Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Underhållsladdare till bilen?  (läst 19942 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +19/-3
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #15 skrivet: 22 november 2015, 11:41:06 »
Ett problem med AGM-batterier är dock att de kräver några tiondels volt högre laddspänning än normala blybatterier. Så om man använder ett sådant i en bil där laddningsregulatorn är avsedd för en annan batterityp, blir det aldrig fulladdat under normal körning hur mycket man än kör.

AGM-batterier hör framför allt hemma i modärna bilar med start/stopp-automatik, där biltillverkaren från början har specat att ett sådant batteri ska användas.

Samma problem får man om man har underhållsfria batterier med kalciumlegering istället för antimon-legering i en fordon som har haft batterier med skruvkork (antimonlegerade batterier) tidigare.

dvs. alla modernare bilar med underhållsfria batterier (MF -> Maintenance-Free) med fri elektrolyt (har 'öga') och utan skruvbar påfyllningslock på batteriet är av kalcium-legeringstyp och där är gasningsspänningen 14.7 Volt istället för antimonlegerade batterier med 14.4 Volt.

Även MF-batterier måste man ladda en smula högre spänning än antimon-legerade batterier för att bli fulladdade och stegen mellan MF-batterier och AGM-batterier bedömmer jag som väldigt litet om bilgeneratorn redan från början är anpassad för att ladda MF-batteri, medans går man från en skruvlocksbatteri med antimonlegering och med mekanisk reläregulator till generator i en veteranbil så bör den justeras upp lite i spänning.

Kalciumlegerade batterier har funnits sedan tidig 1980-tal och då med skruvpropp precis som vanliga antimonlegerade batterier (men med skillnaden att man aldrig behövde 'vattna' dessa)  och det finns hybrider mellan dem också där negativa plattpaketet har varit antimon medans den positiva blyperoxid-paketet har varit kalciumlegerat. - det finns nämligen en viktig skillnad mellan kalciumlegerade batterier och antimonlegerade batterier - det är att antimonlegerade batterier är lätta att återladda efter en djupare urladdning medans kalciumlegerade batterier är tröga, kräver lång tid och högre spänning innan den är fulladdade igen och därför finns det varianter med en smula silver mm. exotiska ämnen just för att försöka minska denna verkan. 

AGM-batterier har mindre med eller ingen alls utblandning av legeringsmetall i blyet och för att det inte skall packa ihop sig under sin egen tyngd (bly är mjukt) så är uppbyggnaden annorlunda och hålls på plats av glasull - där har man också avsiktligt lägre mängd med vatten i elektrolyten i den uppsugna elektrolyten i glasullen för att det skall finnas gaskanaler rätt igenom ullen så att av sidoprocesser bildade vätgas resp syrgas skall kunna passera glasullen och på den andra plattan rekombineras till vatten igen och på det sättet gör batteriet underhållsfritt utan vatten påfyllnad.

Den högre syrahalten i elektrolyten gör att polspänningen på batteriet blir högre för en given laddningsstatus kemiskt sätt - men skillnaden är mindre mellan en AGM-batter och en kalciumlegerad MF-batteri än i jämförelse med en gammal antimonlegerad batteri av skruvkorkstyp

Slutligen - att underhållsladda ett batteri på konstant 14.4 - 14.7 Volt är inget bra för batteriet - den korroderar sönder invändigt i förtid och man kan få sådana effekter som att batteriet tvärdör när den sista kvarvarande blysträngen smälter av startströmmen för att det mesta godset som leder ström har korroderat bort för att batteriet har stått med för hög spänning under för lång tid.

intelligenta laddare kör upp till 14.4 volt (eller 14.7 Volt i frostläge eller för laddning av kalciumlegerade och AGM-batterier) - väntar tills strömmen går under en viss nivå och en tidsgräns och därefter kopplar ur sig helt själv (lite som hur man laddar LiIon-batterier idag) och börjar inte laddningen igen förrän spänningen gått under 12.9 Volt ungefär  - den processen spar batterierna betydligt bättre vid lagring än att tex ligga på 13.6-13.8 Volt konstant då batterierna är sönderkorroderade invändigt efter 3-6 år fast de kanske aldrig har används.

