0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, Jag rensade filtret (som installtören sa att man inte behövde bekymra sig om), då gick Delta mellan in- och ut på Brine ner till ca 4 grader. Jag har bara kört en kort stund, men nu ligger in på mellan 2 och 3 grader som förut ungefär, men ut ligger på mellan -1 och -2. Så det verkar att ha gjort skillnad så här vid första anblick iaf. Så tack för det tipset. Är temperaturerna ok för övrigt nu tycker ni? Man ska väl säga att mina tempmätare inte är några kalibrerade historer. Det är enkla mätare för inomhus och utomhus med probe. Jag har dock kontrollerat under längre tid och rätt noggrant att de mäter lika under olika förhållanden, så skillnaden dem emellan borde stämma rätt väl. Sen om de mäter exakt rätt på graden i övrigt låter jag vara osagt. Jag har iaf satt fast dem på rören med aluminiumtejp ordentligt, sedan isolerat rätt noggrant igen omkring dem. Borrhålet är 200 meter djupt, berg efter ca 2 meter vill jag minnas. Borrhålet ligger ca 3 meter från huset.
När jag räknar på tryckfallet så verkar allt helt normalt förutsatt att pumpen är av storleken 6 m. För att komma ner mot 3°C i delta temperatur så behöver du en 8 m pump. Jag skulle vara nöjd som det ser ut nu!/ErikB
Det har att göra med hur kraftig pumpen är. En 6-meters pump klarar av att skapa ett tryck motsvarande en 6 meters vattenpelare. Varför man inte anger trycket i Pascal eller bar är en gåta, men det är väl för att alla rörisar vill behålla mystiken kring sitt arbete...
Det är i alla fall en: Grundfors UPM GEO 25-85.
Varför man inte anger trycket i Pascal eller bar är en gåta, men det är väl för att alla rörisar vill behålla mystiken kring sitt arbete...
Räknade lite på det här. 6,5 graders deltaT, en pump som ger 9 kW med COP=3 ska ge ett köldbärarflöde på 0,23 L/s. Då är tryckfallet i 400 meter slang 0,15 bar. Pumpen ger vid 0,23 L/s enligt databladet en tryckuppsättning på 0,8 bar på max fart. Det är något konstigt här. Det borde bli betydligt större flöde då jag har svårt att tänka mig att tryckfallet över värmeväxlaren skulle skilja sig från vad som gäller för mer vanliga fabrikat på värmepumpar. Det borde vara möjligt att nå ett deltaT på 4 grader = 0,4 L/s. Finns det någon uppgift på vad som är nominellt köldbärarflöde för pumpen?