Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Var skall dom bästa vinterdäcken sitta, fram eller bak?

Fram
23 (60.5%)
Bak
15 (39.5%)

Antal personer som röstat: 38

 

Författare Ämne: Bästa vinterdäcken var?  (läst 45524 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #90 skrivet: 14 november 2015, 16:27:32 »
Carl N, det bekymrar dig inte det minsta att du troligen frontar in i sidan på den du möter? Nej det är ju klart att du klarar dig bättre och det är väl huvudsaken. Kommer du med sladd är det ju medtrafikanten som får sin "hårda" front mot din "mjuka" sida.

Självklart, att köra på usla framdäck på vintern är inget jag förespråkar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #91 skrivet: 14 november 2015, 16:51:18 »
Börjar bilen gå rakt fram släpper du gasen och då kan du få styrning igen oftast (sitter i ryggmärgen).
Släpper baken är du stenkörd.

Talat som en sann framhjulsdrift-understyrnings-förespråkare.

Släpper baken är man inte det minsta stenkörd, varken i en FWD eller RWD. Man har snarare betydligt fler alternativ om baken släpper än om framhjulen släpper. Men att kunna häva en sladd mha körskolans tips och att kunna köra på sladd är långt ifrån samma sak.

Bästa däcken bak är "säkrare" på samma sätt som framhjulsdrift är "säkrare" än bakhjulsdrift. Dvs det släpper fram och man går rakt fram in i hindren så krockskydd och krockzooner gör maximal nytta.
Av de jag känner som är duktiga på att köra bil och kör mycket (3000mil+ per år) bil på dåliga vägar och under dåliga förhållanden så är det ingen som förespråkar bästa däcken bak.
De flesta som gör det är de som är självutnämnda proffs efter att ha läst Robert Collins tips i aftonblaskan och sällan kör mer än några hundra mil om året.

Hursomhelst så bör man inte ha dåliga däck varken fram eller bak, snygga fälgar på sommaren är kul om man är lagd åt det hållet men det är på vintern man verkligen behöver bra däck.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2711
  • Karma +5/-1
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #92 skrivet: 15 november 2015, 18:30:58 »
Man bör ju också komma ihåg att dåliga däck kan vara dåliga på många olika sätt. En del täck tappar dubbar, på andra bryts dubbarna av så de inte sticker ut (båda dessa brister brukar bero på ovarsamma förare som gärna kör med spinnande eller låsta hjul, andra förare tappar inte en enda dubb förrän vinterdäcken verkligen är utslitna). Det kan också förekomma t ex att man har ett par däck med bättre mönsterdjup medan det andra paret har bättre gummikvalitet och därmed bättre grepp på våt is.

Det är ju inte helt ovanligt med kombinationen tre likvärdiga däck och ett avvikande (t ex om man har fått byta ett av däcken pga en skada), då lägger man lämpligen de omaka däcken bak där det är mindre risk att de t ex orsakar att bilen drar snett. Likaså brukar man helst placera hjul som är dåligt balanserade eller har skev fälg bak, för att slippa vibrationer i ratten och onödigt slitage på styrleder mm.

Ett fall där jag anser att det är helt klart att man ska ha de bästa däcken bak är om man ska dra en tung (eller obromsad) släpvagn med en bil som har relativt lätt bakvagn. På så sätt minskar vikningsrisken vid en tvärbromsning.

