Hej!
har som flera vet installerat värmepump själv med hjälp av detta eminenta forum, stort tack för all hjälp!
idag värmer VP huset med golvvärme på nedervåningen samt sovrum på övervåningen.
det är 2 till rum på övervåningen som måste värmas, men här blir det radiatorer.
och nu funderar jag lite på hur jag ska göra.
det är ett rum som är ca 8 m2 med snetak och 2 låga fönster (under snetaket)
tanken är att sätta in 2 låga radiatorer här.
sedan har vi ett allrum på ca 20m2 med fönster i normal höjd, tanken är att här sätta in 2 helt vanliga radiatorer under respektive fönster.
se min enkla skiss.
sedan har vi även ett garage som ska få lite värme, det är på 135 m2 golvvärme och kommer bli ett glykolfyllt system med värmeväxlare.
jag undrar då hur elementen ska kopplas, och storlek/antal på dessa.
jag vill dimensionera radiatorerna för att kunna köra samma framledningstemp som golvvärmen.
jag antar att dessa rum på övervåningen hamnar på samma 2 rörssystem för radiatorerna
kan denna radiatorslinga även förse värmeväxlaren med värme till garagets golvvärme?
ansluter man helt enkelt denna slinga till acktanken på samma sätt som dagens golvvärmematning till befintlig golvvärme, fast med en egen cirkpump?
och inte nog med det, mellan garaget på 135m2 och huset finns ytterligare ett garage på 55m2 som även det ska få sig nån sorts underhållsvärme, tänkte att matningen till värmeväxlaren kanske kan passera genom nån fläktkonvektor eller liknande i det mindre garaget...
jag hoppas återigen på hjälp, med tankar och ideer
länk till min installationstråd, om man vill kika hur acktank och VP är placerad/monterad
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59507.0MVH