0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vattens specifika värme är 1,16 Wh per liter och grad. Det ger i ditt exempel (1,16 x 0,2 x 16) WhVärme mäts inte i watt utan i joule, som är detsamma som wattsekunder.
Det var tyvärr inte svar på min fråga. Jag vet hur man räknar vattnets energiinnehåll. Annars hade jag ju inte kunnat säga att 2 liter kallvatten kyler huset ca 30 watt. Kul att du säger att värme inte mäts i watt men du räknar ändå med watt. Att säga att vattnets specifika värmekapacitet är 1,16wh per liter och grad är dessutom felaktigt. Det mäts i joule per kg och grad kelvin. Däremot är det ett lathundssätt att räkna på.Någon som har ett bra svar?
Du kan inte säga att 2l kallvatten kyler huset (med effekten) 30W, såvida inte du håller vattnet vid samma temperatur hela tiden, dvs håller temperaturskillnaden mellan vattnet och huset konstant.
Din fråga var ju iofs "Hur många watt går det åt att kyla 2dl från 20-4 grader med kylskåpet?" så ett bra svar kanske är 10watt, eller 130watt beroende på hur fort du vill kyla 2dl Snuppesno
(Värme)energi har inte sorten Watt som är effektenheten utan är effekt x tidsenhet.
Jag har som vanligt ingen aning.Men tänkte som så att om du samtidigt som du sätter in vattnet på kylning förflyttar dagens middag från frysen till kylen, så bör den frysta maten kunna stå för i princip hela vattnets kylbehov, eller?