Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur drar vi ventilationen i vÃ¥rt nybygge?  (läst 14649 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #15 skrivet: 10 januari 2006, 22:48:48 »
Citera
(sÃ¥g du Rickard? jag kan namnen pÃ¥ fler än ett företag  Oskyldig )

Jag gillar och högaktar dig, det vet du väl?
Direkt marknadsföring tillåts dock inte i detta forum, varken av dig eller andra. (med undantag av företag registrerade under tillverkare/leverantörsforum)

Som jag börjar se det nu, är  Airwells värmepump egentligen en "typ" Sanyo CO2, fast med annat köldmedia och högre uteffekter (jättebra), dyrare "elpanna/acktank" och ny och "oprövad" styrning.
Det kan säkert bli jättebra, det enda som krävs är förmodligen större serier, lägre priser, mer erfarenheter och goda referenser så är framgången ett faktum.

I ett hus där ägaren vill ha frånluftsvärmepump med en uteffekt på 4-5 kW utan allt för stora investeringar tycker jag att ComfortZone passar mycket bra, rent teoretiskt i alla fall, allt hänger egentligen på vilket krav man har vad gäller uteffekten, räcker 4-5 kW till under större delen av uppvärmningssäsongen så behöver man inte söka så mycket mer. Detta förusatt att man litar på funktionen hos CE50:an, men därvidlag tar jag inte ställning.

Risken för kallras har man alltid om man inte vill ha mekanisk till/frånluft i en mekaniskt ventilerad villa, hur man bäst löser den problematiken kan jag dock inte svara på, men jag skulle se till att dimensionera upp radiatorerna i de rum som står fär tilluften om jag konverterade från mekansik till/frånluft till ren frånluft, detta oavsett val av värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Värmepumpsexperten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man fÃ¥r ALDRIG mer än man betalar för!
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #16 skrivet: 11 januari 2006, 00:18:51 »
Nu har jag iofs tilluftskanaler dragna då CTC´n även värmer tilluften, men saken är den att jag helst vill slippa tilluftskanalerna p.g.a väsandet i tilluftsdonen(tanten störs av detta), behovet av rengöring samt att jag upplever att det blir en "skönare" värme när radiatorena går in och stöttar. Tänker ta upp tilluftsventiler ev. över radiatorerna och helt enkelt plugga tilluftsdonen.
Undertrycket som ska vara borde uppstå ändå när all tilluft sugs in i huset istället för att som nu blåsas
in med ett lite lägre flöde än frånluften. Dessutom sparar jag ju in energiförbrukningen på tilluftsfläkten.
Att jag tror på CE-50 beror på att kostnaden för den blir lägre än för en L/V med panna och allt och att jag ändå måste ha en ventilation i kåken vilket med en L/V innebär att jag lika förb..at måste ha tilluftskanaler och en TFX om jag inte vill blåsa all vent.luft rakt ut.
Då CE-50 ger ungefär samma effekt som en L/V och dessutom ger det oberoende av utetemp. samt till ett lägre pris så tycker jag inte det är så mycket att fundera på egentligen. Eller?????


Roger


Okej då kommer det hela ju i lite annan dager.
Skulle man inte kunna anta att det går att sänka luftflödet en del och på så sett reducera ljudet? Känns lite synd att skippa tilluftsystemet om det finns där redan.
Tryckfallet avtar ju med kvadraten på det minskade luftflödet så ljudet borde påverkas högst avsevärt även med liten flödesreducering. Du kan säkert testa detta på något sett redan idag.
Sedan finns det ju möjlighet att byta tilluftsdonen, antar att dom har några år på nacken och det finns kanske något bättre och tystare idag.

Fördelen med FTX är ju delvis att du kan styra luftflödet utan hänsyn till någon värmepump.
Stora besparingar kan göras bara genom att ge tusan i att ventilera så kvalstren yr (då endast just dom är hemma) bara för att värmepumpen ska funka.
Be t.ex REC eller ngn räkna lite på saken så du vet vad du har att jämföra med.

