Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Min framlednings temp och braskamin?  (läst 4725 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D.a.n.i.e.l

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Min framlednings temp och braskamin?
« skrivet: 17 december 2015, 08:45:43 »
Hej!

Efter många år i radhus med direktverkande el har jag nu köpt en enplansvilla med källare. Byggt på 60-talet och med vattenburen värme, luft/vattenvärmepump CTC ecoel ecoair från 2006. Dessutom finns en braskamin på entreplanet.

Har fått upp ögonen för detta eminenta forum där det vilar gigantisk kunskap och erfarenhet. Intressant!

Har småproblem och mängder med frågor så...

Men först en fundering kring just användandet av braskaminen.

Efter renovering har entreplanet blivit väldigt öppet och braskaminen klarar att värma i princip hela detta om jag önskar. Mysigt och kanske ekonomiskt. Problemet är då att rumsgivaren anser att det är tillräckligt varmt och därmed även stryper värmetillförseln till källaren och garaget.

Min tanke är då att använda mig av min. Framledningstemp. När jag tänker elda, inställd lägre än börvärdet såklart. Att det blir lite kallare i källare och garage är helt ok. Detta bör enligt min teori lite lägre energiförbrukning utan helt frånslag av värme vid eldning i kaminen.

Vad tror expertisen om detta, eller är jag helt ute och cyklar? Finns det kanske något annat sätt som är bättre. Vill helst inte flytta rumsgivaren.

En bra dag så här inför julen till er alla!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35470
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min framlednings temp och braskamin?
« Svar #1 skrivet: 17 december 2015, 08:48:50 »
Jag skulle nog sätta in en rumsgivare till, och en brytare på väggen vid kaminen, så att värmepumpen styr på källartemp när du eldar, och på temp i markplan när du inte eldar.
Låt termostaterna strypa bort värmen i markplan när du eldar.
Räkna inte med någon besparing när du eldar, så länge det inte går eltillskott i pannan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad D.a.n.i.e.l

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Min framlednings temp och braskamin?
« Svar #2 skrivet: 17 december 2015, 09:00:35 »
Låter smart med en extra rumsgivare att växla mellan. Det ska jag verkligen ta en funderare på!
Det här med termostaterna verkar det råda delade meningar om är den uppfattningen jag har fått när jag försökt fatta, vissa påstår att termostaterna alltid ska stå i helt öppet läge när det finns värmepump. Ligger det någon sanning i detta, eller har jag totalt misstolkat kanske? Inte helt omöjligt. Är ju en hel del kunskap att ta in...

Blir det ingen energibesparing att tala om så är ju alternativet att bara koppla ur rumsgivaren när man eldar och enbart elda för mysfaktor. Då slipper man ju frånkoppling av värmen.

Extra intressant är ju förmodligen ändå när det blir riktigt kallt, då måste det ju löna sig att stötta med kamin, även om det bara avlastar entrevåningen.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10195
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Min framlednings temp och braskamin?
« Svar #3 skrivet: 17 december 2015, 11:11:25 »
Viktigt att ha termostaterna öppna när man justerar in värmepumpens grundinställningar (värmekurva & förskjutning). Sedan behöver termostaterna justeras ner så de stryper bort övervärmen i rum som t.ex. har solinstrålning, kaminvärme och mycket matlagning i spisen. Det är viktigt att det alltid finns minst något ställe där pannvattnet kan cirkulera, antingen genom öppen/borttagen termostat eller en bypass-ventil. Detta för att inte skada cirkulationspumpen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad D.a.n.i.e.l

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Min framlednings temp och braskamin?
« Svar #4 skrivet: 17 december 2015, 12:13:36 »
Ok, bara vid injustering alltså. Bra!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35470
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min framlednings temp och braskamin?
« Svar #5 skrivet: 17 december 2015, 13:01:42 »
I källaren bör du ha alla termostater fullt öppna, jag brukar inte rekommendera att man srtyper in mer än 30% av termostaterna i en anläggning där arbetstank saknas.
Nu har väl CTC i och för sig en (liten) arbetstank, men det är ändå en fördel att ha så mycket av tillgängligt flöde som möjligt tillgängligt för att värmepumpen skall fungera bra och inte starta/stanna så ofta som annars blir fallet.
När grundinställningen är gjord tycker jag att du kan ha termostater aktiva i de rum som värms av kaminen, men låt resten stå öppna.

