0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Finns det någon nackdel med att ha en för stor tank? tänker på att jag inte har sett hur pumpen går när det blir någorlunda kallt ute så vet jag ju inte hur mycket den klarar av att värma till i dagsläget eller vilka gångtider den får då.. Att ljustera upp värmekurvan tillfälligt gör ju inte heller rätvissa då slingerna i betongplattan verkar kyla mera desto kallare det blir ute...Vill inte riskera att köra altför mycket elspets under vinter i mina (250kvm)Jag hoppas ju på att det kommer några kalla dagar innan jag börjar bygga om för golvvärmen så jag kan se hur pumpen jobbar..Men är det inte en volymtank jag behöver? arbetstank är väll när man har problem med knäppningar (har ej det problemet) eller när man vill köra golvvärmen på sommaren (kommer inte att göra detta heller)
Huset behöver ju lika mycket energi oavsett om du har en tank på 100 eller 200 liter, så det har ingen påverkan på hur mycket eventuell elspets som behövs.
Min annläggning kyler ju ner systemet rätt snabbt, spelar nästan ingen roll om vp gåt 20min i sträck eller 5 timmar i sträck, vilotiden ligger alltid mellan 10-14min. eller ska man bara låta detta vara och installera en volymtank?
Det spelar ingen roll om det är ett- eller tvårörsystem. Enda möjligheten att få längre stilleståndstider är att öka vattenvolymen. Man brukar rekommendera att det ska vara åtminstone 20 L vatten per kW effekt pumpen ger för att pumpen ska få vettiga gångtider. I det här fallet är det mindre än hälften. Vår och höst leder det till ett stort antal starter som sliter på pumpen.
Jag förstår att jag kommer få längre vilotider med mer vattenvolym och att pumpen mår bättre då den i dagsläget gör ca 45 starter vid 0 grader ute.. Visst är det så att man förlorar lite energi på att ha en volymtank? Har fått den uppfattningen när jag läst här på forumet.. Men tycker samtidigt att man borde kunna gå ner ett snäpp på värmekurvan då den vid varje driftcykel i dag (när ute tempen är mellan +10 till 0) så hinner inte den sista radiatorn på slingorna bli varm bortsett från övervåningen.Någon som har någe bra tips på en billig volymtank? för det är väl ingen arbetstank jag behövrer?