Vet inte säkert men tror att den kalkylen kan vara intressant för dej även helt utan värmepump.
Du får åtminstone en mycket större valfrihet vad det gäller ytterligare värmekälla. Allt ifrån elbatteri i kanalen till solvärme, pellets, åkarbrasa eller någon superteknokratisk dyr julgran till värmepump som någon energiakrobat skulle kunna plocka ihop åt dej. (detta sagt med liten gnutta självironi, märk väl  ;) )
Skulle vara intressant om du ville publicera ett eventuellt svar och gärna kalkyl från ngn som säljer FTX samt om du tar in pris och kalkyler på olika värmekällor.


Med ovanstående redan skrivet så surfade jag in lite snabbt på ComfortZones hemsida och tycker nog vid första anblicken att det verkar vara en alldeles förträfflig maskin men kommer det inte bli dragigt när man tar in den kalla uteluften rätt igenom väggen? även om intagen sitter intill radiatorerna.
Hembyggd värmepump i Thermia Duo 12 chassie.
Egentillverkad hetgasväxlare, Dubbla seriekopplade kondensorer, Separat underkylare, Borrhåll någon meter ifrån avloppstunnel, Golvvärme, R134a, COP ca: 4,5.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #17 skrivet: 11 januari 2006, 08:23:50 »
Citera
Med ovanstående redan skrivet så surfade jag in lite snabbt på ComfortZones hemsida och tycker nog vid första anblicken att det verkar vara en alldeles förträfflig maskin men kommer det inte bli dragigt när man tar in den kalla uteluften rätt igenom väggen? även om intagen sitter intill radiatorerna.

Håller med dig i dessa farhågor, men de som har installerat dem, och deltar i debatten i forumet, har inte anmärkt på detta.
Så vitt jag kan komma ihåg, faktiskt inte en enda negativ kommentar angående just detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PCP-Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #18 skrivet: 11 januari 2006, 17:14:19 »
VP-experten
Priset på ett FTX ligger enl. uppgift på ca 23.000:-. Med en verkningsgrad på 85-87% så ska det enl. tillv. inte behövas något eftervärmningsbatteri- skulle det ändå behövas kostar det ca 3.000:-.

Med tanke pÃ¥ att en vanlig FLVP kostar ca. 30-35.000:- (om jag monterar den själv- vilket jag även fÃ¥r göra med FTXén) och den kan värma bÃ¥de VV och även klara en stor del av husets värmebehov, sÃ¥ är det väl tveksamt om FTX är ett ekonomiskt alternativ-  mÃ¥ste ju värma bÃ¥de VV och huset med nÃ¥gon annan energikälla ( om jag nu ska fÃ¥ nÃ¥gon varm frÃ¥nluft att Ã¥tervinna ;)).

CE-50 är nu lite dyrare- ca. 55.000:-( " man får ALDRIG mer än man betalar för" ) men klarar å andra sidan i stort sett hela mitt värme och VV-behov.

Nu är det ju trots allt så att vill man verkligen ha något så finns det ju alltid argument som man kan ta till för att övertyga sig själv om att man gör en bra affär, men nog verkar CCE-50 som ett vettigt alternativ.
 


 :-\ :-\ :-\
Roger

Utloggad Värmepumpsexperten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man fÃ¥r ALDRIG mer än man betalar för!
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #19 skrivet: 11 januari 2006, 18:27:46 »
VP-experten
Priset på ett FTX ligger enl. uppgift på ca 23.000:-. Med en verkningsgrad på 85-87% så ska det enl. tillv. inte behövas något eftervärmningsbatteri- skulle det ändå behövas kostar det ca 3.000:-.

Med tanke på att en vanlig FLVP kostar ca. 30-35.000:- (om jag monterar den själv- vilket jag även får göra med FTXén) och den kan värma både VV och även klara en stor del av husets värmebehov, så är det väl tveksamt om FTX är ett ekonomiskt alternativ-  måste ju värma både VV och huset med någon annan energikälla ( om jag nu ska få någon varm frånluft att återvinna ;)).

CE-50 är nu lite dyrare- ca. 55.000:-( " man får ALDRIG mer än man betalar för" ) men klarar å andra sidan i stort sett hela mitt värme och VV-behov.

Nu är det ju trots allt så att vill man verkligen ha något så finns det ju alltid argument som man kan ta till för att övertyga sig själv om att man gör en bra affär, men nog verkar CCE-50 som ett vettigt alternativ.
 


 :-\ :-\ :-\
Roger

Jag håller helt med om det men precis som du säger finns det alltid andra argument och kanske även andra värden än rent ekonomiska att väga in.