Själv kör jag helt utan termostater med bara en rumsgivare som får strypa börvärdet om det blir varmt inne, funkar minst lika bra som innan värmepump, när vi hade elradiatorer med termostat som styrde temperaturen.
Övertemp p.g.a. solinstrålning är oftast omöjlig att undvika, oavsett om värmepumpen tillför värme eller ej, men visst kan man spara några få kronor/vecka om termostaterna tillåts strypa, men det är inga jättepengar vi talar om.
Frekventa start/stopp kan minska livslängden på värmepumpen så på sikt är det inte alls säkert att man sparar på att låta flödet variera mycket i systemet p.g.a. strypande termostater.
Har man ett äldre hus utan mekansik ventilation kan det dessutom vara både skönt och nyttigt att vädra en aning på våren, om det blir för varmt inne.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19213
  • Karma +15/-14
SV: Min framlednings temp och braskamin?
« Svar #6 skrivet: 17 december 2015, 17:09:13 »
På en shuntad anläggning borde det inte spela nån roll om man har termostater överallt och Ctc har ju arbetstank så flöde till vp finns det oavsett.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35470
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min framlednings temp och braskamin?
« Svar #7 skrivet: 17 december 2015, 17:46:59 »
CTC:S arbetstank är så liten att det ändå är en fördel att inte låta för stor del av externa flödet hindras av termostater om det kan undvikas, det kommer att påverka antalet start och stopp rätt mycket - trots den lilla arbetstanken.
Men visst går det köra med termostater i drift till 100% om man vill det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19213
  • Karma +15/-14
SV: Min framlednings temp och braskamin?
« Svar #8 skrivet: 17 december 2015, 18:03:35 »
Nu är det ju shunt på Ctc så den använder inte radsystemet som buffert så stillestånds tiden bör bli längre desto färre radiatorer som är i drift. Drift tiden för kompressorn blir ju naturligtvis lite kortare eftersom all effekt går in i tanken istället för ut på rad systemet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35470
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min framlednings temp och braskamin?
« Svar #9 skrivet: 18 december 2015, 06:08:03 »
Om man resonerar så skulle det ju vara bättre att värma huset med 1000 kW i 10 minuter/dygn.
Det skulle bara ge en start och lång stilleståndstid, men COP på 0... typ
Den längre stilleståndstiden om man låter termostater strypa bort flöde beror ju på att man har onödigt hög kurva, och det kostar i förlorad COP.
Ju längre stilleståndstider, desto sämre COP.
Just därför är jag emot att man låter alla termostater kunna strypa, det gör att risken att man kör med onödigt hög kurva blir större.
Så många rum som möjligt, som inte värms av kaminen bör enligt mitt sätt att se det ha termostaterna fullt öppna, det garanterar att man arbetar med kurva och parallelljustering för att få så ekonomisk drift som möjligt på anläggningen.

Om man förutsätter att kurva och parallelljustering är optimal, då stämmer det du skriver.
Min erfarenhet är dock att kurva och parallellförskjutning sällan eller aldrig är optimal i hus där man har 100% termostater aktiva, andra kan ha annan erfarenhet.
« Senast ändrad: 18 december 2015, 06:12:48 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2013
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Min framlednings temp och braskamin?
« Svar #10 skrivet: 18 december 2015, 10:29:57 »
COP = 0 låter intressant  :)
« Senast ändrad: 18 december 2015, 10:40:46 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19213
  • Karma +15/-14
SV: Min framlednings temp och braskamin?
« Svar #11 skrivet: 18 december 2015, 10:31:04 »
Om man resonerar så skulle det ju vara bättre att värma huset med 1000 kW i 10 minuter/dygn.
Det skulle bara ge en start och lång stilleståndstid, men COP på 0... typ
Den längre stilleståndstiden om man låter termostater strypa bort flöde beror ju på att man har onödigt hög kurva, och det kostar i förlorad COP.
Ju längre stilleståndstider, desto sämre COP.
Just därför är jag emot att man låter alla termostater kunna strypa, det gör att risken att man kör med onödigt hög kurva blir större.
Så många rum som möjligt, som inte värms av kaminen bör enligt mitt sätt att se det ha termostaterna fullt öppna, det garanterar att man arbetar med kurva och parallelljustering för att få så ekonomisk drift som möjligt på anläggningen.

Om man förutsätter att kurva och parallelljustering är optimal, då stämmer det du skriver.
Min erfarenhet är dock att kurva och parallellförskjutning sällan eller aldrig är optimal i hus där man har 100% termostater aktiva, andra kan ha annan erfarenhet.
Jag utgick naturligtvis från att kurvan var korrekt injusterad och att det blir för varmt inne vid eldning och då är det bättre att låta termostaterna strypa bort värmen och kompressorn går mindre än att låta värmen gå ut på rad systemet med minskad komfort och ökad elförbrukning som följd. Men jag gör ett förtydligande kurvan ska justeras in korrekt innan man aktiverar termostaterna och sen finns det säkert några (kalla) rum där det inte finns nån anledning att ha termostater. Att justera in kurva och parallell förskjutning brukar ta i stort sett en vinter och då utan eldning så man gör det inte på nån dag Och man bör helst lämna 1 radiator utan termostat för det finns en teoretisk risk att alla stänger och att cp pumpar mot stängd ventil.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35470
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min framlednings temp och braskamin?
« Svar #12 skrivet: 18 december 2015, 17:28:56 »
En person som just flyttat in i en villa som frågar nu, och då nästan förutsätter jag att kurvan inte är korrekt justerad, utan att termostaterna stryper flödet - och så har gjort sedan värmepumpen installerades.
Därav mitt råd.
Men än en gång, om kurvan är optimal, så kan man köra en CTC med 100% termostater utan att det skadar värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19213
  • Karma +15/-14
SV: Min framlednings temp och braskamin?
« Svar #13 skrivet: 18 december 2015, 18:23:30 »
Jag uppfattade det som att tx kör med öppna eller utan termostater i dag och jag tror att kurvan är hyffsat rätt eftersom rums givaren stryper så pass mycket vid eldning att det blir kallt i delar av huset. Har ingen koll på hur mycket innegivaren på ctc reglerar och det spelar ingen roll heller bara ts ser till att kolla om kurvan är ok eller ev justera den så den blir ok innan termostaterna aktiveras.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Min framlednings temp och braskamin?
« Svar #14 skrivet: 18 december 2015, 21:52:37 »
TS frågar ju hur man bör göra med termostaterna. Jag håller med Rickard. De ska enbart strypa vid övertemp pga eldning eller stor solinstrålning, i enstaka rum.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 815
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!