0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle sätta in en ComfortZone CE 50 , IVT 495 TWIN eller ett FTX och Nibes minsta jordvärmepump om jag byggde nytt.Hur man drar kanalerna från värmepumpen vet jag inte, men jag tror mig aldrig ha sett att man drar ut dem horisontellt genom väggen. Jag vet dock inte detta med någon säkerhet.Hur har ni tänkt lösa tilluften?
Jag antar att ni vet principen för frånluftsventilation, dvs utsug i bad, dusch, wc, klädkammare och kök. Friskluftsintag i sovrum, vardagsrum, allrum etc.Jag har sett en installation med avluften via ventil på vägg. Nackdelen är att det ofrånkomligt kommer att höras en del buller vid utblåset av avluften. En ljuddämpare på avluftskanalen kan hjälpa. Vanligare är att dra avluften till en takhuv. Det är bra med så kort avluftskanal som möjligt och inte heller för många böjar. Lång kanal och böjar skapar ett stort tryckfall som gör att man måste ha högt varvtal på fläkten för att få rätt flöde. Då skapas onödigt mycket buller, både inne och ute. Montera också en ljuddämpare på frånluftskanalen vid värmepumpen. Försök att dra hela kanalsystemet så enkelt och kort som möjligt, utan för många böjar. Man brukar ha 100 mm kanaler från varje rum. När flera går ihop ökar man diametern.
...glömde en detalj.Tilluften blir genom vanliga ventiler i yttervägg. Inga fönsterventiler.Jag har inte där heller klart för mig vad som är ett måste och vad som är olämpligt.Fortfarande funderar jag över hur jag vet att systemet blir rätt dimensionerat.Någon som vet hur den matematiken ser ut?
...FTX-system? Det är väl ändå inte möjligt att montera ett FTX system på frånluften dom kommer från värmepumpen? Den luften är ju redan kall...
Du "värmepumpsexperten" som verkar vara insatt i värmepumpstekniken, det skulle vara intressant att höra vad du har att säga om CE-50 pumpen då den ju är en FLVpump men med lite andra egenskaper och prestanda än "vanliga FLP:ar.Funderar stark på att skaffa en som ersättning till min gamla CTC-Master.Roger