Ta t.ex CE-50, den lite orolige skulle ju lätt kunna hävda att den innehåller rätt mycket grejer som har rätt stor potentiell risk att gå sönder eller på annat sätt ställa till bekymmer kanske för att dom som byggt den inte skulle veta vad dom pysslar med. (nu tillhör jag inte den gruppen själv kanske jag bör påpeka, utan tycker det är kul med teknik och är övertygad om att dom vet just vad dom pysslar med).

Som alternativ skulle man ju då kunna föreslå ett FTX-system och som tillsatsvärme kanske en ack-tank med varmvattenslingor. Tanken skulle kunna värmas endast med inbyggd elpatron men då blir det ju inte så ekonomiskt men värmer man den istället med en vattenmantlad vedspis eller braskamin ja då är vi kanske inne på ett spår där en del nog skulle kunna vara beredda att låta återbetalningstiden skena iväg lite längre på grund av "mysvärdet".
Skulle gissa att det sista alternativet blir mer intressant ju längre ifrån storstan man bor då tillgången till gratis ved borde vara större där ;).

Min kanske lite avoga inställning till frånluftsvärmepumpar hänger ihop med en obehagskänsla inför den beroendesituation som uppstår när man binder ihop uppvärmningssystemet med ventilationen så intimt. Ingen ventilation- Ingen värme.
Med ett FTX system får man valfriheten att välja vilken annan värmekälla man önskar och dessutom möjlighet att behovsstyra ventilationen utan att värmesystemet direkt påverkas, och det tycker jag känns bra  :).

OM jag skulle köpa en frånluftsvärmepump så skulle jag starkt överväga CE-50
Hembyggd värmepump i Thermia Duo 12 chassie.
Egentillverkad hetgasväxlare, Dubbla seriekopplade kondensorer, Separat underkylare, Borrhåll någon meter ifrån avloppstunnel, Golvvärme, R134a, COP ca: 4,5.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #20 skrivet: 11 januari 2006, 21:15:29 »
CE50:an kan väl bara innehålla en bråkdel av den teknik som t.ex. Sanyo CO2, kW Smart, Airwell och liknande värmepumpar med separat elpanna och styrningar innehåller, så jämfört med dem bör risken för problem vara betydligt mindre, dessutom sitter ju allt inomhus, så underhåll sköts smidigt även vintertid.

Kan dock hålla med om att integreringen låser dig till någon form av ventilationsvärmepump, men å andra sidan blir man ju lite låst vad man än väljer, ju mer flexibel lösning man väljer desto mer kostar det.

Om vi gör en grov bedömning av vad ett FTX-aggregat + acktank med elpatron, bivalent shunt + villastyrning + vattenmantlad braskamin + skorsten + besiktning + sotning + kostnader med vedhanteringen (t.ex. motorsåg, kap, klyv, släpvagn, vedförråd, skoter, timmerdoningar mm mm) kostar så ter sig en frånluftsvärmepump som rena fyndet.

Kanske inte lika flexibelt, men definitivt billigare.

Jag har skrivit det tidigare, men skriver det igen, vill man ha en flexibel lösning, med stor valfrihet så bör man satsa på en stokermatad biobränslepanna, den kan man elda med ved, pellets, spån, flis eller spannmål. Kör den mot en acktank och komplettera med solfångare (eller värmepump) för den tid på året när man har litet eller inget uppvärmningsbehov så har man en framtidssäker anläggning med stora möjligheter till anpassning för framtida prishöjningar på olika energislag.

I just denna tråd verkar det ju inte vara aktuellt med den typen av investering, men rent generellt kan man väl säga att det kan ha bäring på resonemanget som det nu utvecklat sig.

Till frÃ¥geställaren i denna frÃ¥ga kan ju t.o.m en "standard-frÃ¥nluftsvärmepump" kompletterad med en Luft/luft-värmepump vara en billig och bra lösning, En totalkostnad pÃ¥ ca 45 000 kr som skulle kräva väldigt lite tillskott av direktverkande el.  :-\
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Värmepumpsexperten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man fÃ¥r ALDRIG mer än man betalar för!
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #21 skrivet: 12 januari 2006, 21:09:16 »
CE50:an kan väl bara innehålla en bråkdel av den teknik som t.ex. Sanyo CO2, kW Smart, Airwell och liknande värmepumpar med separat elpanna och styrningar innehåller, så jämfört med dem bör risken för problem vara betydligt mindre, dessutom sitter ju allt inomhus, så underhåll sköts smidigt även vintertid.

