0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för att du tar dej tid att svara Jag ser du behöver ryggskydd men du verkar ändå klara dej rätt bra! Jag förstår hur du tänker. Jag ser också du inser att en tank kan spara lite på pumpen etc. Men du verkar ju behöva framledningen du ställt in. Svårt att säga emot detta. Jag personligen vill inte ha flöde-temp som på 70 talet, detta är inte bästa lösningen om man tänker pengar. Ponera att du får 20.000kr att förbättra din uppvärmning? Vad väljer du göra? ArbTank och termostater eller något annat?? Jag fattar fortfarande inte varför du har dT 5C, vi har ju samma effekt och liknande CP 0.26l/s? Har jag mina rad för mycket strypta?Och det är väl bra att ha bra flöde över båda värmeväxlarna speciellt med lågenergi CP, kanske Roland kan bekräfta?
Hej!Jag hoppas kunna bringa lite klarhet i mysteriet med Rickards försvunna dT och kW men först värmebärarens flöde.Jag har antagit följande indataTryckfall kondensor = 3,4 kPa @ 648 l/h (nibedata)Tryckfall 22 mm rör inuti VP = 17 kPa @ 648 l/h (rördimensioneringsprogram)Tryckfall radiatorsystem = 15 kPa @ 811 l/h enligt Rickards dimensionering 18 kPa men med lite öppnare ventiler så har jag antagit 15 kPa.Om man beräknar systemkurvan för VP + radiatorsystem så blir tryckfallet för några olika flöden enligt:5 kPa, 250 l/h18 kPa, 500 l/h40 kPa, 750 l/h70 kPa, 1000 l/hJag har plottat systemkurvan i pumpkurvan för Nibe 1210-7:Där kan man utläsa att flödet borde bli ca 700 l/h på hastighet II och ca 800 l/h på hastighet IIIPonera att din nya fläktkonvektor tillsammans med ostrypta radiatorer ger dig så lågt dP som 10 kPa vid 811 l/h. Flödet blir då ca 750 l/h på hast. II och 850 l/h på hast. III.Min hyfsat välgrundade gissning är att flödet ligger runt 800-850 l/h om inte den nya fläktkonvektorn och golvvärmen kortsluter systemet.Då åter till dP och effekt.7,5 kW innebär dT på 8°C vid 825 l/h, om man läser av din temperaturgraf så har du inte mer än kanske 5-6°C, men det är här Rickard och ni andra glömmer att det är ett dynamiskt system som inte kan avläsas momentant och statiskt. Eftersom returtemperaturen hela tiden ökar in till VP så ökar också framledningen, ökningen sker med tidsfördröjning eftersom det finns dynamik och tidsfördröjning mellan givarna. För att man ska kunna utläsa dT utifrån momentanvärden så måste returtemperatur vara konstant ett längre tag.Jag tror dessutom att du har en felvisning på framledning eller returledning eftersom givarna visar lika när VP inte går. Framledningen borde släpa lite efter returledningen (visa lite högre värde) när temperaturen faller. Hur ser temperaturerna ut när pumpen har stått ett längre tag?Jag kanske överdriver dynamikens inverkan, men man kan nog hitta en del av förklaringen där./ErikB
1. Det finns många exempel på medlemmar i detta forum som kör huvudsakligen med helt öppna termostater. Tillverkarna rekommenderar ofta att man öppnar sina termostater fullt och låter värmepumpen + rumsgivaren styra temperaturen. Exempel från manualen till min värmepump:Ingenstans i manualen nämn arbetstank, volymtank eller ens ordet tank.Vore arbetstanken så viktig som vissa påstår så skulle tillverkarna självklart rekommendera dessa.2. Alla installatörer borde rekommendera att de flesta termostaterna lämnas fullt öppna om man väljer att inte installera en arbetstank, gör man inte det så kommer man att få en anläggning som fungerar mycket dåligt och sparar mindre pengar än den annars skulle gjort. OM installatörerna läst manualen till den produkt de levererar så borde det rådet vara obligatoriskt, men jag håller med om att det nog är ytterst få som ger det rådet, vilket mer bevisar deras inkompetens och förakt mot kunden än deras kunskap och seriositet.JAG har aldrig påstått att cocacola inte besitter en osedvanligt hög kompetens, tvärt om, jag skulle vilja se honom som lärare i VVS-utbildningarna hellre än som installatör - även om han säkert gör stor nytta även i det värv han idag gör.Jag vänder mig bestämt emot att du och andra framställer det som om jag påstår att cocacola är okunnig eller oseriös, det gör jag inte.När det gäller arbetstankens fördelar och nackdelar så finns det de facto både för och nackdelar, det är absolut inte så att alla kunder får den anläggning de förväntar sig bara för att man installerar en arbetstank. Det krävs mycket stor kompetens för att installera en arbetstank på rätt sätt, justera in kurva, flöden och cirkpumparnas hastigheter för att en installation med arbetstank alls skall spara några pengar eller ge en nämnvärd komfortförbättring.Att framställa det som om arbetstanken är en garant för en väl fungerande anläggning är därför i grunden fel.Det som är rätt är att en väl fungerande anläggning förutsätter väl injusterad kurva, säkerställda flöden, och en bra inställning av systemets grundflöden.När detta väl är gjort så kan man i vissa fall få en marginellt bättre fungerande anläggning om man har en arbetstank, speciellt i hus som