0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men då kan man ju med andra ord aldrig (eller mycket svårt) ställa in en temperatur på undervåningen och få en "jämn" temp på övervåningen.Låt oss säga att jag har 21 grader på övervåningen och vill ha 23 grader på undervåningen.Om det är 22 grader på undervåningen så kommer alltså givaren säga att jag vill ha varmare, pumpen ökar framledningen, det pumpas ut till både radiatorer och shuntas till golvvärmen. Jag får med andra ord varmare både uppe och nere...?
Eftersom detta är en termostat-tråd vill jag passa på att poängtera att den primära funktionen är att statiskt ange när/om flödet i vattnet skall aktiveras eller stängas av.That's it!Temperaturen i vattnet eller flödeshastigheten styrs helt av värmepumpens värmekurva och cirk.pump och påverkas icke av termostaterna alls. Så det är ju lite vilseledande att utgå från termostatens skala när man vill reglera temperaturen. Det främsta syftet blir bara att stänga vattenflödet om man vill ha svalare temp.
Tack för alla svar!Jag är helt med på alla kurvor och så ska vara intrimmade korrekt innan man ger sig på innegivaren.Anledningen till att jag vill använda innegivare är vi har mycket solinstrålning. En solig dag ökar temperaturen rätt ordentligt i hela huset (3 grader, det var ca 5-6 grader innan vi skaffade markiser).Då jag tidigare använt termostater så slår dom ju av runt lunch och sen vid 02/03 på natten vaknar pumpen och får panik. Gradminuterna rasar snabbt och det brukar slutar med tillsats. Om jag istället kan ha helt öppna termostater (kan man köra med dom helt öppna när man trimmat in systemet?) och låta innegivaren sänka framledningen med några grader borde pumpskrället sakta men säkert öka framledningen igen på kvällen när utetempen sjunker och ingen får panik...?Smurfen: Så är det ju, dock kan ju system 2 aldrig få mer än vad system 1 vill ha. På samma sätt kan jag ju aldrig se till att system 1 inte får någon värme och att allt går till system 2. Så jag skulle nog säga att systemen "påverkar" varandra i allra högsta grad.
Man trimmar ju in systemet med fullt öppna termostater. Jag har fattat det som att då man är nöjd ska man ha ca 1 grad mer inne än önskad temp. Sedan ställer man ner termostaten till "pricken". Är det rätt uppfattat?Om jag nu vill använda innegivaren för att kompensera för solinstrålning, ska termostaterna efter intrimning vara fullt öppna eller på "pricken"?