0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har precis beslutat mig för att satsa på jordvärme om min lilla tomt räcker till 800 m2 minus huset garageuppfart altan osv. Eldar idag med ved och olja i en gammal 265B, har även en 4 kw täljstenskamin i huset. Vet således inte mitt exakta energibehov idag. Jag bor 3 mil norr om uddevalla (södra dalsland) har ett hus byggt 1947 med bostadsyta på 78 m2 i ett plan + 78m2 källare (som idag endast värms av pannan. Vinden är rejält tillägsisolerad dock sitter det gamla kopplade 2 glasfönster i kåken.har gott om gamla tjocka element i hela huset och vi är 2 personer varav en som dushar på jobbet för det mesta inga barn på gång de närmsta 5 åren iaf. Nåt mer som kan vara av intresse ?Sen var det ju valet av märke och storlek förstås har kikat lite på Nibes pumpar på rinkabyrör runt 40' vilket känns helt ok, Talade även med en thermia installatör idag som hävdade att deras pumpar var hästlängder före i utv. med scrollkompressor få röröliga delar osv. så det e ju inte lätt att veta vad man ska välja är tacksam för råd ??Är intresserad av att komma relativt billigt undan så uttag av panna tank, inkoppling av el tänkte jag fixa själv...hoppas nu på hjälp
Har nu hittat ett erbjudande hos en firma nära mig se länk http://www.forsane.se/popuperbjud.htm Vad tror ni om detta ? han skulle även dra av ca 3000:- om jag bar ut den gamla pannan o tanken själv.