Nyligen hörde jag förespråkas att man skulle sätta de bästa däcken till höger, eftersom det vanligtvis är halare, sämre sandat osv ut mot vägrenen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #93 skrivet: 15 november 2015, 19:08:20 »
På rejält vinterväglag brukar den yttersta halvmetern av körbanan var den bit där greppet är som bäst, där har inga bildäck polerat och packat snön.
Vad jag är ute efter är att det inte finns en "sanning" utan vad som stämmer på ett ställe/situation/bilförare mm kan vara helt fel på ett annat. Förutsättningarna varierar helt enkelt för mycket för att man ska kunna ge ett råd som är rätt i alla lägen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #94 skrivet: 16 november 2015, 06:16:19 »
Att köra efter väglaget måste väl ändå anses vara ett råd som är rätt i alla lägen.
Jag tycker dessutom att man kan hävda att en skiftningsstrategi som gör att man har så likt slitna däck som möjligt på bilen är rätt, då hamnar man aldrig i valsituationen var "de dåliga däcken" skall ligga.
Detta är också själva grunden till varför jag ogillar det generella rådet att man skall lägga de bättre cäken bak i en bilpark som huvudsakligen består av framhjulsdrivna bilar - det innebär i förlängningen att vi kommer att ha en massa bilar på vägarna med gamla däck och dåligt mönsterdjup fram.
Varför?
Ja, om man kör med samma däck fram i 3-4 år innan de är så dåliga att man tvingas byta, så kommer de "sämre" bakdäcken att sättas fram då de nya monteras bak. Dessa däck har då tappat stora delar av sitt grepp p.g.a. ålder, och är "dåliga" redan utan att vara slitna, de kommer dock att ha en bra mönsterdjup i ytterligare kanske 2-3 år, och i slutet av sin livslängd vara totalt livsfarliga.
En mycket dålig strategi.
« Senast ändrad: 16 november 2015, 06:18:59 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #95 skrivet: 16 november 2015, 08:49:06 »
Nyligen hörde jag förespråkas att man skulle sätta de bästa däcken till höger, eftersom det vanligtvis är halare, sämre sandat osv ut mot vägrenen.

Om man tänker på sig själv (vilket är anledningen till rådet att hellre frontalkrocka än att sladda in i någon = bättre däcken bak) så borde man lägga de bästa däcken på vänster sida, det minskar risken för att man skall sladda in med förarsidan i mötande trafik i vänstersvängar.
I högersväng åker man ju "bara" av vägen eller sladdar in med passagerardörren i mötande trafik.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #96 skrivet: 16 november 2015, 09:56:15 »
En av alla bra filmer som visar hur illa det är med bästa däck fram av Vi Bilägare.


Flera dödsolyckor på R40 där jag bor har kunnat förklaras med att de bästa däcken suttit fram.

Har du data på detta, Mike?
 Jag kan till viss del köpa killens resonemang om man har en framhjulsdriven bil, och stora skillnader på grepp mellan fram o bak.
Men, det finns ju andra aspekter på detta, om vi pratar vattenplaning så ska ju framhjulen pumpa undan 70-80% av allt vatten, och samma gäller ju vid körning med vinterdäck i slask, tex en dåligt plogad mittsträng. Skulle det då vara bättre att tappa all styrförmåga och börja veva med ratten (som många oerfarna gör i det läget), än att behålla den?
Sedan är det ju komiskt (eller egentligen cyniskt) att han pratar om att "behålla krocksäkerheten" om bilen går rakt fram och ner i diket... De "oförklarliga olyckorna" där man kommer över på motsatt körbana och frontar med annan bil, skulle det vara bättre än en sladd som man ev. misslyckas med att häva så man snurrar?? (ens för egen del)
« Senast ändrad: 16 november 2015, 12:54:01 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #97 skrivet: 16 november 2015, 12:48:48 »
Lägg märke till hur han gör för att få till "snurren" på bilen, han styr upp vänstra framdäcket utanför halkbanan så att det greppar bättre för att det ska se lite mer dramatiskt ut.  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #98 skrivet: 16 november 2015, 12:52:06 »
Ja, precis!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13355
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #99 skrivet: 16 november 2015, 12:57:08 »
Hur lyckas ni se det när klippet börjar efter att han har fått sladd?

