Antal personer som röstat: 38
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det här med att bäst är att frontalkrocka för bilarna har bäst krockzon där, det är ju förbannat ljug, okunnighet och cynism!1. En frontalkrock är än idag den absolut allvarligaste kollisionen man kan råka ut för, och är farten bara 50 km/h hos båda fordonen så är det godnatt. Minst 2 döda. T.o.m. 50 km/h in i ett träd i vägkanten är en nära döden händelse, om inte just det. Oftast är det inte en 100% frontal, utan offset, vilket är ännu värre eftersom all energin då ska tas upp endast av en del av krockszonerna.2. Olika former av sidokollisioner KAN bli farliga, men det beror helt på var bilen man krockar med, träffar ens egen bil.Och energin som fordonet som krockar i fronten behöver ta hand om är oftast avsevärt lägre än vid en frontalkollision, vilket leder till att iaf den mötande som inte tappat väggreppet, normalt har överlevnadschans och mer därtill.Träffar den mötande den sladdande bilen rakt i en dörr där det sitter någon så är dock den personen riktigt illa ute. Sidokrockkuddar och krockgardiner kan inte trolla när det är höga hastigheter inblandat.Övriga åkande i den påkörda bilen har dock goda chanser, iaf om de har bälte på sig.Har man detta klart för sig ter sig alt.2 som det bättre, ur rent human + samhällsekonomisk synvinkel.Har jobbat med bilsäkerhet och ville bara klarlägga detta!
Kan det där verkligen stämma? Så du menar att 2st bmw 5 serie 2015 eller audi a6 2015 som frontar i 50km/h = dödsdom? Känns som att det måste gå lite fortare än så för att dö...däremot krocka med ett träd är inte att leka med, för liten yta som energin ska tas upp i....
Ja, och det är inte samma sak som 128km/h mot en barriär.
Två bilar som båda kör mot varandra i 64km/h motsvarar 128km/h mot ett stillastående fordon.Att lrocktester bara sker med 64, dvs att båda håller 32km/h är för att det skulle bli för dyrt att bygga bilar som tål mycket mera.En frontalkrock där båda håller 50 är alltså absolut dödlig i flera fall, i de flesta fall hinner ju någon bromsa dock.Folk har övertro på hur krocksäkra bilar är!Äldre bilar är i många fall mycket farliga i krock med nyare bil.
Det första jag tänkte på när jag framförde Buick -59:an var just det att vid en fronkrock så får jag rattstången som ett spjut rakt genom bröstkorgen.. Men den känslan minskar med milena, men man har det i bakhuvet när man kör..
De sista veckornas alla frontakrockar med dödlig utgång visar med all önskvärd tydlighet på det jag har framfört här.Ha inte övertro på krocksäkerheten på bilar för testerna görs i förhållandevis låga farter.En frontalkrock i 70 med helt nya bilar kan mycket väl bli dödlig.