0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker även 120m till ett hus på 200m2 låter på tok för lite.
Då som nu var inte ftx inkopplat utan vi kör med lite öppna fönster och dörrar.
Kvadratmeter golvyta har ingen koppling till borrhålets djup. I det här fallet är det 120 meter borrhål till en pump på 6 kW och det är en rimlig kombination. Var ligger huset? Vad är det för typ av berggrund? Jag tycker också köldbärartemperaturerna låter lite låga med tanke på pumpens gångtid per dygn. Min pump är trots typbeteckningen på nästan samma effekt (det har gått inflation i beteckningarna, tror att de numer anges efter effekten vid golvvärme) och jobbar mot ett lite djupare borrhål. Den kan gå veckor i sträck utan att temperaturen in går under noll men då är det vid radiatordrift och därmed lägre uteffekt från pumpen.
Om jag jämför med mitt fritidshus på ca 160m2 som har en borra på 100m och en Ivt 5kw så verkar du förbruka mer energi till att värma huset med.
Har du FTX som du inte kör med, varför kör du den inte?
Så klart att borrdjupet inte har en direkt koppling till golvytan. Men indirekt som i jämförelsen jag gjorde.En faktor är ju det höga effektuttaget ur borrhålet vilket borde vara omkring 40-45W/m. Ett aktivt hål på 110m skall ju ge omkring 18000kwh.Detta indikerar tydligt tillsammans med antalet gångtimmar att värmebehovet är stort och därmed hålet i kortaste laget i förhållande till husstorleken / energiförbrukningen. Dessutom värmer väl inte vp varmvattnet?!
Var ligger huset? Vad är det för typ av berggrund?