Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
pumpen stannar när det blir kallt?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: pumpen stannar när det blir kallt? (läst 2696 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kåge watt
Expert på värmepump
Antal inlägg: 388
Karma +0/-0
Kön:
Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Kåge watt
«
skrivet:
08 januari 2016, 15:57:36 »
Citera
När det blir riktigt kallt har pumpen stannat 2ggr den här vintern. Har haft den i 6 år men det här är första gången jag lagt märke till det. När det blir varmare så hoppar den igång igen typ vid -23. är det nånting som slår ifrån eller? Jag har då fått lära mig att pumpen skall helst vara igång hela tiden när det är kallt. Någon?
Loggat
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus från 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristående garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp. Årsmedeltemp -1,7gr
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7762
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
SV: pumpen stannar när det blir kallt?
«
Svar #1 skrivet:
08 januari 2016, 16:01:10 »
Citera
Hur hög är returtemperaturen och vad är inställd som max retur (inom parentesen på menyn)
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Kåge watt
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Kåge watt
«
Svar #2 skrivet:
08 januari 2016, 16:35:14 »
Citera
Visst har jag väl skrivit i luft luft avdelning det är alltså en llvp.
Loggat
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus från 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristående garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp. Årsmedeltemp -1,7gr
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30545
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
08 januari 2016, 17:07:20 »
Citera
Hej!
Får du nått larm?
Tror att det räcker med att strömmen är på till utedelen så är kompressorvärmaren igång.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Kåge watt
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Kåge watt
«
Svar #4 skrivet:
08 januari 2016, 17:12:50 »
Citera
Nä inga larm pumpen stannar bara......nu var det i och för sig -37 gr men ändå?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30545
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #5 skrivet:
08 januari 2016, 17:24:01 »
Citera
Enligt manualen ska du inte köra den vid kallare utetemp än -24 °C.
Å andra sidan påstår manualen att den kan läcka vatten om värmeväxlaren fryser.
Jag gissar på att det finns nån säkerhetsfunktion som slår ifrån grejerna.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiF6cfizprKAhVmKXIKHcdODPMQFghPMAY&url=http%3A%2F%2Faf.fgnordic.se%2Ffiler%2FASYB09-12LD-D%26S.pdf&usg=AFQjCNFYiXXDa0B89rftIU--HiSN7Sql7A
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7762
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #6 skrivet:
08 januari 2016, 17:34:25 »
Citera
Skämspådig Skämspådig
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Kåge watt
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Kåge watt
«
Svar #7 skrivet:
08 januari 2016, 18:00:51 »
Citera
Jag får hoppas att det är nåt sånt.....annars blir de ju en väldans massa springande i dom här trakterna.
Loggat
Kåge watt
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Kåge watt
«
Svar #8 skrivet:
12 januari 2016, 11:29:10 »
Citera
Får lyfta tråden igen. Nä alltså pumpen mår inte bra! Den har stannat igen vid ungefär -20. Slog igång den igen och nu vid - 13 så hade jag bara 8 gr i garaget! Inställt värde 18. Ingen isbildning på utedelen som tyder på gasbrist och den verkar avfrosta som den ska. Om värmeväxlaren har pajat kan man se det på något sätt?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 680
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
CeilingGremlin
jayal1972
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info