0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Egentligen förstår jag inte ditt problem med avgiven effekt på slingorna. Självklart att det handlar om rätt injusterat fritt(utan termostat, alla slingor) flöde per slinga med strypventiler(TA)på varje slinga. Men att det skulle vara mera avancerat än vad jag känner med handen???.mellan fram och retur matning på varje slinga? Så känsligt är inte systemet, i så fall har du konstiga inställningar på underverket eller fel på CP(flöde). Sen med vattenvolym en hel del trycksvärta.Jiri
Tycker ändå att det verkar vara lite knepigt att du har så kort vilotid(10-14minuter)även fast du har lite vattenvolym.Vad har du för diff på värmepumpen mellan fram/retur och innan kompressorn stannar och hur mycket skillnaden mellan ÄR-vardet mot BÖR-värdet på framledningen?
Med så liten vattenvolym skulle jag ställa graminuterna/integralen på -150.Men balanserat flöde är ju också viktigt.
Jag hade ganska liten volym till min F1245-12:a initialt, ca 130l, och den gick rätt ofta, men jag kunde få den att gå en gång i timmen genom att öka på (minska?) start GM.Efter installation av en 300l arbetstank, med smart Wilo pico pump, går den nu max 8 gånger per dygn, även fast jag ställt ner start GM till det minsta, -30 (tror jag).Allt fungerar så mycket bättre nu, och radiatorerna har mycket jämnare temperatur. De blir aldrig riktigt kalla, och inte heller så våldsamt varma som de blev tidigare.Rekommenderas starkt!
Tempen sjunker ju omedelbart med samma som deltaT över kondensorn är så snart kompressorn stannar, det är tempsäkningen därefter som du kan räkna.Om inte husets energibehov ökade när du ökade integralen så måste stilleståndstiderna bli längre, OM det inte är hys VP som spökar (troligen).Sidan 28 http://docplayer.se/1709733-Thermia-varmepump-villa-classic-installationsanvisning-s-52369-5.htmlÖka värdet för hys till 15 så kommer regleringen att fungera som tänkt.Som det nu är startar och stoppar den troligen på hys hela tiden, så oavsett om du ändrar på gradminuterna eller ej så blir driften likadan.Men balansera även in flödet, det kan göra att svängningarna i temp inte blir lika kraftiga.Och då får du bättre COP.
Det är så ett enrörssystem fungerar, men brukar räkna med att varje radiator efter den första skall dimensioneras med 7% högre effekt än den som sitter före.
så här var det I går vid +4grader ute: Börvärdet på vp 35grader och intergralen är ställd på -80framlednin/retur 27grader när vp startar, efter 1,5 minuter är framledningen 37grader och returen kvar på 27grader.efter ca 14min är framledningen 41grader och returen 32grader, pumpen stannar 1min senare, den har då gåt i 15 min.när den stått I några sekunder är framledning/retur nere på 31grader.När den stått ytterligare 4min är framledning/retur nere på 28graderPumpen går sedan igång efter ytterliggare 7-8min. framledning/retur är då 26 graderTror detta är resultatet av dålig circulation i 2 slingor, för när pumpen stannar så är det totalt 4 radiatorer som knappt fått värme på dom 2 slingorna vilket I sin tur gör att systemet kyls ner snabbare än vad det borde..
+i kanten för bra information.Misstänkte att cp gick på högsta farten och visst farten lite för låg på flödet.Hysteres tror jag inte den stannar på och du kan ju testa att justera flödet på radiatorerna men frågan är om cpn kommer räcka till.Grundforsen 70 istället för 60 skulle sitta fint hos dig.