Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC EcoAir 107, larm hetgasgivare  (läst 15040 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoAir 107, larm hetgasgivare
« Svar #15 skrivet: 15 januari 2016, 18:44:59 »
Det låter som om någon har bytt ut din fyrvägsshunt.
Max åt vänster ska den ta så mycket som möjligt från övre tanken. Max åt höger bara radiatorretur.

Det var nån annan som skrev här inne för ett tag sen där dom bytt och satt dit fel sort. Den gav max i mitten, så då funkade det inte.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad ernelli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoAir 107, larm hetgasgivare
« Svar #16 skrivet: 15 januari 2016, 21:16:07 »
Jag tror den är korrekt, provade tre lägen nu, vänster, mitten och höger. Enligt markeringarna på shuntmotorn är längst till vänster max, höger min (rött rsp blått). Framledning minskade i temperatur i alla lägen utom längst till vänster så shunten är nog korrekt monterad.

Det är nog som du säger att den tar lite mindre från övre pannan än undre även i maxläge, men det känns ändå weird att inte EcoEl får upp framledning i börvärde 56 grader med 6kW+6kW, men jag har som sagt inte räknat på husets effektbehov än, 12kW kanske inte räcker när det är riktig kallt ute. Men pannan går inte 100% å andra sidan heller, utan den reglerar både övre och undre. Dock går undre pannan aldrig upp till inställda 60 grader (6kW räcker nog inte) men då tycker jag den borde ta mer värme av övre pannan (vilket den dock försöker enligt shunten).

Att ringa rörfirma dessa dagar med -15 i Stockholm lite lagom kul, dom har rätt full upp om man så säger.

--
Just nu har jag större problem med vattenledningar som fryser pga urusel placering mellan en yttervägg och ett skafferi. Så pannan får väl vara ett tag.

--
Hetgaslarmet är helt avskrivet, det beror på korkad styrprogramvara som larmar så fort hetgasen går under noll, vilket den gör när pumpen slår ifrån pga låg utetemp. Finns nog ingen lösning på det problemet då styrprogramvaran inte går att uppgradera.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30537
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC EcoAir 107, larm hetgasgivare
« Svar #17 skrivet: 17 januari 2016, 11:51:10 »
@Carl: Hm, varför skulle laddpumpen slå ifrån? Den går hela tiden, även om kompressorn är spärrad, som den är nu. Cirkulationspumpen går såklart också hela tiden, annars blir det inte mycket värme i huset.

Tänkte fel, den går ju hela tiden vintertid.  Skämspådig
Men larmar den på hög temp hetgas eller på givarfel?
Det kan ju helt enkelt bara vara glapp där givaren är inkopplad, när kompressorn stoppar så skakar grejerna till lite så den tappar kontakten tillfälligt.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ernelli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoAir 107, larm hetgasgivare
« Svar #18 skrivet: 13 februari 2016, 21:08:56 »
Nu har det ju varit mildväder ganska länge, men häromdan skulle jag montera några temperatursensorer i pannan (ska börja logga alla parametrar, främst för att få en bild av hur värmepumpen presterar), och hittade följande "hemliga" termostat.

Men anledningen till att nedre pannan vägrade komma upp i rätt arbetstemperatur när det var kallt härom månaden var helt enkelt denna inställningsratt (som inte är dokumenterad i manualen) och som inte finns på senare versioner av EcoEl. Däremot framgår det tydligt av elschemat att den reglerar temperaturen i nedre pannan.

Den har förutom en övertempsänkring (precis som den övre pannan) även en driftstermostat som råkade vara ställd på 50 grader. Nu har jag höjt det till rekomenderade 55, men då nedre elpatronen och temperaturen i nedre panna regleras av styrsystemet så verkar det konstigt att hårt begränsa temperaturen i nedre pannan. Det verkar som den främst har en funktion då pannan går som ren EcoEl och utan styrsystemet för EcoAir.

Behöver man en framledning på 60 för att hålla värmen vid -15 (huskurva 60) så verkar det korkat att spärra elpatronen i nedre pannan vid 55. Då får man ju inte ut maximala 15kW ur pannan utan bara 9kW som den övre ger (och innan var den dessutom ställd på 6kW) så det var inte konstigt att jag hade svårt att hålla värmen i huset när det var kallt ute.

I EcoEl v2 (eller vad nu nästkommande generation heter) så finns inte den termostaten kvar utan bara överhettningsskyddet. Den manuella termostaten på frontpanelen verkar bara styra övre panntemperatur i båda fallen då den går inte och driver kontaktorn.

Den här termostaten på nedre elpatron sitter i serie med kontaktorn så den bryter strömmen när pannan uppnått inställd driftstemperatur oavsett vad styrsystemet tycker.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13366
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: CTC EcoAir 107, larm hetgasgivare
« Svar #19 skrivet: 14 februari 2016, 06:06:04 »
Om du vrider upp den termostaten så kommer väl bara elpatronen att värma pannan?  Eller används den bara vid nöddrift och/eller när VP'n är blockerad?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ernelli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoAir 107, larm hetgasgivare
« Svar #20 skrivet: 14 februari 2016, 18:21:45 »
@purjo: Nej som jag skrev så är kapillärtermostaten seriekopplad med kontaktorn. Termostaten innehåller även en maxtermostat som löser ut vid 90 grader.

