Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Underhållsladdare till bilen?  (läst 19976 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #30 skrivet: 30 december 2015, 02:46:12 »
En sån här sitter mellan minus och chassiet om det är Bosch. Sitter i dom flesta tyska. Skodan din har det inte, jag har ju haft en sån.

Den mäter in och utgående energi i batteriet och håller reda på hur mycket energi det finns i batteriet. Laddas det direkt på minuspolen eller förbrukas så kommer det bli fel i datorn och massa konstiga felkoder och i värsta fall en bil som inte startar.

Om jag t.ex glömmer nått i cigguttaget och bilen står så länge att det laddar ur för mycke så kopplar den bort all last förutom larmet och låssystem tills bilen låses upp och startas så att den laddar.

Har räddat mig en gång.

Den mäter även batteriets interna resistans för att kunna känna av batteriets status/åldrande.
 
Skodan använder endast batteriets spänning för att försöka känna av att det är dåligt med Ah i batteriet och jag tycker att den jag hade va "tidig" och börja gnälla. Det blev mycket bättre efter byte till AGM batteri.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #31 skrivet: 30 december 2015, 10:29:21 »
Path. Precis så såg den ut jag hade i BMW. Kanske en vanlig pryl i dagens bilar. Jag kopplar in mina laddare via start hjälpen fram i huven.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #32 skrivet: 30 december 2015, 10:56:47 »
Jo jag har ju en sån där vakt som kollar batteriet,  tex när värmaren går så stängs värmaren av när det blir för lågt batteri i bilen så det ska finnas kräm kvar så jag kan låsa upp den och starta den.
Dock är den nog väl snål och avbryter värmaren väl tidigt.

Men nu blir jag förvirrad av inläggen, ska jag våga koppla laddaren via ciggutaget för att göra det enkelt  Sc:,h
Är gött att slippa öppna huven och vela med batteriet,.. för frun min  ;)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #33 skrivet: 30 december 2015, 11:27:35 »
Fick med den där sladden som är placerad mellan laddaren och ciggkabeln, sitter tre dioder på den.
Är det värt att koppla in den oxå när man laddar eller är det overkill  dontknow
Va är den egentligen till för  Sc:,h
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2787
  • Karma +6/-1
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #34 skrivet: 30 december 2015, 11:30:59 »
Om cigguttaget verkligen är ständigt inkopplat, och om laddströmmen inte är högre än vad uttag, säkringar och kablage är dimensionerade för, så ska det gå utmärkt att ladda via det.

Beträffande såna där batterivakter som sitter på en av batteripolerna vet jag att Hella tog fram en sådan för 9-10 år sedan, det fanns prototyper framme men den kom aldrig i serieproduktion. Förmodligen var den ett av alla bilindustri-underleverantörsprojekt som fick stryka på foten pga finanskrisen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #35 skrivet: 30 december 2015, 11:36:09 »
Jo det uttaget som sitter i bagagen är det konstant ström på, inte det som sitter i cockpit dock  :)
Gör ett försök i kväll när jag fått in bil i garaget  tummenupp

En kabel som denna hade ju varit bekväm att sätta i bagagen, den borde man väl kunna koppla ihop med strömmen från ciggutaget och göra ett hål brevid i panelen så man har batteristatus och snabbkopplingen enkelt och bekvämt.
Är ju fördel om frugan kan koppla ihop maskineriet  :)