har flera våningar, rums som påverkas i stor utsträckning av solinstrålning, eller om man eldar i braskamin.Huruvida man väljer att satsa 10 000 - 20 000 kr för att åtnjuta de eventuella fördelar som en arbetstank kan ge är och skall vara upp till kunden, forumets uppgift är att på ett så adekvat sätt som möjligt förklara fördelar och risker med de olika alternativ som står till buds, anläggningsägaren bestämmer.Jag vill också göra klart att jag vänder mig emot era antydningar om att jag skulle rekommendera alla att köra utan arbetstank, så ÄR INTE FALLET.Att antyda detta är därför inget annat än att ge mig en etikett som inte stämmer. Man kan kalla det för lögn, förtal eller smutskastning, hur som helst så stämmer det inte.Jag rekommenderar tank om frågeställarna har hus i flera våningar, skall elda i braskamin, eller på andra sätt låter förstå att de förväntar sig att kunna ha termostater som reglerar rumstemperaturen.Jag rekommenderar även tank om investeringskostnaden är lägre prioriterad än kravet på komfort i alla lägen.Dock, ju mer jag analyserar fördelar, nackdelar och risker så får jag en klar och tydlig bild som pekar mot att det är extremt viktigt att installatören och/eller anläggningsägaren ser till att installationen görs på rätt sätt, och att man är väldigt noga med optimeringen av kurva och grundflöden om man installerar en arbetstank, annars är risken överhängande att man i och för sig får en bättre komfort, men en högre uppvärmningskostnad om man installerar en tank.
Den bättre komforten får man t.ex. i hus som har flera våningar, inte sällan behöver t.ex. en källare värme även sommartid, eller i vart fall vår/höst då övriga huset inte har något värmebehov.Men rent generellt, de fördelar som termostater kan betyda vid övertemperatur.Just att man enkelt kan köra anläggningen med halv, eller heltaskigt injusterad kurva och flöden gör att jag är tveksam att rekommendera det som en idiotsäker lösning som gör allt bättre och billigare.Lägg till detta det faktum att det är viktigt var man ansluter framledningen till tanken, beroende på om externa flödet är högre eller lägre än det interna.Om flödet i externa systemet är högre kan acktanken vara mer eller mindre verkningslös om man ansluter fram/retur i topp/botten.Har man väldigt låga flöden, eller för hög kurva så att termostaterna stryper bort flöde så kommer arbetstanken att kortsluta och man får många start/stopp och onödigt höga temperaturer som värmepumpen arbetar med.Riskerna är många och handlar alltså främst om onödiga kostnader, inte nödvändigtvis dålig komfort eller dåliga driftsförutsättningar för själva värmepumpen.
Dock, ju mer jag analyserar fördelar, nackdelar och risker så får jag en klar och tydlig bild som pekar mot att det är extremt viktigt att installatören och/eller anläggningsägaren ser till att installationen görs på rätt sätt, och att man är väldigt noga med optimeringen av kurva och grundflöden om man installerar en arbetstank, annars är risken överhängande att man i och för sig får en bättre komfort, men en högre uppvärmningskostnad om man installerar en tank.
Nu kör jag en 100% avspeglingstest, de som vill kan följa den på http://e-logger.se/pub?rmarklund&p=7Innan jag drog upp parallellförskjutningen var börvärdet 27 grader, efter 47 grader.Översväng vid kompressordrift var alltså ca 7 grader.
Nja, om flödet i externa kretsen är högre så kommer botten av tanken att vara samma som radiatorreturen, tankbotten kan aldrig bli kallare än radiatorreturen eftersom flödet går uppåt i tanken.Däremot kommer framledningstemperaturen att bli "jämnare" än utan tank, det betyder att den även blir lägre än den temperatur som värmepumpen producerar och man måste öka kurvan för att få så varmt man vill ha inne.Alltså jämför med om man istället kör värmepumpen direkt mot systemet med ett lite högre flöde genom värmepumpen.Om man inte skall blanda ihop termostater och arbetstank så återstår bara fördelen med längre gångtider, eller att man kan dimensionera värmepumpen för 100% effekttäckning utan större problem.Arbetstanken är kanon/nödvändig för de som eldar mot vattenburet system, för de som har braskamin, eller källare som behöver grundvärme sommartid.Det finns många som har nytta av en arbetstank, men även de som inte har någon nämnvärd nytta av den.Oavsett om man behöver den eller ej så innebär den ökade investreringskostnader, samt ökade reinvesteringsbehov.
Rickard...Niben börjar vara trött om du bara har ett flöde på 850 liter. Kanske starterna börjar ta ut sin rätt, och tesen att arbetstanken blir billigast i längde är nog ett faktum. 4,5° x 0,236 l/s x 4,18 kJ/kg x 0,92 kg/l = 4,08 kW
Det vore konstigt om 4 kW kunde värma 175 m2 dåligt isolerat Älvsbyhus med tvåglasfönster ned till -28 grader.Det skulle innebära att huset har ett effektbehov på 23 W/m2 vid DUT.40-45 W/m2 är mer troligt, och det skulle i så fall indikera en uteffekt på 7-7.8 kW vid 44 graders framledningstemp, ungefär vad Nibe påstår i manualen.