Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur drar vi ventilationen i vÃ¥rt nybygge?  (läst 14549 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« skrivet: 08 januari 2006, 23:18:04 »
Hej!

Vi står i begrepp att bestämma hur ventilationssystemet skall dras i en nybyggnation. Jag behöver lite råd och tips i detta brådskande ärende.

Husbeskrivning: 1 1/2 planshus med loft (bv 83m2, loft 55m2) och ryggåstak i öppen planlösning(6m inv takhöjd i delen utan loft.)

Uppvärmning: NIBE 360 med ingjuten golvvärme i bv och braskamin i allrummet på bv. (Allrummet är den delen som har 6m inv takhöjd)

Rumsbeskrivning: I bv så finns det vid norra gaveln - ett huvudbadrum/tvättstuga 10m2 och en kl.kammare om 4m2. Från badrummet kommer vi in i sovrummet(13m2).

Går vi ut från sovrummet så står vi i husets mitt som är en hall mellan köket (ligger mitt på husets östra vägg) och entré-utrymmet / trappen upp till loftet. Det finns även en mindre gästtoalett centrerad i denna hall.

Den sista tredjedelen av husets b.våning är den södra delen som vi kallar allrummet (med ryggåstaket) där även braskaminen står. Det finns inga dörrar mellan entrén, hallen, köket och allrummet.

Första frågan: Hur löser vi utgången från FVP som är placerad mitt på norra gaveln i stora badrummet/tvättstugan.

- Går man vågrätt rakt ut genom ytterväggenväggen där pumpen står?

- Eller drar vi röret rakt upp i mellanbjälklaget och går vågrätt ut till den västra långsidan (där huvudelen av ventilationskanalerna kommer att dras) för att sedan gå upp i bjälklaget i yttertaket och sedan ut som en "skorsten" på taket?

Eller finns det ett tredje alternativ??

Andra frågan:

- Hur beräknar jag storleken pÃ¥  (och antalet) ventilationskanalerna som skall dras frÃ¥n varje rum till VP?

Finns det bra och dåliga placeringar i huset på dessa utsug?

Andra synpunkter mottages tacksamt.

MVH Ted

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2006, 23:30:20 »
Jag skulle sätta in en ComfortZone CE 50 , IVT 495 TWIN eller ett FTX och Nibes minsta jordvärmepump om jag byggde nytt.

Hur man drar kanalerna från värmepumpen vet jag inte, men jag tror mig aldrig ha sett att man drar ut dem horisontellt genom väggen. Jag vet dock inte detta med någon säkerhet.

Hur har ni tänkt lösa tilluften?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2006, 23:54:03 »
Jag skulle sätta in en ComfortZone CE 50 , IVT 495 TWIN eller ett FTX och Nibes minsta jordvärmepump om jag byggde nytt.

Hur man drar kanalerna från värmepumpen vet jag inte, men jag tror mig aldrig ha sett att man drar ut dem horisontellt genom väggen. Jag vet dock inte detta med någon säkerhet.

Hur har ni tänkt lösa tilluften?

De nybyggda hus runtom oss har samtliga (7st) utom ett utblåset från VP genom ytterväggen. Det som inte har det genom väggen har det upp på taket. Några av dom som har det genom väggen störs av ljudet då det bullrar en del från utblåset

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2006, 23:57:35 »
Jag antar att ni vet principen för frånluftsventilation, dvs utsug i bad, dusch, wc, klädkammare och kök. Friskluftsintag i sovrum, vardagsrum, allrum etc.

Jag har sett en installation med avluften via ventil på vägg. Nackdelen är att det ofrånkomligt kommer att höras en del buller vid utblåset av avluften. En ljuddämpare på avluftskanalen kan hjälpa. Vanligare är att dra avluften till en takhuv. Det är bra med så kort avluftskanal som möjligt och inte heller för många böjar. Lång kanal och böjar skapar ett stort tryckfall som gör att man måste ha högt varvtal på fläkten för att få rätt flöde. Då skapas onödigt mycket buller, både inne och ute. Montera också en ljuddämpare på frånluftskanalen vid värmepumpen. Försök att dra hela kanalsystemet så enkelt och kort som möjligt, utan för många böjar. Man brukar ha 100 mm kanaler från varje rum. När flera går ihop ökar man diametern.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2006, 06:57:25 »
Jag antar att ni vet principen för frånluftsventilation, dvs utsug i bad, dusch, wc, klädkammare och kök. Friskluftsintag i sovrum, vardagsrum, allrum etc.