http://www.ctek.com/se/sv/chargers/Comfort%20Indicator%20Panel%20M8%201%2c5m
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2787
  • Karma +6/-1
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #36 skrivet: 30 december 2015, 11:38:06 »
Se bara upp så du inte råkar koppla in något som står och tjuvdrar ström från batteriet hela tiden och bidrar i onödan till självurladdningen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #37 skrivet: 30 december 2015, 11:50:12 »
Om du inte har en sån dom på bilden path bifoga precis vid batteriet så är det ok. Cigg uttaget tål oftast 120-180 watt. Så för den sakens skull är det lugnt och ladda via cigg uttaget. Den lilla "displayen" med tre dioder är enbart till för att du ska kunna se laddningsstatus istället för att titta på batteriladdaren.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #38 skrivet: 30 december 2015, 12:00:23 »
OK, då är det ju ingen idè att ha den ihopkopplad samtidigt vid laddning iaf  tummenupp
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #39 skrivet: 30 december 2015, 12:14:25 »
Det är bara och ladda i cigguttaget bak. Vitsen med prylen med dioder i är ju som sagt att se om du har behov av att ladda eller inte innan du ansluter laddaren.

Provkör och se om du blir nöjd med och köra laddaren då och då. Jag hade som sagt en sån där Octavia och jag hade först en Defa warmup laddare och senare en 7A fast laddare som jag köpte från global och jag laddade batteriet varje helg och värmaren sög musten ur det trots att jag körde ca 5000 mil per år.

Dom två sista åren jag hade bilen satt det ett AGM i och jag hade inte alls samma problem.

Jula hade bra priser på deras AGM såg jag och enlig vad jag har hört ska det vara samma som Exide AGM.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #40 skrivet: 30 december 2015, 13:00:52 »
Jag hade definitivt lagt pengarna på en elmotorvärmare istället...
Det är bra att ha, bilen blir mer lättsåld och man borde tjäna in den efter 2-3 vintrar, även om dieseln är så billig som idag.
Samtidigt undviker man alla potentiella ovanstående batteriproblem!
« Senast ändrad: 30 december 2015, 14:59:45 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Kloge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 401
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #41 skrivet: 30 december 2015, 13:15:58 »
Har man drag på bilen så borde man kunna ladda på elluttaget på draget. Där är en kabel med ständig ström på om man har den 13 poliga varianten

http://www.valeryd.se/pdf/kopplingsschema_se.pdf
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2024 Vp 7804 kwh
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mån)

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #42 skrivet: 30 december 2015, 16:37:47 »
Jag hade definitivt lagt pengarna på en elmotorvärmare istället...
Det är bra att ha, bilen blir mer lättsåld och man borde tjäna in den efter 2-3 vintrar, även om dieseln är så billig som idag.
Samtidigt undviker man alla potentiella ovanstående batteriproblem!

Helt värdelöst i min mening med elmotorvärmare om man vill ha en varm bil på 15min när det är -10 °C ute, eller när du är och handlar på nåt köpcentrum...
Har elmotorvärmare på den andra bilen och ska den göra nytta är det väl cirka 2h gång på den om man ska känna att mororn är varmare än till skillnad på en kallstart.
Problemet med dieselvärmaren är att när det blir mycket start och stopp samt korta turer med bilen i samband med dieselvärmaren i gång så stänger den av då nån effektvakt ser till att bilen ska ha ström för start.
 
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #43 skrivet: 30 december 2015, 16:56:19 »
Kopplade in lill-Ringhals nu här..
Ser det rätt ut?
Den långa raden med dioder på bilden är konditionen eller?
Den ändrar sig allt eftersom batteriet laddas, eller?

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #44 skrivet: 30 december 2015, 23:15:51 »
Helt värdelöst i min mening med elmotorvärmare om man vill ha en varm bil på 15min när det är -10 °C ute, eller när du är och handlar på nåt köpcentrum...
Har elmotorvärmare på den andra bilen och ska den göra nytta är det väl cirka 2h gång på den om man ska känna att mororn är varmare än till skillnad på en kallstart.
Problemet med dieselvärmaren är att när det blir mycket start och stopp samt korta turer med bilen i samband med dieselvärmaren i gång så stänger den av då nån effektvakt ser till att bilen ska ha ström för start.

Det finns snabbare motorvärmare idag, som man sätter på värmeledningen till kupen. Med pump. 15 minuter är fullt tillräckligt med dem.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!