Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
nytt "klimatsystem" med radiatorer tillsammans med befintlig golvvärme
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
4
[
5
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: nytt "klimatsystem" med radiatorer tillsammans med befintlig golvvärme (läst 11270 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
thestrut
Expert på värmepump
Antal inlägg: 484
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
thestrut
SV: nytt "klimatsystem" med radiatorer tillsammans med befintlig golvvärme
«
Svar #60 skrivet:
26 januari 2016, 11:07:16 »
Citera
efter att ha rivit ut alla golv + alla innerväggar på bottenplan, vissa ytterväggar, hissat huset och gjutit ny sula runt om, gjort nytt kök+ matrum+ vardagsrum+hall på 1,5 år och samtidigt jobbat heltid så tycker jag inte att prio 1 varit att regla upp det framtida badrummet och isolera det.
att man utöver detta rest ett garage på 135+80m2 och installerat golvvärme + jordvärmepump på egen hand har inte gett tid över till dessa småprojekt..... man har väl inte varit ihärdig nog
nu ville jag ha hjälp med dimensionering av radiatorer... och hade hoppats på generella "effektmått per m2" för dåligt isolerade övervåningar...
om jag hade tagit in en offert av en vvsfirma, hur hade de gjort?
jag uppskattar självklart att ni försöker hjälpa mig men måste det bli sånt väldigt avancerat tillvägagångssystem?
Loggat
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35966
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #61 skrivet:
26 januari 2016, 11:56:38 »
Citera
Du skulle informerat lite mer om varför du inte ansåg dig ha tid att lära dig dimensioneringsprogrammet redan för länge sedan.
Håller med om att det tar lite tid.
Den enkla vägen är ju att dimensionera för 70 W/m2 (normal takhöjd) i rum med 2 ytterväggar och lite mindre i rum med en yttervägg.
Sen kompensera lite uppåt om det är väldigt mycket fönster, eller dåligt isolerat, och nedåt om det är motsatsen.
Jag ligger någonstans där mellan 65 och 70 W/m2 i vårt hus som har självdrag och relativt dålig isolering.
13 cm gullfiber i väggarna (7 cm i garage/förråd) och 200 mm i golv och tak.
2-glasfönster i halva huset, treglas i resten.
«
Senast ändrad: 26 januari 2016, 11:59:18 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
thestrut
Expert på värmepump
Karma +0/-0
thestrut
«
Svar #62 skrivet:
26 januari 2016, 11:58:20 »
Citera
då är dessa 70w/m2 beräknat för övervåning eller nedervåning Rikard?
Loggat
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35966
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #63 skrivet:
26 januari 2016, 12:01:37 »
Citera
Nedervåning (jag har enplans).
Sen får du väl göra en bedömning om hur mycket värme som kan ta sig upp, och hur pass dåligt isolerat det är mot taket, är taket dåligt isolerat så kanske du inte kan dra ned så mycket på effekten.
Bättre att överdimensionera lite än att det blir för lite effekt.
Att strypa på kopplet om det blir för varmt är ju inga problem.
Jag har följt med dåligt i tråden så jag vet inte om du blandar radiatorer och golvvärme.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
karlmb
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hindås
Antal inlägg: 3361
Karma +0/-0
Kön:
Riktiga motorer är multiplar av 3
karlmb
«
Svar #64 skrivet:
26 januari 2016, 15:54:13 »
Citera
Det tar ingen lång tid att göra detta ordentligt. Du behöver inte lära dig något alls om det är så svårt, jag gör ju det "svåra".. Om du saknar ett elelement är det väl bara att skaffa.
Men vill du chansa så är det ju ditt beslut. Lycka till!
Loggat
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.
thestrut
Expert på värmepump
Karma +0/-0
thestrut
«
Svar #65 skrivet:
27 januari 2016, 06:23:04 »
Citera
läste ditt "mättips" igen karlmb, och det va nog inte så svårt som jag trodde...
skulle detta fungera även nu när det är kring 0 grader utomhus alltså?
då ställer jag in ett element, justerar in det så det blir 20 grader med termostaten.
sedan börjar jag mätningen med energimätaren, säg kl 20.00
20.00 nästa dag läser jag av energimätaren. och får xxx
sedan kollar jag på typ klart.se och ser medeltemperaturen hos mig, kanske även på andra siter för att få ett bra snitt.
sedan mäter jag upp arean på alla ytor i det rummet, och ger dig värdena?
dock har jag ju fortfarande problem med "oinredda grannrum" om det kan påverka?
Loggat
karlmb
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hindås
Antal inlägg: 3361
Karma +0/-0
Kön:
Riktiga motorer är multiplar av 3
karlmb
«
Svar #66 skrivet:
27 januari 2016, 15:39:01 »
Citera
Ja, enda som är att tänka på är kanske att nogrannheten ökar med lägre yttertemperatur samt om den är mer konstant och inte pendlar så mkt.
Allra bäst är förstås om du kan logga yttertempen själv, men du är inte i närheten eller? En min-max termometer ger ju över ett dygn 3 temperaturer som man kan förbinda med en rät linje, borde väl duga kanske som uppskattning. Särskilt om man även tittar på en historik från klart.se (finns din ort i deras system?)
Finns ju väderstationer eller logger 2020, som du kanske ändå funderat på framöver, annars..
Det som behövs är avkylande yta (ytterväggar o yttertak), fönstrens yta och std (om du tänkt göra ngt åt dem) , nuläge på taksiolering och tänkt tillägsisolering, beräknat ventilationsflöde av inkommande uteluft, samt rummets golvyta (för rimlighetsbedömning av resultatet)
Om du inte kan värma upp ett grannrum till samma innetemp helt o hållet borde man kunna kompensera för det med 5-15% övereffekt i resultatet, som man kan dra av i slutändan.
Loggat
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.
thestrut
Expert på värmepump
Karma +0/-0
thestrut
«
Svar #67 skrivet:
01 november 2016, 11:06:48 »
Citera
inga radiatorer på övre plan ännu.
har istället bytt panel på halva huset samt lagt nytt tak.
det blir även tilläggsisolering av vinden på fredag. ca 30 cm träfiber på befintligt spån är det tänkt.
på kattvindar verkar isolering saknas... så förhoppningsvis går det blåsa dit lite träfiber..
blir intressant om man kan känna någon skillnad på övervåningen utan uppvärmning..
Loggat
thestrut
Expert på värmepump
Karma +0/-0
thestrut
«
Svar #68 skrivet:
07 november 2016, 07:57:27 »
Citera
OJ OJ OJ vilken skillnad!
nu har man luddigt fluff på hela vinden, och övervåningen vart betydligt varmare.
nu har vi haft ca -5 och det är behaglig temperatur utan radiatorer på övervåningen.
så tror inte det kommer krävas så särskilt stora radiatorer, utan man får ta de som passar bra under fönstren, men med dubbelpaneler, C22 eller vad de kallas...
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
4
[
5
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
nytt "klimatsystem" med radiatorer tillsammans med befintlig golvvärme
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 780
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
dvolod
herr_ozzie
rocas
Josth
Nocoll1948
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info