Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi soppa monster  (läst 7876 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi soppa monster
« Svar #15 skrivet: 30 december 2015, 07:34:37 »
XC 60 plugin finns väl inte än?
En V60 med plugin kostar drygt 500 000 kr (540 000 för R-design, utan motorvärmare, drag och vinterdäck), så det är väl mer än rimligt att anta att XC 60 kommer att kostar minst 100 000 kronor ytterligare, troligen mer.

Hybrider drar ju sällan mindre på landsväg, det är ju inte svårt att hitta dieselbilar som förbrukar mindre än t.ex. en Prius vid landsvägskörning.
En mindre bil med dieselmotor kommer med största säkerhet alltid att förbruka mindre än en stor tung laddhybrid-SUV så länge räckvidden bara är ett par mil vid praktiskt användande.

Laddhybriderna är bara lönsamma om de köps i företag, de ger väldigt förmånliga förmånsvärden.
Kanske din fru köpt bilen på firman?
Annars är det ju bortkastade pengar att köpa en hybrid, de lönar sig aldrig.
« Senast ändrad: 30 december 2015, 07:38:25 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mitsubishi soppa monster
« Svar #16 skrivet: 30 december 2015, 07:41:03 »
men jag åker hellre min rörbil (iveco ) med komfortstolen  :) 
fast fru och barn uppskattar inte den lika mycket som jag gör  :)
cc

Nä, hur kul är det att sitta på ett rörskruvstycke i bakvagnen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3353
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Mitsubishi soppa monster
« Svar #17 skrivet: 30 december 2015, 10:30:19 »
 :) jag åker stor bil Purjo.  det finns plats för 2 till i framsätet,
Av dem 12m3 skåp finns det lite yta kvar.. Där skulle allt hon vill ha med rymmas ,,
och varmt är det där också ,, isolerat skåp med 5 kw webasto värmare . blir det -30 har jag 20+ i skåpet  :)

Rörskuvstycket är en liten specialare . som inte sitter fastmonterat i bilen .. en enkel konstruktion man lätt sätter ihop
och får plats i hyllorna , 
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3353
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Mitsubishi soppa monster
« Svar #18 skrivet: 30 december 2015, 10:49:47 »
ja det blev firma bil för hennes del när hon bytte jobb .  dem köpte in hennes bil (som jag fick plats i )


En Toyota prius . Hon fick en sån direkt när hon Börja i väntan på outlandern ..
åkte med den en gång  help  är man som jag fungerar inte en sån bil ,
Det kan inte vara mening att man ska behöva boka Naprapat besök efter varje gång man suttit i en bil .
då vi alla ser olika ut åker jag hellre buss och tåg  en kryper in i en prius igen .
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Mitsubishi soppa monster
« Svar #19 skrivet: 30 december 2015, 13:30:29 »
Jag väger ändå 120kg men nog funkar det att sitta i en Prius.
Kör själv Toyota Auris Hybrid nu som i praktiken ör en Prius med mer normalt utseende.
På landsväg 60-80 går den att köra på ca 0,4l/mil liksom i stan, kortkörning på vintern i stan ca 0,55.
På motorväg tar den 0,50-0,55 i 110km/h

Tror att verklig förbrukning för många dieslar faktiskt är högre än så.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi soppa monster
« Svar #20 skrivet: 30 december 2015, 14:48:02 »
Min Kia Sportage diesel 115 hk tar ca 0.62/mil i landsvägstrafik, 90-110 km/h. 0.56 på färddatorn.
En likadan disel i en mindre kaross borde kunna ligga på ungefär samma siffror som en prius.
Går man upp i storlek så tror jag att man kan se samma resultat, en bensin-laddhybrid och en snåldiesel drar ungefär lika mycket på långstyrning.

En snåldiesel med ett litet batteri och en förstärkt generator/startmotor på några hästar + start/stopp skulle sannolikt vara snålare än en Prius eller liknande.
Då kunde man få bromskraftsåtervinning och lite draghjälp under acceleration utan att kostnaderna drog iväg nämnvärt...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3353
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Mitsubishi soppa monster
« Svar #21 skrivet: 30 december 2015, 14:50:45 »
beror på hur man är skapt Mike.
jag har en rygg som känns lika lång som en giraffhals . når endast 190 cm lång
och jag plussar din vikt med ett gäng kilo . Taket är nära och den som ska sitta brevid får inte vara bredaxlad
Det finns människor som passar och trivs kanon med sin prius,   tummenupp till dem . dem har en bil dem trivs med och passar deras längd och vikt ,

För egen del sitter jag bäst i rörbussen  tummenupp  där känner man sig hemma .
och på landsväg går jag under 0,9 med en full lastad bil 
205 potenta dieselhästar och jag tror det är 475newton i vridmoment . (osäker)
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Mitsubishi soppa monster
« Svar #22 skrivet: 30 december 2015, 15:27:13 »
Min Kia Sportage diesel 115 hk tar ca 0.62/mil i landsvägstrafik, 90-110 km/h. 0.56 på färddatorn.
En likadan disel i en mindre kaross borde kunna ligga på ungefär samma siffror som en prius.
Går man upp i storlek så tror jag att man kan se samma resultat, en bensin-laddhybrid och en snåldiesel drar ungefär lika mycket på långstyrning.