Jag har sett en installation med avluften via ventil på vägg. Nackdelen är att det ofrånkomligt kommer att höras en del buller vid utblåset av avluften. En ljuddämpare på avluftskanalen kan hjälpa. Vanligare är att dra avluften till en takhuv. Det är bra med så kort avluftskanal som möjligt och inte heller för många böjar. Lång kanal och böjar skapar ett stort tryckfall som gör att man måste ha högt varvtal på fläkten för att få rätt flöde. Då skapas onödigt mycket buller, både inne och ute. Montera också en ljuddämpare på frånluftskanalen vid värmepumpen. Försök att dra hela kanalsystemet så enkelt och kort som möjligt, utan för många böjar. Man brukar ha 100 mm kanaler från varje rum. När flera går ihop ökar man diametern.

Jag har Autoterm 190F med avluft kanal som går horizontel från FLVP till ett hål i yttrevägg. Avluftskanal är isolerat och tyst. FLVP står i tvättstuga.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Ted

  • Gäst
Ted
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2006, 21:26:29 »
Tack för synpunkterna!

Att tänka på för mig är alltså:

- Kortast möjliga väg ut för att minska tryckfall
- Minsta antal böjar - av samma anledning som ovan.

Ni som har dragit utgående luft från FLVP horisontellt genom ytterväggen:

- Hur har ni upplevt funktionaliteten utvändigt med tanke på ljud, dropp? Hur stor blir ventilationshuven på utsidan väggen då?

Då det gäller huvudprincipen för hur systemet skall utföras så anser jag mig inte ha tillräckliga kunskaper om detta heller. (Dvs. i vilka rum är det mer eller mindra fördelaktigt att ha utsug till FVLP)

Synpunkter?

Ted

  • Gäst
Ted
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2006, 21:31:31 »
...glömde en detalj.

Tilluften blir genom vanliga ventiler i  yttervägg. Inga fönsterventiler.

Jag har inte där heller klart för mig vad som är ett måste och vad som är olämpligt.

Fortfarande funderar jag över hur jag vet att systemet blir rätt dimensionerat.

NÃ¥gon som vet hur den matematiken ser ut?

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2006, 23:11:05 »
Beror på vad du menar med "rätt dimensionerat".

Normal luftväxling är 0,5 omsättningar/h eller förenklat ska du ventilera hela husets innevolym på 2h.

Sen finns det även riktvärden på hur mycket luft som skall tillföras i ex.vs ett sovrum, arbetsrum eller vardagsrum. Men dessa värden brukar gälla vid mekanisk tilluft. Med väggventiler blir det nog lite på känn.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Värmepumpsexperten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man fÃ¥r ALDRIG mer än man betalar för!
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2006, 01:48:17 »
...glömde en detalj.

Tilluften blir genom vanliga ventiler i  yttervägg. Inga fönsterventiler.

Jag har inte där heller klart för mig vad som är ett måste och vad som är olämpligt.

Fortfarande funderar jag över hur jag vet att systemet blir rätt dimensionerat.

NÃ¥gon som vet hur den matematiken ser ut?

Kosta på tilluftskanaler och växla sedan frånluften mot tilluften i en sk FTX växlare så får du tillräckligt hög "återvinningsgrad". Varvtalsstyr fläkten efter behovet av ventilation i huset, ingen hemma = få luftomsättningar, många hemma = fler luftomsätttningar.
Komplettera ditt system med en värmepump typ berg, mark eller luft/vatten.

/Redigerat, Reklam
/Rickard
« Senast ändrad: 10 januari 2006, 07:04:49 av Rickard »
Hembyggd värmepump i Thermia Duo 12 chassie.
Egentillverkad hetgasväxlare, Dubbla seriekopplade kondensorer, Separat underkylare, Borrhåll någon meter ifrån avloppstunnel, Golvvärme, R134a, COP ca: 4,5.

Ted

  • Gäst
Ted
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2006, 17:34:37 »
...FTX-system? Det är väl ändå inte möjligt att montera ett FTX system på frånluften dom kommer från värmepumpen???? Den luften är ju redan kall...

Utloggad Värmepumpsexperten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man fÃ¥r ALDRIG mer än man betalar för!
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2006, 17:55:16 »
...FTX-system? Det är väl ändå inte möjligt att montera ett FTX system på frånluften dom kommer från värmepumpen???? Den luften är ju redan kall...

Nja det är nog så att undertecknad inte har så värst mycket till övers för frånluftsvärmepumpar över huvud taget.

Mitt förslag var att skippa den lösningen helt och istället använda FTX + en värmepump som använder sig av ngn förnyelsebar värmekälla istället för inneluften som man ju har betalt för att värma upp redan.

