Jag har väl egentligen för många projekt igång och planerade... Men hur gör man för att hindra funderingarna när de sätter igång...
Ett av de planerade projekten är att bygga en luftsolfångare, ölburksvarianten.
Vi håller dock på och renoverar källaren och kommer senare ha vattenburen golvärme där. Jag är således mer betjänt av varmt vatten än varm luft. Jag kommer också köra solfångare + acktank, så jag har någonstans att lagra varmvatten.
Jag läste nyligen igenom lite av GDS-Jans trådar och han blandade (blandar?) in luften från sin luftsolfångare till sin frånluftsvärmepump.
Där föddes idén att istället bygga en luftsolfångarvärmepump eller vad det nu borde kallas. Luftsolfångare i sig är säkert jättebra, men man borde väl med bra COP kunna pumpa ganska mkt mer av den solinstrålade energin, tänker jag.
Resonemanget är att cirkulerar luft genom luftsolfångaren med en fläkt och låta luften värma lämplig förångare i en värmepump som producerar varmvatten och lagrar det i acktank.
Tanken är då att den ska göra nytta på vintern när det är ljust, men solfångarna på taket är täkta med snö eller iaf har helt fel lutning. Luftsolfångaren skulle vara vertikalt placerad på vägg i mitt fall mot syd-sydväst.
Första bygget skulle i så fall bli liten skala, och säkert också liten budget. Och inte snart, men ska man återanvända (delar av) gammal(/gamla) kylmaskin(er) kan man kanske börja hålla utkik efter lämplig(t) redan nu.
Driftfallet borde väl hamna närmast luft/vatten eller frånluftvärmepumpar antar jag. Eller skulle an avfuktarkompressor funka?
Kommentera gärna!
Edit: Det är i källaren vi renoverar.