0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
JaKaminerna har blivit bättre / effektivare. Åtminstone i Testverkstaden där de väl eldas optimalt.Hur många klarar det ?
Självklart. Men inte utan pannrum. Och det blir dyra kvadratmeter i ett nybygge.
Är väl ungefär som med värmepumpar då I testlabben så har de alltid ett cop på minst 4, men i den verkliga installationen så får folk vara glada om de uppnår 1,5. För att nu inte tala om hållbarhet och cop efter 5-10år.
Vi eldar en del när det är ruggigt ute, och för att slippa eltillskott när et går under -10.Och det är ett nöje.Om det vore ett tvång skulle det snabbt upphöra att vara ett nöje.Den största vinsten med värmepump är inte besparingen, det är bekvämligheten.
Kuntri. Som jag skrivit innan har jag också vattenmantlat. Men tänk en gång till. Jag är 110 procent säker på att du kommer tröttna på att ha det som värmekälla. Det kommer bli jobbigt för dig att elda några timmar på morgonen och några timmar på kvällen varje dag hela vintern. Och räkna med att snitt effekten är ungefär hälften av vad kamin tillverkaren skriver.