En snåldiesel med ett litet batteri och en förstärkt generator/startmotor på några hästar + start/stopp skulle sannolikt vara snålare än en Prius eller liknande.
Då kunde man få bromskraftsåtervinning och lite draghjälp under acceleration utan att kostnaderna drog iväg nämnvärt...
Stämmer säkert men det är i stadskörning som hybrider och laddhybrider överglänser fullständigt.
Där du bor så är det nog inte så mycket sådan körning... Min gamla snåla Avensis som gick att köra på 0,50 på 60-80 landsväg tog som jämförelse vid stadskörning vintertid 1,0-1,2l/mil medan Auris hybriden alltså ligger på ca 0,55!

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Mitsubishi soppa monster
« Svar #23 skrivet: 30 december 2015, 15:48:09 »
Lägger man på 0,3 så är det med sanningen överensstämmande (avstämt vid tankning)
Foto från landsvägstur på 14,4 mil med 3,9 (0,42l/mil i verkligheten) och ett foto från stadstur på 16km med 3,2 (0,35l/mil i verkligheten)
Denna del av färddatorn nollas varje gång bilen startas så det är inget fuffens!
Som sagt har svårt att tro att en diesel klarar detta i stadskörning i verkligheten.
« Senast ändrad: 30 december 2015, 15:52:30 av Mike »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi soppa monster
« Svar #24 skrivet: 30 december 2015, 19:34:14 »
I stadskörning är hybriderna bra, utan tvekan, har inte påstått annat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3120
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Mitsubishi soppa monster
« Svar #25 skrivet: 30 december 2015, 20:35:51 »
Jag väger ändå 120kg men nog funkar det att sitta i en Prius.
Kör själv Toyota Auris Hybrid nu som i praktiken ör en Prius med mer normalt utseende.
På landsväg 60-80 går den att köra på ca 0,4l/mil liksom i stan, kortkörning på vintern i stan ca 0,55.
På motorväg tar den 0,50-0,55 i 110km/h

Tror att verklig förbrukning för många dieslar faktiskt är högre än så.
Hur mycket el drar den? KWh/mil? Och hur långt kommer man på en laddning?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Mitsubishi soppa monster
« Svar #26 skrivet: 30 december 2015, 21:02:31 »
Hur mycket el drar den? KWh/mil? Och hur långt kommer man på en laddning?

Ingen el alls eftersom det inte är en laddhybrid utan en hybrid där bensinmotorn, inbromsningar och nedförsbackar laddar batterierna.
Trådskaparens Mitsubishi däremot laddas ju från eluttag...
De flesta elbilar/laddhybrider ligger på runt 2kWh/mil när de går på el.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Mitsubishi soppa monster
« Svar #27 skrivet: 30 december 2015, 21:14:24 »
En vanlig bensinare går ju billigt numera vi har just kört drygt 30 mil till tänndalen i en Octavia kombi bensinare 4 pers full packning + ganska full takbox och den drog 0.58 men det var lugn körning för det var lite halt men har naturligtvis dubbade däck.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Mitsubishi soppa monster
« Svar #28 skrivet: 30 december 2015, 23:24:46 »
den startar bensinmotorn för att göra värme till kupen tex ,
så då tar den lite soppa .

en vanlig jobb månad blir inte soppa räkningen dyr ,, 
men jag åker hellre min rörbil (iveco ) med komfortstolen  :) 
fast fru och barn uppskattar inte den lika mycket som jag gör  :)
cc

Intelligent lösning att dra igång en motor för att värma kupen..
Men det blev väl för dyrt med en ebersprakare...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi soppa monster
« Svar #29 skrivet: 31 december 2015, 00:03:34 »
Jag kör dagligen ca 11 mil varav 30% 50,70,90 väg och 70% 110 väg.
Förbrukningen ligger mellan 5,6 -5,8l/100km.
De gånger jag kört längre sträckor med Max 90km/h så har förbrukningen legat på ca 4,5l/100km.
Förbrukningen är beräknad och inte från bilens förbrukningsmätare.
Bilen är en Opel Mokka 1,7 cdti med 130hk och 300nm.
Hade för några år sedan en BMW 120d 177hk (350nm) med energi renovery system eller vad de kallade det för.
Ungefär det som Rikard beskriver och den drog ännu mindre, trots att den blev betydligt hårdare körd.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!