Kan dock hålla med om att integreringen låser dig till någon form av ventilationsvärmepump, men å andra sidan blir man ju lite låst vad man än väljer, ju mer flexibel lösning man väljer desto mer kostar det.

Om vi gör en grov bedömning av vad ett FTX-aggregat + acktank med elpatron, bivalent shunt + villastyrning + vattenmantlad braskamin + skorsten + besiktning + sotning + kostnader med vedhanteringen (t.ex. motorsåg, kap, klyv, släpvagn, vedförråd, skoter, timmerdoningar mm mm) kostar så ter sig en frånluftsvärmepump som rena fyndet.

Kanske inte lika flexibelt, men definitivt billigare.

Jag har skrivit det tidigare, men skriver det igen, vill man ha en flexibel lösning, med stor valfrihet så bör man satsa på en stokermatad biobränslepanna, den kan man elda med ved, pellets, spån, flis eller spannmål. Kör den mot en acktank och komplettera med solfångare (eller värmepump) för den tid på året när man har litet eller inget uppvärmningsbehov så har man en framtidssäker anläggning med stora möjligheter till anpassning för framtida prishöjningar på olika energislag.

I just denna tråd verkar det ju inte vara aktuellt med den typen av investering, men rent generellt kan man väl säga att det kan ha bäring på resonemanget som det nu utvecklat sig.

Till frågeställaren i denna fråga kan ju t.o.m en "standard-frånluftsvärmepump" kompletterad med en Luft/luft-värmepump vara en billig och bra lösning, En totalkostnad på ca 45 000 kr som skulle kräva väldigt lite tillskott av direktverkande el.  :-\

Håller med dej om att resonemanget med att väga "krångelrisken" med en CE-50 mot en annan värmepump kan falla ganska platt, då måste man veta mer om vad dom faktiskt innehåller för typ av teknik och faktiskt också vara kapabel att bedöma den och det är ju inte normalkonsumenten.
Det var lite därför jag valde att bara ställa den mot en FTX och en vedspis eftersom bÃ¥da är rätt enkla och inte innehÃ¥ller sÃ¥ mycket konstigheter. Acktanken är ju heller inte värst mycket mer komplicerad än en vanlig varmvattenberedare. En bivalent shunt lÃ¥ter ju avancerat men är ju bara en fyrvägsventil egentligen och en villaregulator ("gds" variant) tror jag nästan jag skulle kunna fÃ¥ min mamma att lyckas byta om den gick sönder  ;) (kanske inte mamma men frugan iallafall).

Den där pannan du nämner verkar smart. På det temat kan jag nämna att jag pratade med en bekant idag som importerar vedspisar ifrån Italien, dom har på gång en vattenmantlad braskamin som går mata med pellets men den lär visst inte vara SP godkänd ännu så den dröjer väl ett tag till innan den kommer ut på marknaden. Det kanske finns andra redan? vet inte men det lät smidigt att slippa en del av det där med vedhanteringen (fick ju nästan ryggskott bara av läsa om det).

Kul att du skulle nämna det där med det där med luft/luft pump jag tänkte faktisk också på det fast i kombination med FTX och vanlig vv-beredare och lite direkt-el.

Hembyggd värmepump i Thermia Duo 12 chassie.
Egentillverkad hetgasväxlare, Dubbla seriekopplade kondensorer, Separat underkylare, Borrhåll någon meter ifrån avloppstunnel, Golvvärme, R134a, COP ca: 4,5.

Utloggad P€R

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare till en trasig värmepump
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #22 skrivet: 15 januari 2006, 00:23:24 »
VP-experten
Priset på ett FTX ligger enl. uppgift på ca 23.000:-. Med en verkningsgrad på 85-87% så ska det enl. tillv. inte behövas något eftervärmningsbatteri- skulle det ändå behövas kostar det ca 3.000:-.

Med tanke på att en vanlig FLVP kostar ca. 30-35.000:- (om jag monterar den själv- vilket jag även får göra med FTXén) och den kan värma både VV och även klara en stor del av husets värmebehov, så är det väl tveksamt om FTX är ett ekonomiskt alternativ-  måste ju värma både VV och huset med någon annan energikälla ( om jag nu ska få någon varm frånluft att återvinna ;)).

