0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
men jag åker hellre min rörbil (iveco ) med komfortstolen fast fru och barn uppskattar inte den lika mycket som jag gör cc
Min Kia Sportage diesel 115 hk tar ca 0.62/mil i landsvägstrafik, 90-110 km/h. 0.56 på färddatorn.En likadan disel i en mindre kaross borde kunna ligga på ungefär samma siffror som en prius.Går man upp i storlek så tror jag att man kan se samma resultat, en bensin-laddhybrid och en snåldiesel drar ungefär lika mycket på långstyrning.En snåldiesel med ett litet batteri och en förstärkt generator/startmotor på några hästar + start/stopp skulle sannolikt vara snålare än en Prius eller liknande.Då kunde man få bromskraftsåtervinning och lite draghjälp under acceleration utan att kostnaderna drog iväg nämnvärt...
Jag väger ändå 120kg men nog funkar det att sitta i en Prius.Kör själv Toyota Auris Hybrid nu som i praktiken ör en Prius med mer normalt utseende.På landsväg 60-80 går den att köra på ca 0,4l/mil liksom i stan, kortkörning på vintern i stan ca 0,55.På motorväg tar den 0,50-0,55 i 110km/hTror att verklig förbrukning för många dieslar faktiskt är högre än så.
Hur mycket el drar den? KWh/mil? Och hur långt kommer man på en laddning?
den startar bensinmotorn för att göra värme till kupen tex , så då tar den lite soppa . en vanlig jobb månad blir inte soppa räkningen dyr ,, men jag åker hellre min rörbil (iveco ) med komfortstolen fast fru och barn uppskattar inte den lika mycket som jag gör cc