(detta är ett vanligt problem i UPS-sammanhang).

dvs lösningen att använda omskruvad laptopbatteri och satt på 14.4 Volt och inkopplad under långa perioder till en bilbatteri är ingen bra rekommendation  - MC-batterier bruka vara helt sönderkorroderade invändigt efter någon till ett par månader i dom fallen - jag vet, då jag har glömt av att ställa ned spänningen till 13.6 Volt efter max 20 timmar  vid laddning med labbaggregat mot blybatterier - så det är inlärt på det dyra sättet...


Sedan skulle jag inte sätta någon större tillit av en kinestillverkad och omskruvad laptopladdare än en helautomatisk ctek-laddare när det gäller i avseende brandsäkerhet etc.


Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #16 skrivet: 22 november 2015, 12:11:21 »
Är som sagt helt okunnig inom detta ämne men om jag har förstått det rätt så kan jag köpa följande prylar och sen underhållsladda batteriet via ciggutaget i bagagen  Sc:,h
Kollade och såg att jag hade ström till ciggutaget även när tändningen var avstängd  tummenupp
Och med dessa tillbehös är det ingen risk att det blir kortis i hela bilen, bara att plugga in laddaren i uttaget och vips så laddas batteriet som om jag satte laddaren direkt på batteriet  ???
Bifogar en bild på batteriet oxå om det kan va till nån hjälp  :)

http://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/ctek-mxs-50-laddare.html

http://www.ctek.com/se/sv/chargers/Comfort%20Connect%20Cig%20Plug

Vet inte varför men jag kan inte bifoga bilden när jag trycker på "Bilagor och andra tillval" här på forumet  dontknow
« Senast ändrad: 22 november 2015, 12:13:13 av "joka" »
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #17 skrivet: 22 november 2015, 13:01:21 »
Se till att köpa varianten med mjukare isolering på 12V kabeln, tror den heter Polar ? Min C-Tek laddare pallade inte isoleringen med -20 ute, den sprack så ledarna blottades  >:(     
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters volymtank nov 2009.

VP 15 år 13/11 2024: 26688 kompressortimmar  (Snitt 1780 timmar/år) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 61080 = snitt c 4072 starter/år.

VP 14 år 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=år)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/år.

Inga problem under dessa 15 år förutom rensat flexslangar en gång.

Byte till ny slang VB pump- vvx dec 2024 pga stigande vb delta. Efter byte 6,5 grader delta

Total årsförbr 2024=11495 kWh, uppv inkl hh el. +21 grader.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #18 skrivet: 22 november 2015, 13:11:52 »
Se till att köpa varianten med mjukare isolering på 12V kabeln, tror den heter Polar ? Min C-Tek laddare pallade inte isoleringen med -20 ute, den sprack så ledarna blottades  >:(   

Ja den var ju inte mycket dyrare den så kanske lika bra att slå till på den då ist...

http://www.battericentrum.se/ctek-mxs-50-polar-12v

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2597
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #19 skrivet: 22 november 2015, 15:17:38 »
Ska köpa samma till min sommarbil vid vinterförvaring, hoppas den är bra.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #20 skrivet: 22 november 2015, 19:56:30 »
Tog och beställde den här varianten  tummenupp

http://www.battericentrum.se/ctek-mxs-50-polar-12v
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #21 skrivet: 23 november 2015, 07:36:42 »
Tog och beställde den här varianten  tummenupp

http://www.battericentrum.se/ctek-mxs-50-polar-12v

Bra val!  tummenupp 

Polar fanns inte när jag köpte min C-tek för c 9 år sedan. Min funkar dock fortfarande bra efter diverse modifieringar av kabeln.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters volymtank nov 2009.

VP 15 år 13/11 2024: 26688 kompressortimmar  (Snitt 1780 timmar/år) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 61080 = snitt c 4072 starter/år.

VP 14 år 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=år)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/år.

Inga problem under dessa 15 år förutom rensat flexslangar en gång.

