Hej grabbar & flickor!
Jag har en Nibe F1245-6 installerad 2014 i mitt hus.
Det är ett enplanshus byggt 1980 med 120 kvm boyta + garage och förråd som också värms av VP. Håller dock 12-15 grader i garage.
Huset har dessutom FTX-ventilation.
2 vuxna + ett barn. Badkar.
Enl. Vattenfalls faktura så ska årsförbrukningen ligga på drygt 9000 kW totalt, hushållsel inräknad så det är jag jättenöjd med.
Dock så undrar jag över 2 saker, när det var ca 0-gradigt ute i ett par dagar så kollade jag antal starter på kompressorn. Det var 29-30 st. per dygn. Kollade runt lite här på forumet och kunde konstatera att det var lite mycket så jag ändrade gradminuterna från -80 till -100.
Efter det så var jag inte hemma exakt samma tid nästa dag och läste av, men det verkar ha droppat till ca. 25 starter.
Ska jag nöja mig med detta?
Och så var det så att när vi flyttade in så tyckte jag att det var så högt ljud i radiatorerna (också från 2014) så jag minskade maxhastigheten på cirk.pumpen på värmebärarsidan från 100% till 60%. Då var jag nöjd med ljudet.
Men, nu ett halvår senare, så ser jag att jag har väldigt stor differens på varma sidan, det ligger konstant på 11 grader. Har läst här att det ska vara ca. 5-10 graders differens.
Är detta något jag behöver bry mig om?
Kalla sidan ligger väldigt exakt på 3 graders differens, och där var cirk.pumpen redan ställd på max 75% hastighet av installatören antar jag?
Alla termostaterna står fullt öppna, förutom i 2 sovrum (helt stängda) och lite strypt i garaget.
Får elräkningen varannan månad och för aug.+sept. var den på 2000:-
För okt.+nov. var den 2588:- Då var det -8 i nån vecka, annars runt 0 grader här i Östergötland.
Vad är era åsikter om detta?
Med vänlig hälsning
Daniel