0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
1. Det finns många exempel på medlemmar i detta forum som kör huvudsakligen med helt öppna termostater. Tillverkarna rekommenderar ofta att man öppnar sina termostater fullt och låter värmepumpen + rumsgivaren styra temperaturen. LExempel från manualen till min värmepump:Ingenstans i manualen nämn arbetstank, volymtank eller ens ordet tank.Vore arbetstanken så viktig som vissa påstår så skulle tillverkarna självklart rekommendera dessa.2. Alla installatörer borde rekommendera att de flesta termostaterna lämnas fullt öppna om man väljer att inte installera en arbetstank, gör man inte det så kommer man att få en anläggning som fungerar mycket dåligt och sparar mindre pengar än den annars skulle gjort. OM installatörerna läst manualen till den produkt de levererar så borde det rådet vara obligatoriskt, men jag håller med om att det nog är ytterst få som ger det rådet, vilket mer bevisar deras inkompetens och förakt mot kunden än deras kunskap och seriositet.JAG har aldrig påstått att cocacola inte besitter en osedvanligt hög kompetens, tvärt om, jag skulle vilja se honom som lärare i VVS-utbildningarna hellre än som installatör - även om han säkert gör stor nytta även i det värv han idag gör.Jag vänder mig bestämt emot att du och andra framställer det som om jag påstår att cocacola är okunnig eller oseriös, det gör jag inte.När det gäller arbetstankens fördelar och nackdelar så finns det de facto både för och nackdelar, det är absolut inte så att alla kunder får den anläggning de förväntar sig bara för att man installerar en arbetstank. Det krävs mycket stor kompetens för att installera en arbetstank på rätt sätt, justera in kurva, flöden och cirkpumparnas hastigheter för att en installation med arbetstank alls skall spara några pengar eller ge en nämnvärd komfortförbättring.Att framställa det som om arbetstanken är en garant för en väl fungerande anläggning är därför i grunden fel.Det som är rätt är att en väl fungerande anläggning förutsätter väl injusterad kurva, säkerställda flöden, och en bra inställning av systemets grundflöden.När detta väl är gjort så kan man i vissa fall få en marginellt bättre fungerande anläggning om man har en arbetstank, speciellt i hus som har flera våningar, rums som påverkas i stor utsträckning av solinstrålning, eller om man eldar i braskamin.Huruvida man väljer att satsa 10 000 - 20 000 kr för att åtnjuta de eventuella fördelar som en arbetstank kan ge är och skall vara upp till kunden, forumets uppgift är att på ett så adekvat sätt som möjligt förklara fördelar och risker med de olika alternativ som står till buds, anläggningsägaren bestämmer.Jag vill också göra klart att jag vänder mig emot era antydningar om att jag skulle rekommendera alla att köra utan arbetstank, så ÄR INTE FALLET.Att antyda detta är därför inget annat än att ge mig en etikett som inte stämmer. Man kan kalla det för lögn, förtal eller smutskastning, hur som helst så stämmer det inte.Jag rekommenderar tank om frågeställarna har hus i flera våningar, skall elda i braskamin, eller på andra sätt låter förstå att de förväntar sig att kunna ha termostater som reglerar rumstemperaturen.Jag rekommenderar även tank om investeringskostnaden är lägre prioriterad än kravet på komfort i alla lägen.Dock, ju mer jag analyserar fördelar, nackdelar och risker så får jag en klar och tydlig bild som pekar mot att det är extremt viktigt att installatören och/eller anläggningsägaren ser till att installationen görs på rätt sätt, och att man är väldigt noga med optimeringen av kurva och grundflöden om man installerar en arbetstank, annars är risken överhängande att man i och för sig får en bättre komfort, men en högre uppvärmningskostnad om man installerar en tank.
Att folk får för sig att du är rabiat motståndare mot tanklösningar beror nog mer på att du är med och hugger på alla trådar där det överhuvudtaget nämns tankar och sablar ner alla argument som förespråkar tank.
Jag vet inte varifrån du fått att jag på något sätt hävdat att en knäpptank inte fungerar?Tror aldrig jag påstått det på de 15 år jag hållit på med detta.Det finns andra sätt att åtgärda knäppningar (om rören inte är inbyggda i golv) som är en lösning av grundproblemet, inte på symtomen.Men som sagt, har man inbyggda rör så finns många gånger inte annat än en knäpptank, eller en arbetstank som kan lösa problemen.Att jag får sista ordet i denna debatt (knappast) beror ju på att jag inte kan acceptera när folk kommer med påståenden som helt enkelt inte stämmer med verkligheten.Går du tillbaks några inlägg i denna tråd så kan du även där se att jag inte fick sista ordet.Att det i manualen till just min värmepump inte finns några hänvisningar till volym eller arbetstankar var dessutom en förklaring från min sida på varför jag inte ens hade en tank(e) på att installera tank när det bekom sig.Och jag hävdar fortfarande att det är mer än tveksamt om det någonsin skulle löna sig för mig då min värmepump under ca 50% av tiden går med kontinuerlig drift (När det är riktigt kallt ute + när jag värmer poolen) - och då finns inget effektivare än att köra direkt mot systemet.Jag förlorar några procent COP under tider på året när värmepumpen bara går sporadiskt, men samtidigt står den delen av året för så liten total andel av energiproduktionen, att en effektivare drift just då knappast lär betala kostnaderna för en arbetstank, 14 termostater och en extern cirkpump så länge anläggningen lever.
Påfyllnads kopplet ingår i leveransen mitt kärl kostar dryga 400 kr 18 l Blandningsventilen ca 500 kr Jag andvänder mindre pressdelar och bockar mer radiatorvalet hade vart annorlunda , du la ett par kronor för mycket på en del av dom då din effekt dimensionering skiljer sig på redovisat behov , .Jag hade kunnat acceptera en slinga på 500 m om det va det som va förutsättningen . .Återbetalningen av anläggningarna börjar vid starten . Hur många timmar la du ner på allt jobb ? låna verktyg av den lokala vvs firman håltagningar planering till din egna dimensionering timmar att utföra installtionen spola slingan tills den är helt luft fri utan ett koppel och timmar du lagt ner genom åren på ir inreglering, Ska du räkna det i pengar du kunde tjänat genom arbete tror jag nog att den lilla skillnaden betalar nog dom flesta för att få en fungerande anläggning inreglerad och klar från första start.cc