Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Var skall dom bästa vinterdäcken sitta, fram eller bak?

Fram
23 (60.5%)
Bak
15 (39.5%)

Antal personer som röstat: 38

 

Författare Ämne: Bästa vinterdäcken var?  (läst 45413 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad M3smeden

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #180 skrivet: 28 november 2015, 23:31:50 »
Det här med att bäst är att frontalkrocka för bilarna har bäst krockzon där, det är ju förbannat ljug, okunnighet och cynism!
1. En frontalkrock är än idag den absolut allvarligaste kollisionen man kan råka ut för, och är farten bara 50 km/h hos båda fordonen så är det godnatt. Minst 2 döda. T.o.m. 50 km/h in i ett träd i vägkanten är en nära döden händelse, om inte just det. Oftast är det inte en 100% frontal, utan offset, vilket är ännu värre eftersom all energin då ska tas upp endast av en del av krockszonerna.
2. Olika former av sidokollisioner KAN bli farliga, men det beror helt på var bilen man krockar med, träffar ens egen bil.
Och energin som fordonet som krockar i fronten behöver ta hand om är oftast avsevärt lägre än vid en frontalkollision, vilket leder till att iaf den mötande som inte tappat väggreppet, normalt har överlevnadschans och mer därtill.
Träffar den mötande den sladdande bilen rakt i en dörr där det sitter någon så är dock den personen riktigt illa ute. Sidokrockkuddar och krockgardiner kan inte trolla när det är höga hastigheter inblandat.
Övriga åkande i den påkörda bilen har dock goda chanser, iaf om de har bälte på sig.

Har man detta klart för sig ter sig alt.2 som det bättre, ur rent human + samhällsekonomisk synvinkel.

Har jobbat med bilsäkerhet och ville bara klarlägga detta!

Kan det där verkligen stämma? Så du menar att 2st bmw 5 serie 2015 eller audi a6 2015 som frontar i 50km/h = dödsdom? Känns som att det måste gå lite fortare än så för att dö...däremot krocka med ett träd är inte att leka med, för liten yta som energin ska tas upp i....
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #181 skrivet: 29 november 2015, 08:41:28 »
"På vägsträckor där två bilar kan frontalkollidera ska hastigheten vara satt till max 70 km/h om man vill att personerna i bilen ska klara sig. I högre hastigheter är risken stor av vi som människor inte överlever. "

http://www.ntf.se/sydost/skane/hastighet/default.asp?RecID=11986
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #182 skrivet: 29 november 2015, 10:25:54 »
Kan det där verkligen stämma? Så du menar att 2st bmw 5 serie 2015 eller audi a6 2015 som frontar i 50km/h = dödsdom? Känns som att det måste gå lite fortare än så för att dö...däremot krocka med ett träd är inte att leka med, för liten yta som energin ska tas upp i....
Krocktester sker i oerhört låga tester pga att bilarna skulle bli för dyra om man testade högre hastigheter så ja, det är mycket stor risk att ngn dör vid en frontalkrock i 70, 50 är fortfarande högre hastighet vid frontalkrock än testerna. Krocktesterna sker i 64 mot ett stillastående hinder som är eftergivligt.
Där jag bor har det skett många dödsolyckor just så.

Här kan du läsa mer:
https://www.motormannen.se/common/docs/Motor/Motor_artiklar/Artikelarkiv/2007/6/MM0607_18_19.pdf
Gammal men det mesta stämmer fortfarande.

Wikipedia:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Euro_NCAP
« Senast ändrad: 29 november 2015, 10:36:54 av Mike »

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #183 skrivet: 29 november 2015, 11:09:18 »
quote] Oftast är det inte en 100% frontal, utan offset, vilket är ännu värre eftersom all energin då ska tas upp endast av en del av krockszonerna.[/quote]

http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/buick/encore-4-door-suv/2015
http://www.euroncap.com/sv/fordonssaekerhet/foerklaring-av-betygen/skydd-av-vuxna/del-av-front-mot-deformerbar-barriaer
Samtliga bilar sedan Ncaps lansering 1996 har byggts för offset krockar.
I USA testas det dessutom med större offset och hastigheten 64 km/h motsvarar en kollisionshastighet på ca 50 km/h.
En merca eller vilken annan bil från början av 90-talet är en katastrof att krocka med oavsett offset eller ej.
Moderna bilar ger som resultaten visar ett bra skydd, framförallt på grund av bättre krockzoner samt krockkuddar och krockgardiner.
Träd och andra smala objekt är det absolut sämsta att krocka med då krockytan blir minimal och det finns ingen deformation från det objekt man kolliderar med.
« Senast ändrad: 29 november 2015, 12:16:37 av Bigfoot »
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #184 skrivet: 29 november 2015, 13:55:54 »
Krockar man i 64 km/h mot en barriär så lär det inte motsvara en frontalkrock med annan bil i 50,  snarare i 32..
Var har du källor på att bilar från 90-talet är helt livsfarliga jämfört med idag?
Möjlgiheten till offsetkrockar var känd och arbetades med redan på 80-talet hos seriösa biltillverkare.
Den stora skillnaden är airbags med det hade många (mercor)  redan 1993...
« Senast ändrad: 29 november 2015, 15:18:09 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #185 skrivet: 29 november 2015, 13:59:43 »
Två bilar som båda kör mot varandra i 64km/h motsvarar 128km/h mot ett stillastående fordon.

Att lrocktester bara sker med 64, dvs att båda håller 32km/h är för att det skulle bli för dyrt att bygga bilar som tål mycket mera.

