Antal personer som röstat: 38
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Carl N, det bekymrar dig inte det minsta att du troligen frontar in i sidan på den du möter? Nej det är ju klart att du klarar dig bättre och det är väl huvudsaken. Kommer du med sladd är det ju medtrafikanten som får sin "hårda" front mot din "mjuka" sida.
Börjar bilen gå rakt fram släpper du gasen och då kan du få styrning igen oftast (sitter i ryggmärgen).Släpper baken är du stenkörd.
Nyligen hörde jag förespråkas att man skulle sätta de bästa däcken till höger, eftersom det vanligtvis är halare, sämre sandat osv ut mot vägrenen.
En av alla bra filmer som visar hur illa det är med bästa däck fram av Vi Bilägare.Flera dödsolyckor på R40 där jag bor har kunnat förklaras med att de bästa däcken suttit fram.
Det handlar ju om vilken tangent bilen har i början. Men han provocerar ju också med ratten efter att hala delen är slut.
Ja, alla försök att påvisa att dåliga däck bak är trafikfarligt verkar sågas utan vettiga motiv. Kan inte nån av er självutnämnda rallyproffs länka till nån film eller artikel som visar att det är bättre att ha sämsta däcken bak?
Ett känsligt debattämne är om de bästa däcken ska sitta fram eller bak. Enligt både auto motor & sports däckexpert Pär Brandt och Transportstyrelsen ska de bästa däcken absolut sitta bak, annars ökar risken att få sladd och att bilens oskyddade sida träffas vid en krock med mötande fordon. Det gäller oavsett om bilen har fram-, bak- eller fyrhjulsdrift.Vissa menar att de bästa däcken istället ska sitta fram, vilket antingen skulle ge något bättre drivgrepp (på framhjulsdrivna bilar) och större sladdbenägenhet (för "busåkare"). Men efter en skräckinjagande bredsladd brukar de flesta ändra åsikt...För att undvika ojämnt däckslitage ska man rotera hjulens position. Om hjulen får sitta omväxlande fram och bak slits de jämnt och när mönsterdjupet nått en osäker nivå byter man alla fyra däcken samtidigt. Hur ofta ska man då rotera hjulen fram/bak? Det beror förstås helt på körsträckan. En taxiåkare byter position flera gånger under vintern medan den som inte kör så många hundra mil bara behöver skifta position vid nästa hjulbyte (kommande vinter).
Fram eller bak? Däcken med det största mönsterdjupet ska – undantagslöst – sitta bak. Om däcken slits ojämnt mellan fram- och bakaxel bör man för bättre däckekonomi byta mellan axlarna efter 1 000 – 1 200 mils körning. Ett sommardäck måste ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm, ett vinterdäck minst 3,0 mm. - See more at: https://www.motormannen.se/radgivning/kora-och-aga/byta-dack/#sthash.dgjuq7bs.dpuf