Byte till ny slang VB pump- vvx dec 2024 pga stigande vb delta. Efter byte 6,5 grader delta

Total årsförbr 2024=11495 kWh, uppv inkl hh el. +21 grader.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36148
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #22 skrivet: 23 november 2015, 07:45:42 »
Är som sagt helt okunnig inom detta ämne men om jag har förstått det rätt så kan jag köpa följande prylar och sen underhållsladda batteriet via ciggutaget i bagagen  Sc:,h
Kollade och såg att jag hade ström till ciggutaget även när tändningen var avstängd  tummenupp
Och med dessa tillbehös är det ingen risk att det blir kortis i hela bilen, bara att plugga in laddaren i uttaget och vips så laddas batteriet som om jag satte laddaren direkt på batteriet  ???
Bifogar en bild på batteriet oxå om det kan va till nån hjälp  :)

Vet inte varför men jag kan inte bifoga bilden när jag trycker på "Bilagor och andra tillval" här på forumet  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36148
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #23 skrivet: 23 november 2015, 07:46:20 »
Verkar funka för mig i alla fall.
Vilken plattform har du problem med?
Provat starta om datorn på sistone?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #24 skrivet: 29 december 2015, 17:22:33 »
Fick den där Polaren för nån vecka sedan  :)
Det var restnoterad så det tog lite tid att få den hem i lådan, fick nån grej med tre dioder på som man kopplar på mellan laddaren och batteriet som kompensation  tummenupp
Iaf, tänkte prova den i morgon så jag måste fråga igen  ;)
ÄR NI SÄKRA PÅ ATT JAG KAN LADDA BATTERIET VIA CIGGUTAGET BAK I BILEN SOM HAR STRÖM ÄVEN NÄR TÄNDNINGEN ÄR AVSLAGEN UTAN ATT JAG BRÄNNER UPP BÅDE BIL OCH HUS  help
Och hur länge kan man tänkas behöva underhållsladda batteriet  Sc:,h
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19404
  • Karma +15/-15
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #25 skrivet: 29 december 2015, 17:46:11 »
Bilen kommer inte brinna upp och hur länge du behöver ladda beror på hur bra laddat det är före men några timmar bör räcka om det är hyffsat ok före men jag brukar ladda länge hojen laddas i stort sett hela vintern.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #26 skrivet: 29 december 2015, 17:48:52 »
Du kan ladda där. Det har jag gjort på andra bilar. Men BMW ska man inte göra så på. Dom har en shunt som mäter in och urtag av strömmen. Laddar man utanför shunten får generatorn fnatt och vet inte vad den ska göra.
Tror inte du har det på skolan. Men du kan väl koppla på ring kabelskor direkt på batteriet? Eller det sitter inte där bak? Klokt val med en polar laddare som är temperaturstyrd. Du verkar bo kallt om du kör värmaren så länge :) då är det bra med lite högre laddspänning. Jag har både diesel värmare och elektrisk. Jag satte in defa laddare på min bil så den laddas var natt hemma i garaget. Men är ditt batteri 5 år och du har kört mycket värmare är det inte helt utkastade pengar att köpa ett nytt batteri. I mina andra bilar med flitigt användare av bränslevärmare har jag bara fått batterierna att hålla i 4 år.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Kloge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 401
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #27 skrivet: 29 december 2015, 22:36:23 »
Iaf på nyare Volvo så ska man inte ha minuskabeln till minus på batteriet då det sitter en krets där som mäter ström till och från batteriet. Den får då spunk så man ska koppla minuskabeln till jord någonstans i motorutrymmet

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=70&t=121105

Att ladda sitt batteri då och året om är alltid en bra ide. Jag har en Golf där batteriet är inne på sitt 12:e år!
« Senast ändrad: 29 december 2015, 22:38:22 av Kloge »
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2024 Vp 7804 kwh
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mån)

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #28 skrivet: 29 december 2015, 23:08:25 »
Ok. Då gäller det Volvo också. Bör kanske kolla upp om det gäller Skoda också. Det ser man om det sitter en sladd mellan plus och minus på batteriet som innehåller en liten "grunka"
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållsladdare till bilen?
« Svar #29 skrivet: 29 december 2015, 23:19:23 »
Ok, får kolla upp det  tummenupp
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!