En frontalkrock där båda håller 50 är alltså absolut dödlig i flera fall, i de flesta fall hinner ju någon bromsa dock.

Folk har övertro på hur krocksäkra bilar är!

Äldre bilar är i många fall mycket farliga i krock med nyare bil.
« Senast ändrad: 29 november 2015, 14:03:22 av Mike »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #186 skrivet: 29 november 2015, 14:04:36 »
Ja, och det är inte samma sak som 128km/h mot en barriär.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #187 skrivet: 29 november 2015, 14:14:41 »
Ja, och det är inte samma sak som 128km/h mot en barriär.
Om du läser lite så är barriärn eftergivlig och ska simulera krock mot ett likvärdigt fordon.
Motsvarar alltså endast frontalkrock där båda håller 32 km/h (dagens 64 mot barriär)
« Senast ändrad: 29 november 2015, 14:16:54 av Mike »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #188 skrivet: 29 november 2015, 14:35:54 »
Två bilar som båda kör mot varandra i 64km/h motsvarar 128km/h mot ett stillastående fordon.

Att lrocktester bara sker med 64, dvs att båda håller 32km/h är för att det skulle bli för dyrt att bygga bilar som tål mycket mera.

En frontalkrock där båda håller 50 är alltså absolut dödlig i flera fall, i de flesta fall hinner ju någon bromsa dock.

Folk har övertro på hur krocksäkra bilar är!

Äldre bilar är i många fall mycket farliga i krock med nyare bil.

Precis!
Med tillägget att skillnaderna mellan sämsta o bästa bil var mkt större på 90-talet. De som hade ett gediget säkerhetsarbete, svenska tillverkare och Mercedes var relativt bra redan på 80-talet. Renault och andra cyniska tillverkare uppfyllde ofta inte mer än lagkraven, vilket är betydligt värre.
Det är heller inte bara kostnaden som gör det svårt att klara en frontalkrock ens i 50 km/h, det är naturlagar som gör att det börjar bli omöjligt att ta hand om den energin och högre.
Numera ger iaf de offentliga testerna en högre medelkvalitet eftersom få tillverkare avstår från att delta i testen och då förstås vill få höga poäng.
Att klåpare på Ntf tolkar testerna fel är ju i linje med deras rattmuffsideologi, och att de reckommenderar bästa däcken bak...
Har aldrig gillat Ntf- de verkar vara bäst på att få bidrag från politiker som vill visa att de gör nåt, men ägnar sig mest åt att skriva taffliga debattinlägg om att sänka hastigheterna och liknande.
« Senast ändrad: 29 november 2015, 15:21:54 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #189 skrivet: 29 december 2015, 00:18:34 »
Två bilar som båda kör mot varandra i 64km/h motsvarar 128km/h mot ett stillastående fordon.

Att lrocktester bara sker med 64, dvs att båda håller 32km/h är för att det skulle bli för dyrt att bygga bilar som tål mycket mera.

En frontalkrock där båda håller 50 är alltså absolut dödlig i flera fall, i de flesta fall hinner ju någon bromsa dock.

Folk har övertro på hur krocksäkra bilar är!

Äldre bilar är i många fall mycket farliga i krock med nyare bil.

Det första jag tänkte på när jag framförde Buick -59:an var just det att vid en fronkrock så får jag rattstången som ett spjut rakt genom bröstkorgen.. Men den känslan minskar med milena, men man har det i bakhuvet när man kör..
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #190 skrivet: 29 december 2015, 08:03:24 »
En klassiker var väl T-ford, A-ford etc där handskfacket öppnades vid krock och då det var gjort i 2mm stålplåt gärna kapade benen på passageraren..
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #191 skrivet: 29 december 2015, 08:34:08 »
Det första jag tänkte på när jag framförde Buick -59:an var just det att vid en fronkrock så får jag rattstången som ett spjut rakt genom bröstkorgen.. Men den känslan minskar med milena, men man har det i bakhuvet när man kör..
Denna krocken på E10 vid Överkalix borde stämma alla som kör gammelbilar till eftertanke, inklusive mig.
Vad jag förstått kom BMWn över på fel sida vid omkörning och det blev en frontalkrock.
Jänkaren en Pontiac Bonneville 1964. Tre dog.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #192 skrivet: 04 januari 2016, 20:29:42 »
De sista veckornas alla frontakrockar med dödlig utgång visar med all önskvärd tydlighet på det jag har framfört här.

Ha inte övertro på krocksäkerheten på bilar för testerna görs i förhållandevis låga farter.
En frontalkrock i 70 med helt nya bilar kan mycket väl bli dödlig.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #193 skrivet: 04 januari 2016, 23:10:45 »
De sista veckornas alla frontakrockar med dödlig utgång visar med all önskvärd tydlighet på det jag har framfört här.

Ha inte övertro på krocksäkerheten på bilar för testerna görs i förhållandevis låga farter.
En frontalkrock i 70 med helt nya bilar kan mycket väl bli dödlig.

70? Du menar väl 40-50??
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #194 skrivet: 05 januari 2016, 04:50:44 »
Det är fashinerande att folk hellre riskerar att fronta en lastbil eller annan personbil när det blir lite sämre väglag.. Minsta lilla snöfall, regn, dimma eller halka så ligger skrämmande många helst med ett hjul på fel sida av mittlinjen..

Även skrämmande när många tycker att det är deras rättighet att följa hjulspår eller sandsträng även om det är långt inne i mötandes körfält..

Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!