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #100 skrivet: 16 november 2015, 13:00:04 »
Det handlar ju om vilken tangent bilen har i början. Men han provocerar ju också med ratten efter att hala delen är slut.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #101 skrivet: 16 november 2015, 13:03:02 »
Collin baserar jag ingenting på för han är en ***
Som sagt alla myndigheter rekommenderar bäst bak liksom nästan alla andra experter. Det finns mängder med filmer som visar varför.
Jag har kört sisådär 60000 mil i mitt liv och även testat på halkbana.

Det finns ohyggligt lite material om varför bäst ska vara fram undrar vilka som är självutnämnda experter...

Skit samma vi är överens om att inte vara överens!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13355
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #102 skrivet: 16 november 2015, 13:05:44 »
Det handlar ju om vilken tangent bilen har i början. Men han provocerar ju också med ratten efter att hala delen är slut.

Ja, alla försök att påvisa att dåliga däck bak är trafikfarligt verkar sågas utan vettiga motiv. Kan inte nån av er självutnämnda rallyproffs länka till nån film eller artikel som visar att det är bättre att ha sämsta däcken bak?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #103 skrivet: 16 november 2015, 13:33:57 »
Jag tyckte jag skrev att detta inte är enbart vad ett rallyproffs anser, utan helt vanliga argument för vanlig körning. (fö vill sådana helt säkert ha bästa däcken fram på FWD, eftersom de måste ligga och vänsterbromsa hela tiden för att få bilen att gå dit de vill)
Det verkar finnas ont om videomaterial, kan det bero på att alla tidningar som ägnat sig åt frågan är helylle-Trafikmagasinet-alster?
Däckhandlare kan förstås ingenting om detta?:
http://www.vibilagare.se/forum/allmant-om-bilar-och-trafik/basta-dacken-bak-eller-fram-37845
« Senast ändrad: 16 november 2015, 13:43:14 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #104 skrivet: 16 november 2015, 14:23:35 »
Ja, alla försök att påvisa att dåliga däck bak är trafikfarligt verkar sågas utan vettiga motiv. Kan inte nån av er självutnämnda rallyproffs länka till nån film eller artikel som visar att det är bättre att ha sämsta däcken bak?

Det finns väl en mängd högst relevanta skäl att ha de bättre däcken fram!

1. Mindre risk för vattenplaning eller att bilen planar ut på snö eller slask.
Det här kan ju ingen sunt tänkande individ ha en annan uppfattning om?
OM man kör så mycket för fort att man ändå får vattenplaning så lär den först komma på framhjulen även om de har bättre mönsterdjup än de som sitter bak, och man får inte sladd.
På de filmer vi sett i denna tråd har det varit väldigt  mycket vatten på vägen, och de som kört har kört vansinnigt fort efter omständigheterna.

2. Bättre styr och bromsverkan.
(Min uppskattning) 90% av alla olyckor kan bli lindrigare om man hinner få ned farten, genom att ha de bättre däcken fram så ökar man chanserna att kunna sakta ned, eller stanna helt innan olyckan är framme.
Med bättre däck fram har man dessutom bättre chans att kunna panikbromsa och styra undan från en fara, t.ex. en mötande bil med blankslitna däck fram - som fått snö/modd/vattenplaning och är på väg rakt mot dig i full fart.

3. Bättre ekonomi.
Genom att rotera däcken mellan fram och bak varje säsong (eller oftare) så säkerställer man att man har så lik status som möjligt på alla fyra hjul. Man skall aldrig försätta sig i läget med två bra och två dåliga däck samtidigt på bilen, vilket med med automatik gör om man alltid sätter de bästa däcken fram, i vart fall om man kör framhjulsdrivet, vilket de flesta gör. På detta sätt hinner man som regel slita ned däcken så pass mycket att mönsterdjupet blir otillräckligt innan gummit blivit så gammalt att däcken är farliga även om mönsterdjupet är bra.
Lägger man alltid de sämsta däcken fram på en framhjulsdriven bil så får man byta dem efter "normalt" 3 år, de gamla däcken placeras sedan fram, och de nya bak, vilket innebär att man har åldrade däck fram som är dåliga = farliga trots att mönsterdjupet kanske är bra.

