0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Oavsett var någon bestämmer och rekommenderar en effekt täckning på 150% Utan att ge systemet en möjlighet att Dumpa överskottet i en tank en g3 6 kw vp om man gör en snabb kalkyl vill ha 9 kwh i spets IVT säljaren borde ta tillbaka Värmepumpen !!! montera en anpassad vp efter den effektberäkning som fastigheten har, visst att släppa allt fritt och sträcka styret är en nödlösning ,, Med så mycket effekt kan det lätt bli stora övertempereringar på börvärdet ... Flödeskommentarerna från mig gällande din installation ,Jag ska förtydliga det så vi förstår varför , Mängden flöde i ett rör blir strömningshastiget i meter per sekund på ett 22 cu rör är det 1,2 m/s som är gällande maxgräns ,,, med 1500 liter i timmen är man nära 1,5m/s ,, Det är skadligt för rör att köra konstant flödenmed såna hastigheter ,, Ingen installatör skulle få det godkänt på en besiktning , därav påtalandet om 28 cuefter pumpen ... Varför stressar du flödet i systemet så hårt?med den radiator dimensioneringen borde det inte var några problem att hålla ner flödet under maxgränsen för hastighet i m/s åtminstone ,,, Det blir en bra bit över 1000 pascal per m sen tar vinklar sjukt mycket dem med ... 7 kw i 10 delta är 0,16 lps det flödet borde räcka cc
Nyansen är. Vi installatörer anser inte att en maskin som går 7-8 K över bör fungerar som den ska.Kolla thermiq loggen o Ivt tråden tror jag det var. Rikard har " styrt upp" den maskinen så den inte behöver tank.Startade en 17 kw maskin i veckan som just nu går mot 3 raddar på vardera 1,5 kw typ min maskin går...med 7 grader KB 1 grad över bör och har gångtider på cirka 30 min med 1,5 timme stillestånd typ.Svårt o veta exakt har inte mätt. O maskinen är så jävla tyst att jag hör inte att den e igång.Det är bra grejer...dem maskinerna cougar säljer ☺Förresten är UVL next gen tankarna makalöst bra. Skicktningen är knivskarp
Jag har 0 att invända på dina råd att fixa till befintliga anläggningar som inte går så bra.Invändan härör till att det framstår som att tank är onödigt.Min ståndpunkt är att det är bättre att göra rätt direkt och ha SÄKERSTÄLLDA flöde och drift vid ALLA driftfall med möjlighet till termostat drift både på raddar eller GV system osv osv
Jag begriper inte varför det är så svårt att förstå?Som jag sa tidigare. Det GÅR inte att få runt 1500 l/h (0,471 l/s) i ditt system Rickard. Inte om det är som du lagt fram det. Du hänvisar till pumpdiagramet och hänvisar till tryckfallet 23kpa. Det Kan du inte ha. Tryckfallet med dom flödena genom din värmepump är Minst 40kpa. Systemtryckfallet tillkommer. Antar att det är dom 23kpa som du talar om. Det blir ett tryckfall på Minst 63kpa. Gå in i ditt diagram och kolla vad det bli nu istället. Då närmar vi oss sanningen. Dessutom är Din värmepump NIBE 1210 7kw beräknad av Nibe, att ha ett nominelt flöde på 0,16 l/s. Varför envisas du med att det skall vara ok med 0,471 l/s (vilket du med största säkerhet inte har iofs).I "fallet från verkligheten" så är det självklart att du kan få VP att gå utan att bryta på HP. Men inte att du får ut det flöde som golvvärmeleverantören har räknat med. Golvvärmeleverantörerna brukar räkna med 50w/kvm och 5grader DT. På 175kvm blir det ett flöde på 0,419 l/s. Nu vet jag inte exakt vilket nominelt flöde det är på IVT9 KW (vilket jag iofs borde veta eftersom jag har en själv). Men skulle gissa på ca 0,2 någonstans. Är golvvärmen kopplad med 22 rör från VP till fördelarna kommer du garanterat inte upp i dom flödena som behövs för att få en jämn fördelning av värmen över golven. Å garanterat inte 5graders DT. Eftersom vattent går långsammare och därmed kyls av mer.Slutsatsen blir då att varken värmepumpen eller golvvärmen funkar på det vis som leverantören har beräknat den för. Problemet är mao inte enbart att systemet skulle få en kortare livslängd, utan att det faktiskt inte ens klarar av att leverera det som det är avsett för. Därför anser jag, att inte ha koll på tryckfall och flöden, blir lite att likna med att Vedbodtrimma en bil. Klart det brummar. Men hur bra går den?Som tidigare sagts. Ingen raketforskning. Bara lite enkel matte som vem som helst klarar av. T.o.m jag som inte ens hade betyg i matte när jag slutade grundskolan klara av det.
Jag säger inte emot dig, klart det är bättre med bästa möjliga anläggning - men ingen har något att vinna på att vi i forumet är så rabiata med den uppfattningen att kanske 10-20% av de som tänkt investera istället kopplar in fjärrvärme, eller väljer luft/vatten eller luft/luftvärmepump istället, bara för att det blir för dyrt med berg eller markvärme.På samma sätt vore det bättre om alla som köpte ny bil köpte en snål och säker bil, även om den kostar 20-30% mer än alternativet.Eller om alla slutade använda tobak och alkohol, och istället joggade en mil några gånger i veckan.Man får nog acceptera att folk i allmänhet väger in mer än bara vad som på riktigt lång sikt är bäst för dem.
kortare livslängd (även om det tvistas huruvida det påverkar livslängden).