Reservvärmetermostaten driver kontaktorn till den övre pannan som då levererar då 9 kW (det är en tvåpolig brytande som troligvis bryter i två steg (först 6kW sen 3kW).

Det jag undrar är om den nedre termostaten är tänkt för ren eldrift och då skall ställas in enligt ett börvärde, men jag tycker ändå att styrenheten borde reglera nedre pannan även vid ren eldrift.

I den dolda inställningsmenyn kan man ställa temperatur på nedre pannan, jag ställde den på 60 när jag aldrig fick framledning att uppnå börvärde, nedre pannan blev den aldrig varmare än 50 vid ren eldrift eftersom VP var spärrad (spärrar vid -10).

Men när VP går så kan nedre pannan bli 55 grader (om det är mildväder och pumpen kan gå med full verkningsgrad) som det är nu.

Så det är lite suspekt att pumpen kan värma nedre pannan till 55, men med ren eldrift blir den aldrig varmare än 50.

Nu har jag ställt upp termoststen till 55, men i fall man ska klara framledning >55 grader bör man nog ställa nedre termostat att inte bryta förrän 60 eller 70 grader.

Det känns weird att koppla bort 6kW av maximala 15kW som i praktiken den här termostaten gör när temperaturen går över 55 grader (den rekomenderade inställningen).

Manualen till EcoEl V1 nämner aldrig den här termostaten, den framgår bara av elschemat där den är benämnd: DRIFTTERMOSTAT NEDRE PATRON, termostaten som man styr via frontpanelen är benämnd: RESERVVÄRME-TERMOSTAT, vilket låter mer som ett nödreglage. Så reglaget som man bara når om man skruvar loss täckplåten som heter drifttermostat verkar med som ett normalt reglage dock sitter den väldigt svårtillgänglig och dessutom nära oskyddade anslutningar till elpatronen, dvs brukaren skall normalt ej vara där och fippla under drift.

Kortfattat: Dolt termostatreglage på EcoEl V1 begränsar drift av nedre patron (pannan når aldrig styrenhetens börvärde), detta reglage är inte dokumenterat i drifts och skötselanvisningarna utan funktion framgår bara av elschemat. EcoEl V2 saknar detta reglage, där finns bara maxtermostat och reservvärme termostat.


Utloggad GabrielH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoAir 107, larm hetgasgivare
« Svar #21 skrivet: 15 februari 2016, 17:24:00 »
Min tanke när jag läser din beskrivning är att CTC helt enkelt tagit en befintlig elpanna från produktionslinjen och hängt på ett styrsystem till värmepump.
Vet man inte vilka produktionsvolymer det kan bli tal om är det en billig lösning.

Först med senare version när produktionsvolymerna ökat har man helt anpassat elpannan efter EcoEls specifikation.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2351
  • Karma +12/-7
SV: CTC EcoAir 107, larm hetgasgivare
« Svar #22 skrivet: 16 februari 2016, 08:34:45 »
Ecoelpannan är väl ändå byggd så att nedre delen skall vara runt ca 50 grader och  behöver man varmare skall den blanda in från övre delen där också den största elpatronen sitter om du inte får upp värmen med 15 kw elpatron så kräver huset mer än vad pannan ger, sen att behöva ligga på en 60 kurva gör inte saken bättre..

Utloggad ernelli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoAir 107, larm hetgasgivare
« Svar #23 skrivet: 19 februari 2016, 13:23:24 »
@Gäst999:

Jag har pratat med en VVS tekniker och normalt ska nedre pannan ligga på 50 grader, jag har ställt termostaten på 55 och nästa gång det blir kallt får jag följa upp alla värden med bättre loggning. Just nu loggar jag VPin/VPut men ska haka på med sensorer inne i pannan, samt logga framledning/retur.

När man räknar på det är det väl rimligt att 55 grader från nedre pannan som sen värms av 9kW i den övre pannan borde räcka till för att nå 60 grader framledning. Men det hela beror ju som sagt på husets effektbehov som enligt överslagsberäkningar ligger på ca 15-16kW, ska räkna lite nogrannare vid tillfälle.

Så pannan ligger redan på gränsen (effektmässigt), teknikern höll väl med om att en kraftigare värmepump alternativt bergvärme med tillräkligt kraftfull värmepump kanske vore en vettig ersättare den dan nuvarande VP rasar. Detta då huset kräver så mycket effekt att det blir svårt att klara sig på ens ett 25A abonnemang.

För att få ner kurvan så är det ju fler och större radiatorer som krävs, men jag funderar på att eventuellt förstärka effekten på några av radiatorerna med hjälp av fläktar.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2351
  • Karma +12/-7
SV: CTC EcoAir 107, larm hetgasgivare
« Svar #24 skrivet: 20 februari 2016, 07:49:37 »
elementfläkten är ett fungerande alternativ om dom finns kvar...

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kågeröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i Skåne AB
SV: CTC EcoAir 107, larm hetgasgivare
« Svar #25 skrivet: 17 mars 2016, 17:29:17 »
komplettera med ett par fläktkonvektorer så får du ner framledningen och kan köra vp hela vintern. de rum som har väldigt små raddar, ex sovrum etc,  byter du i erftersom man vill undvika fläktljud i sovrum.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sålt mitt hus på 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   övriga  fabrikat på marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser på  Facebook.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!