CE-50 är nu lite dyrare- ca. 55.000:-( " man får ALDRIG mer än man betalar för" ) men klarar å andra sidan i stort sett hela mitt värme och VV-behov.

Nu är det ju trots allt så att vill man verkligen ha något så finns det ju alltid argument som man kan ta till för att övertyga sig själv om att man gör en bra affär, men nog verkar CCE-50 som ett vettigt alternativ.
 


 :-\ :-\ :-\
Roger


Man får även ta hänsyn till vad servicen kostar när grejerna går sönder.
Rasar kompressorn på en FLVP (inte ovanligt efter några år om man kollar på folksams sida) kostar det ca 10000kr.
På ett FTX är det bara fläktarna som kan gå sönder (Även på FLVP), och dom kostar några hundralappar.
Jag har själv just nu kastat ut min CTC Mastar102 och ersatt den med ett FTX Heru50 för 13000 kr.
Anledningen att det inte blev någon ny FLVP är många.
Så nu kan kan man sänka luftflöderna (och spara pengar) och sen är den enkel att sköta.
Det jag hade sparat i driftkostnad med en FLVP hade ätits upp i installation och service

Utloggad PCP-Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #23 skrivet: 15 januari 2006, 11:12:58 »
Nu är det ju så att jag personligen inte är speciellt förtjust över systemet med värmd tilluft i kanaler
överhuvud taget, bl.a beroende på att jag tycker det verkar som det kommer in en massa "skit" från
tilluftskanalerna( får damsuga runt tilluftsdonen regelbundet ).

Vad gäller kompressorerna pÃ¥ FLVP sÃ¥ vet jag att mÃ¥nga har problem med livslängden pÃ¥ dessa men bortsett frÃ¥n ett byte efter 6 mÃ¥n. pÃ¥ vÃ¥ran CTC-103 (som gick pÃ¥ garantin) sÃ¥ har kompressorn pÃ¥ den snurrat sedan1984. Det enda som jag gjort med pumpen i övrigt är ett byte av förÃ¥ngaren för ca 8 Ã¥r sedan. Kostnaden för detta byte skulle enl. tillfrÃ¥gad inst. gÃ¥ pÃ¥ minst 12.000:- (1996-97) detta var enl. honom inte lönt att kosta pÃ¥ en dÃ¥ 15Ã¥r gammal pump.  Efter att jag kollat med CTC vad en ny förÃ¥ngare kostade ( 1.700:-) sÃ¥ fick jag förÃ¥ngaren bytt för 3.500:- inkl. jobb.

Kan vara värt att notera att jag nämnde för killen som bytte förångaren åt mig att den andre inst. även påpekade att kompressorn antagligen snart skulle gå hädan. Varvid han utbrister "den där kompressorn har du bytt va?", svarade som det var att jag fått en ny på garantin efter 6 mån.
då säger han" jag trodde väl det det där är en förstärkt modell( vad han menade med detta vet jag inte) den kommer att snurra så länge du bor här.

Vill bara med denna lilla berättelse peka på att om men bara lyssnar på vad de som säljer grejorna säger så kan det nog bli ganska mycket dyrare med service och reparationer än nödvändigt.
Jag hade t.e. x. om jag följt den förste inst.´s rÃ¥d nu suttit med en 8 Ã¥r gammal pump som kostat mig ca. 40.000:-( priset pÃ¥ FLP har faktiskt sjunkit sedan dess)och antagligen inte sparat mycket mer el  Ã¥t mig än den jag har nu.
Kan tillägga att den inst. som föreslog pumpbytet INTE kommer hit någon mer gång :(.

Roger

Utloggad Heru

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur drar vi ventilationen i vårt nybygge?
« Svar #24 skrivet: 30 januari 2006, 13:45:11 »
Det går alldeles utmärkt att dra avluften genom utterväggen,glöm inte bara att hela avluftkanalen ska vara kondensisolerad med minst 50 mm matta.

Sedan när det blir luftljud i tilluftdonen så är det för höga flöden i dessa,montera in 1-2 till så blir luftljudet nästan helt borta och blandningsförhålllandet med inomhusluften mycket bättre.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!