0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hoppsan då! Tillbaka till tryck och tryckfallstjaffs igen ser jag. Kan inte låta bli att ta din anläggning som exempel igen Rikard. Vet att det är en öm fot men det får det vara.Du har en Nibe 1210 7kw. Nominellt flöde på KB är enligt tillverkaren 0,48 l/s. I din Vp sitter det en pump som ger ca 60kpa (knappt).0,48 l/s ger ett tryckfall på ca 75 pa/m i din dn 40 kollektor på 500 meter. 500 x 75 = 37500pa = 37kpa (OBS. Jag har räknat på vatten Utan inblandning av sprit så får vi en lite snällare beräkning). Det stämmer ju ganska bra att du kan ha 0,1-0,2 bar kvar vid plastburken. Problemet kommer när vattnet går vidare till växlaren inne i värmepumpen. Den har ett tryckfall enligt tillverkaren på 23kpa vid nominellt flöde. Man behöver ju inte vara mattesnille för att förstå att pumptrycket är förbrukat när vattnet når cirkpumpen. Teoretiskt är det t.o.m undertryck på pumpens sugsida. Men nu är det naturligtvis inte så. Utan flödet blir det pumpen faktiskt klarar av att övervinna i form av tryckfall. ErikB kunde ju ganska bra räkna ut vad du Faktiskt hade på värmesidan. Kanske han kan göra det igen? Honom verkar du ju ha förtroende för. Min slutsats blir att din anläggning Inte klarar av att leverera nominellt flöde på 0,48 l/s. Det tillsammans med att du inte har det flöde på värmesidan som du trott att du haft, så har jag svårt att tro på att du har så bra koll som du själv verka anse. P är ju som bekant ett resultat av Qx4,18xDt. Är Q fel så är ju inte P sant? Eller? Betr. plastkärl eller inte. Volym utvidgningen/krympning på vatten kan man ju räkna på. Ids inte gå in i detalj. Men om vi leker med tanken att dina ca 550 liter kb volym. Volymförändras ca 1liter vid en snittemperaturförändring på 5grader. Plastbaljan rymmer ca 4liter vill jag minnas. Om burken är halvfull blir det en luftvolym på 2liter som är expansionsutrymme. Tror knappast att dom 0,5 bar du trycksatt burken med gör varken till eller ifrån. Kocken: Visst funkar det med öppet kärl på vinden. Men det har du väl på värmen? Då har du ju ett tryck som motsvarar höjden från kärlet till pumpen. Men det är fortfarande viktigt att veta att pumpen har tryck på sugsidan, å det kan likförb. försvinna om tryckfallet är för stort, som jag hävdar enligt ovan. Rickard. Var tar pumpen på bilden vägen. Frikyla? Hur högt upp ligger den? Det är ju isåfall högsta punkten och därmed trycket i KB systemet.
Ja dom skickar med det ,,, men jag som monterar står för funktionen , blir det fel står dem inte för garantin jag måste säkerställa drift förutsättningarna , Så här väljer man efter kunskaper och erfarenheter , Jag väljer trycksatta system ! jag väljer att själv räkna fram storleken på kärlet för bästa funktion och säkrast driftförutsättning , jag väljer att lägga vattenpelaren på ett högre tryck för att undvika "skvalp" och kavitation , det säkerställer driften till villa kunden / Fastighetsägaren , och jag slipper betala för en cp som riskerar att gå sönder därför väljer jag bort ett i princip trycklöst system , fyller man det med luft blir det som jag skrev samma funktion som när den luftfyllda gummiblåsan håller upp vatten pelaren i systemet. och det är inte dyrare i installationsögonblicket cc
Smurfen Det handlar också om volymen på kärlet . Har du exp rörelser som är större en volymen i kärlet Blåser du ut luften i kb slingan eller ur Säken Jag räknar med dem matte kunskaper jag skaffat migOch sen blir det rätt kärl .
Har själv en trycksatt brinekrets (220kPa) med expansions kärl bara för att..
Jag personligen tycker VP tillverkarnaGör fel när dom skickar med sina kittDom passar inte överallt. Lämna dimensioneringar tillDen som installerar. GDS eller proffs Som utför arbetet har funktionsansvar