0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Såhär ser jag på det:Om vi antar, som i driftexemplet att tanken från början har samma temperatur som temperaturen i borrhålet när vp startar. Dvs 4.2 grader i mitt räkneexempel. Då är ju kb-retur till borrhålet initialt lika när vp startar oavsett tank eller ej, det är ju ingen skillnad om vp matas med 4.2 grader från borrhålet eller från en tank. Alltså matas även borrhålet med samma temperatur oavsett tank eller ej, i mitt exempel då 0.4 grader.
Under de 40 minuter vp går är ju temperaturen ner i borrhålet relativt lika över hela 40 minuter sett oavsett tank eller inte.
Det här blir visst en väldigt teoretisk diskussion, där det finns många ingående parametrar och alla måste bli rätt för att beräkningarna och antagandena ska bli någorlunda rätt.
Det här blir visst en väldigt teoretisk diskussion, där det finns många ingående parametrar och alla måste bli rätt för att beräkningarna och antagandena ska bli någorlunda rätt.Du har redan alla prylar, är det inte bara att koppla in, testa, logga och rapportera? Kör du med värmeväxlar lösningen så blir det väll inte så dyrt heller?
Grundprincipen är i alla fall helt rätt: det finns inga gratisluncher.
Det blir en del prylar för att få till styrningen till allt.
Nu har jag nog hittat felet med din uträkning Roland. Eller uträkningen hittar jag inget fel på men den kan inte representera en tank. Som jag tolkar det så räknar du som att borrhålets volym är hela tankens volym + borrhålet. Det är där det blir fel.
Då jag är dålig på den biten rent praktiskt så har jag försökt hålla det enkelt så tänkte jag mig att kb-pumpen får fortsätta gå tills temperaturen in och ut från borrhålet håller samma temperatur. Det gör den ju först när tanken skickar tillbaka samma temperatur som borrhålet ger, dvs den är fulltankad. Då stannar pumpen. Däremot finns det optimeringpotential genom bra styrning.
Den felen bör gå att lösa hyffsat enkelt men luft biten hur löser du den med spjäll och nån typ av styrdator
Om KBin = KBut betyder det att inget värmeupptag från borrhålet sker.