4. Strategiskt riktigt
Om man har den vettiga åsikten att man inte vill/accepterar att köra med dåliga däck på sin bil så skall man rotera mellan fram och bak varje säsong, eller oftare om man kör mycket, det innebär att skillnaden på slitage är obetydligt, samtidigt som man hinner slita ut däcken innan gummit åldrats så mycket att bilen blir trafikfarlig bara av åldrade däck.

Det finns ett fåtal lägen då det troligen är bättre att ha de bättre däcken bak, ett exempel är om man kör alldeles för fort i en vänsterböj och sladdar in i mötande trafik.
Jag har dock extremt svårt att tro att en majoritet av de dödliga olyckorna inträffar i dåligt väglag, i hög fart, och med de sämsta däcken bak.
Personlige är jag nära på 100% säker på att olyckorna, de allvarliga inte minst, skulle öka markant om alla följde myndigheternas råd rörande detta, inte minst när det gäller vinterdäcken som avhandlas i denna tråd.
Som tur är verkar det ju vara minst 50% som tänker själva hellre än följer myndighetsrekommendationer som är direkt livsfarliga.

För att länka till en artikel som stödjer mitt resonemang, och samtidigt kullkastar de råd som ges i samma artikel så kan vi ta Auto Motor och Sport som skriver så här:
Citera
Ett känsligt debattämne är om de bästa däcken ska sitta fram eller bak. Enligt både auto motor & sports däckexpert Pär Brandt och Transportstyrelsen ska de bästa däcken absolut sitta bak, annars ökar risken att få sladd och att bilens oskyddade sida träffas vid en krock med mötande fordon. Det gäller oavsett om bilen har fram-, bak- eller fyrhjulsdrift.

Vissa menar att de bästa däcken istället ska sitta fram, vilket antingen skulle ge något bättre drivgrepp (på framhjulsdrivna bilar) och större sladdbenägenhet (för "busåkare"). Men efter en skräckinjagande bredsladd brukar de flesta ändra åsikt...

För att undvika ojämnt däckslitage ska man rotera hjulens position. Om hjulen får sitta omväxlande fram och bak slits de jämnt och när mönsterdjupet nått en osäker nivå byter man alla fyra däcken samtidigt. Hur ofta ska man då rotera hjulen fram/bak? Det beror förstås helt på körsträckan. En taxiåkare byter position flera gånger under vintern medan den som inte kör så många hundra mil bara behöver skifta position vid nästa hjulbyte (kommande vinter).

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110928/snart-dags-for-vinterdack-igen

Även motormännen motsäger sig själva:
Citera
Fram eller bak? Däcken med det största mönsterdjupet ska – undantagslöst – sitta bak. Om däcken slits ojämnt mellan fram- och bakaxel bör man för bättre däckekonomi byta mellan axlarna efter 1 000 – 1 200 mils körning. Ett sommardäck måste ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm, ett vinterdäck minst 3,0 mm. - See more at: https://www.motormannen.se/radgivning/kora-och-aga/byta-dack/#sthash.dgjuq7bs.dpuf

Vad är det för idioter som skriver?
Hur kan myndigheter och offentliga personer ha trasslat in sig i ett generellt råd som de sedan själva motsäger genom att (som jag) rekommendera att man roterar mellan fram och bak, även om det i praktiken innebär att man på en framhjulsdriven bil sätter de bättre däcken fram varje säsong - för att ha ungefär LIKA BRA däck på alla positioner.

I den vänligaste av världar kan man väl ge de som vill sätta de bättre däcken bak rätt, men bara i de fall man "övertar" en bil där tidigare ägare inte skött däckbytesstrategin på ett vettigt sätt, men då skall man helst byta upp sig så att man åter kan börja rotera mellan fram och bak som man skall göra.

 
« Senast ändrad: 16 november 2015, 14:41:19 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!