Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Termostatventil för vattenburet
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Termostatventil för vattenburet (läst 2891 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
PL1000
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
PL1000
«
skrivet:
07 januari 2006, 21:19:32 »
Citera
Jag har vattenburet system som jag senare kommer att uppgradera från olja till värmepump. Jag vill få ordning på termostaterna på elementen. Vad jag förstår verkar det rekommenderas att inte ha termostatstyrt per rum eller element, utan ha ute/innegivare. Jag bor i dåligt isolerat stort hus så skillnaderna mellan köket/tv rum jämfört med t ex övervåning kan bli stor. Har därför tänkt köra med termostatventil ändå tror jag.
Finns det bra ventiler, eller har alla problem med att de kärvar i venitlen när de blir gamla?
Finns det elektriska med liten motor och givare en bit ifrån elementet?
Har någon provat med reflekterande matrial bakom radiatorer för att minska radierad värme ut i väggen?
-Lennart
Loggat
Thermia Diplomat 10 med MBH TWS. 170 kvm 30-talsvilla, oisolerade väggar, 3 våningar, 4,1 kbm olja/år tidigare, 23 grader inne.
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
SV: Termostatventil för vattenburet
«
Svar #1 skrivet:
07 januari 2006, 22:48:17 »
Citera
Man behöver ändå inte termostatventiler!
Man köper själva ventilen MED förinställning. Där kan man fixa en fast strypning på flödet så värmen blir jämn o fin.
Det mår värmepumpen bättre av!!
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
fogsvans
Expert på värmepump
Antal inlägg: 224
Karma +0/-0
fogsvans
«
Svar #2 skrivet:
08 januari 2006, 18:50:53 »
Citera
Det där med reflekterande material undrar du över.
Jo, i teorin bör det reflektera värmen ut i rummet, men.......
Problemet blir ju att väggen bakom blir kall och därigenom kyler rummet också. Det är ju inte strålningsvärmen man är ute efter. Vissa reflektorplåtar har isolering bakom metallen. Jag snubblade över någon som hade just detta och presenterat ett test där man hävdade att det skulle spara 18%. Visserligen var det testat med direktverkande elelement.
Än så länge har jag inte hört talas om någon annan än de som marknadsför produkten som tycker den är bra, och det kanske är ett tecken.
Beträffande termostatventiler så har Honeywell en sådan.
/Mats
Loggat
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7750
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #3 skrivet:
08 januari 2006, 18:56:39 »
Citera
en bekant till mig sålde och monterade nått liknande på 70-talet men jag tycks minnas att fick nått bekymmer med nån myndighet när det inte gav nån efekt att tala om. den enda gången dom var till viss nytta var när man hade el-element som som saknade termostat och blev glödheta, då minskade risken att det skulle ta eld i väggen.
Dagen element överför ju värmen till rummet genom att värma luft och inte genom strålningsvärme som många gammla gjorde.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
PL1000
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
PL1000
«
Svar #4 skrivet:
08 januari 2006, 20:09:27 »
Citera
Tack, det var intressanta svar. I nuläget varierar temperaturen i vardagsrum/kök mellan 22 och 25. När man är frusen och vill ha det varmast på morgonen, då är det kallast. När jag går och lägger mig och inte behöver värme på några timmar, då är det som varmast. Detta mycket p g a matlagning, bullbak och värme från människor. Att döma av aktivitetsnivån, bör min 4 årige son alstra 8 kW...
. Resten av huset fungerar bra med shunt-regleringen.
Det här med reflekterande bakom elementen var jag nyfiken på efterssom man kan spara mycket i varma klimat. Bodde tidigare i varmt klimat och reflekterande bubbelplast och fönsterfilm kunde sänka strålningsväemen med 10-30 grader. Detta var ju då värme från sol och inte radiatorer, så jag kan förstå om vattenburna radiatorer inte strålar lika mycket.
Hälsningar
Lennart
Loggat
Thermia Diplomat 10 med MBH TWS. 170 kvm 30-talsvilla, oisolerade väggar, 3 våningar, 4,1 kbm olja/år tidigare, 23 grader inne.
SkaneErik
Forumet tror att Erik är en
Expert på värmepump
Antal inlägg: 381
Karma +0/-0
SkaneErik
«
Svar #5 skrivet:
13 januari 2006, 17:15:35 »
Citera
Kanske köra en fast strypning på elementen, men i de rum där temperaturen svänger mycket köra rumstermostat? Samt en innegivare också förstås
MMA har elektriska ställdon till radiatorerna.
Loggat
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 809
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
Mike
Pen
Hilton
BiggerDigger
Börje__
Peter12345
Valiant
KalleL
jishi
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info