Med risk för att bli redigerad igen så kanske jag ändå skulle kunna få tipsa om att det finns Luft/Vatten värmepumpar idag som skulle kunna vara ett mycket bra alternativ i det här sammanhanget.
Hembyggd värmepump i Thermia Duo 12 chassie.
Egentillverkad hetgasväxlare, Dubbla seriekopplade kondensorer, Separat underkylare, Borrhåll någon meter ifrån avloppstunnel, Golvvärme, R134a, COP ca: 4,5.

Utloggad PCP-Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2006, 18:41:11 »
Du "värmepumpsexperten" som verkar vara insatt i värmepumpstekniken, det skulle vara intressant att höra vad du har att säga om CE-50 pumpen då den ju är en FLVpump men med lite andra egenskaper och prestanda än "vanliga FLP:ar.
Funderar stark på att skaffa en som ersättning till min gamla CTC-Master.

Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2006, 19:05:26 »
CE50 värmepumpen är ett mycket bra alternativ i detta fall, jag bedömer det som om den är klart lämpligare än den Airwell som kompressorexperten talar sig varm för.

Anledningen?

Den har allt inomhus, den tar värmen ur frånluften ned till -15 grader, ungefär som airwellen, och den behöver inte vända sin funktion för att avfrosta, det sköter frånluften alldeles utmärkt.

Dock, det finns fog för den "marknadsföring" som kompressorexperten håller på med, den dagen det bevisligen finns en luft/vatten-värmepump som verkligen fungerar (för fler än de testande företagen som besitter mer kunskap än den vanlige konsumenten) så kommer de att bli intressanta alternativ till mindre bergvärmepumpar, kanske framför allt i nybyggnationer där energibehovet inte är så stort.

Dock, ett ftx-aggregat + Airwell-värmepumpen + acktanken med bivalent shunt och tillhörande villastyrning blir inte ett billigt alternativ, det kanske blir bra, men inte billigt.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Värmepumpsexperten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man fÃ¥r ALDRIG mer än man betalar för!
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2006, 19:26:38 »
Du "värmepumpsexperten" som verkar vara insatt i värmepumpstekniken, det skulle vara intressant att höra vad du har att säga om CE-50 pumpen då den ju är en FLVpump men med lite andra egenskaper och prestanda än "vanliga FLP:ar.
Funderar stark på att skaffa en som ersättning till min gamla CTC-Master.

Roger


Jag är ledsen Roger, kan inget om den pumpen, kanske kommenterar den senare om jag hinner kolla den.
Skulle dock tro att om du har en befintlig frånluftsvärmepump som är slut och inga tilluftskanaler så blir det nog för dyrt med något i stil med det jag föreslog. Det gällde ju också främst nyinstallation.
Kanske du ändå skulle kolla med REC Indovent? jag har ingen djupare kunskap om deras produkter men tyckte ändå dom verkade ha ett intressant sortiment vad det gäller FTX.

(såg du Rickard? jag kan namnen på fler än ett företag  a:gl )
Hembyggd värmepump i Thermia Duo 12 chassie.
Egentillverkad hetgasväxlare, Dubbla seriekopplade kondensorer, Separat underkylare, Borrhåll någon meter ifrån avloppstunnel, Golvvärme, R134a, COP ca: 4,5.

Utloggad PCP-Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #14 skrivet: 10 januari 2006, 20:49:09 »
Nu har jag iofs tilluftskanaler dragna då CTC´n även värmer tilluften, men saken är den att jag helst vill slippa tilluftskanalerna p.g.a väsandet i tilluftsdonen(tanten störs av detta), behovet av rengöring samt att jag upplever att det blir en "skönare" värme när radiatorena går in och stöttar. Tänker ta upp tilluftsventiler ev. över radiatorerna och helt enkelt plugga tilluftsdonen.
Undertrycket som ska vara borde uppstå ändå när all tilluft sugs in i huset istället för att som nu blåsas
in med ett lite lägre flöde än frånluften. Dessutom sparar jag ju in energiförbrukningen på tilluftsfläkten.
Att jag tror på CE-50 beror på att kostnaden för den blir lägre än för en L/V med panna och allt och att jag ändå måste ha en ventilation i kåken vilket med en L/V innebär att jag lika förb..at måste ha tilluftskanaler och en TFX om jag inte vill blåsa all vent.luft rakt ut.
Då CE-50 ger ungefär samma effekt som en L/V och dessutom ger det oberoende av utetemp. samt till ett lägre pris så tycker jag inte det är så mycket att fundera på egentligen. Eller?????


Roger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!