0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
(Rickard sa). Med 63 kPa och hastighet 2 på cirkpumpen ha 0 i flöde, så det är ju inte så att det är relevant argumentation från din sida, även om diagrammet visar på en alpha2, och jag har ju en gammal stenålderscirkpump som troligen inte har samma pumpdiagram.Min uppskattning är ändå att jag ligger rätt nära det designade flödet då 10 kW ochj 6 graders deltaT borde ge ca 5 graders deltaT vid 7 kW som min värmepump ger.Kanske runt 1280 liters flöde med andra ord.Just precis det jag menar. Helt orimligt att du ligger på dom flödena. Du ligger någonstans där i mellan eftersom tryckfallet sjunker i takt med att flödet sjunker. Ditt flöde ligger där tryckfall/flöde möts.(Rickard sa). För systemflödet är det ju de facto difftrycket över systemet som är avgörande, inte difftrycket över cirkpumpen, eller hur?Jag kan i alla fall inte se någon annan förklaring till att mitt system fungerar som det är tänkt.Nej! Tryckfallet som cirkpumpen måste övervinna är hela cirkulationskretsen. Från pumpen till växelventilen, fram till, och med den sämst belägna radiatorn (inkl. valt tryckfall över ventil) tillbaka till värmepumpen, ner till växlaren, genom växlaren, upp till pumpen igen. Hela tiden med hänsyn taget till aktuellt flöde och dimension i den delsträcka man beräknar.Det är just så man gör en beräkning. Bestäm tryckfallet över sista radiatorventilen till tex. 8kpa. Räkna sedan ut vad pumpen måste övervinna för tryckfall (hela cirkulationskretsen) för att leverera det flöde som är erforderligt. Hamnar man väldigt högt i pumpdiagrammet, måste man mao strypa bort desto mer på dom första radiatorerna. Blir tryckfallet så stort att man får strypa så pass mycket att det uppstår missljud. Ja då får man antingen leva med det, eller oxå dela upp slingan. Alternativt höja framledningstempen och öka tempfallet och därmed sänka flödet/tryckfallet. Eller sätta in en arbetstank.Det är just därför jag har svårt att se att ditt system har dom flöden som du anger. Bara växlaren i din värmepump har ett tryckfall på 3,4kpa Vid Nominellt flöde på 0,16 l/s. Å du ligger på mer än det dubbla. Jag vet inte vad det blir vid ditt beräknade flöde. Men jag tvivlar på att tryckfallet stiger linjärt. Betänk även att vinklar och växelventil beräknas som 2 meter st. Långböjj 1,5m. Nu har jag försökt klistra in citat å grejjat. Vet inte hur det blir. Är dålig på sådana grejjer. Men jag hoppas det framgår vem som säger vad.
Sedan undrar jag ju lite över vad som händer om man överstiger nominelt flöde i värmepumpen. Jag kan för lite om den kalla sidan. Någon som vet vad som sker på kalla sidan om man dubblar nominellt flöde på den varma? Förändras COP? I så fall hur? Eller får det någon annan konsekvens. För mig känns det som att VP inte hinner värma vattnet till den beräknade temperaturdifferansen. Mao högre DT än beräknat. Eller tänker jag fel? Jag antar att Värmepumpstillverkarna anger ett flöde av någon orsak.
2 saker.Nr 1 Perak skriver sån kvalitet att han från o med nu skall tituleras PEPSI Nr 2 med ditt tänk Rikard är det helt onödigt att nånsin kolla scop. ..G3 ultra super. ..Ivt geo extra ultra osv.Ingen av dem kommer funka ändå. Bättre med jula rätt in i kretsen det är ju så allt kommer Funka ändå .
Tillgängligt tryckfel står specat på pumpen...vi nyttjar den uppgiften
Troll får stå för dig, fakta är dessa ( och det finns inga nyanser utan det är upp till var och en göra som de vill)Folk sitter på nätet och läser på om vilken maskin de skall köpa, de läser om SCOP hit o cop dit. Det paratas om flytande kondensering och inverters samt on / off.I IVT tråden som heter ngt om Ivt o acktank har man lagt upp en loggbild ( sånt kan kan man köpa, loggers o raspberry o kanske blueberry vad vet jag, kosta vad det kosta vill ) som visar att efter justeringar så går den 8 K över bör. Istort sett en liknande funktion som Ecozon kör då den oftast går som fast kondenserande maskin mot en tank. Eller som andra kapillär maskiner där den startar p en temp o sedan gör max vad den klarar.Vi har nu inte fått den fina pumpen som vi trodde.Självfallet fungerar Nibe,IVT o alla dem andras maskiner exakts så fint som tillverkarna säger, O M de får förutsättningar till det.Vad gäller 10 K DT som tillverkarna specar så görs ju det för att det är MIN flödet som den fixar. Vem vill speciera ett högre flöde om man inte måste ? Ni har fått hur fina förklaringar till varför radiatorer avger en viss effekt osv,,, vad som händer i radiatorsystemen mm mm av CC, Cougar,Lexus och nu av Perak. Om du Froskog inte hänger med på det så säger det kanske mer om dig,, det är ju bara att läsa Hur någonting som jag som installatör betalar 5687 spänn för kan bli 20-30 lax som Rickard yrar om är för mig en gåta. 5687 extra som man sedan kan ta med i ROT avdraget är det som vi snackar om,,, tar man med detta så har 0 problem sedan. Det tycker jag är en väldigt mkt bättre investering än en blinkande logger pryl som ger 0 nytta. Men valet är fritt, så här tycker jag.
Möjligt att jag e dryg bättre än trög i varje fall.Du är inte intresserad av hjälp eller att lära...du vill bara kritisera . Men fortsätt med att tro att din maskin är så perfekt...att veta sanningen vill du ju inte.Du snackar om att "proffsen inte har nyans " asså du får förklaring på förklaring om hur det funkar,,, ingen förklaring duger åt dig eller Rikard. Ni vill bara höra att .. hyffsat är lika bra.Då skall ni få det. Jag orkar inte tjata med er längre,,, klart att dem slängde ut dig Froskog,,, så trög kan man inte stå ut med.Rikard , du skall slippa mitt trollande nu,, du kan kränka andra med ditt snack om tank jihadister istället. Sossar som du går inte o resonera med så enkelt är det. radera mig nu,,, detta var det sista.
OK, kanske det jag gick efter och sedan räknade med ett visst systemtryck, som jag sedan överskridit en aning.Borde ligga på ca 1080 liter/h om man tittar på min värmepumps diagram och 23 kPa tryckfall på läge 2.Kör jag läge 3 på pumpen så ligger jag närmare 1500 liter.