Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Nibe
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
F2030 Installation Säkerhetsventil och smutsfilter
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: F2030 Installation Säkerhetsventil och smutsfilter (läst 1833 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
mojjen
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 33
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
mojjen
«
skrivet:
21 oktober 2015, 16:35:55 »
Citera
Håller på med installation av F2030/VVM310.
I Nibes manual är det inritat en säkerhetsventil märkt FL10 på Värmepumpsidan Skall det vara en vanlig 1,5 bar??. Övrigt är det värkt FL2 för värmesystem och FL1 för tappvatten. Där känns det givet 1,5 bar resp 9 bar. Blev lite frågande när inte denna var märkt FL2...
De har även ritat in symbol för avtappning och smutsfilter. Min tanke är att montera smutsfiltret direkt mot utedelen, och även nyttja denna för avtappning. Verkar det vettigt?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29878
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: F2030 Installation Säkerhetsventil och smutsfilter
«
Svar #1 skrivet:
21 oktober 2015, 22:27:45 »
Citera
Det borde vara samma tryck på FL2 och FL10 om det sen är 1,5 bar eller 2,5 bar vet jag inte?
Du kan säkert kombinera QM1 och HQ1.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
mojjen
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
mojjen
«
Svar #2 skrivet:
27 oktober 2015, 15:34:50 »
Citera
Bör Man montera smutsfiltret/avtappningen på insidan eller monterat mot utedelen? Innerdelen står i källaren under pumpen. Så slangarna kommer in ganska direkt ovanför VVM310 enheten. Antingen sätter jag dem direkt ovanför utloppet. menet blir lite bökigt när filter skall bytas, eller system tömmas. Eller så drar jag ut kopparrör fast till utsidan, där monterar jag smutsfilter, och vidare från det med flexslang till VP nedre ansl.
Det första är installations mässigt bättre, medans det andra är underhållsmässigt bättre.
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19213
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #3 skrivet:
27 oktober 2015, 17:22:21 »
Citera
Smuts filtret samt avtappning sitter nog bäst inne så man slipper demontera isolering vid rengöring eller avtappning.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
mojjen
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
mojjen
«
Svar #4 skrivet:
29 oktober 2015, 10:18:49 »
Citera
Känns mest logiskt inne, men samtidigt börjar jag inse att det blir väldigt svårt praktiskt att komma åt. VVM310 står rakt under fålgenomföringen. ndra sidan mot en vägg, andra sidan mot varmvattenberedaren. Så om jag skall öppna filtret och tömma. Så kommer vattnet rinna ut över VVM310 Kommer bli trångtatt få till en uppsamling mm.
Så med lite eftertanke så Blir det på utsidan. Får lösa isoleringen på ett smart sätt så det blir lätt att ta av den del som täcker smutsfiltret.
En fråga hur ofta går amn igenom smutsfiltret? Det är ju ett grovt stålnät. Blir det tätt snabbt? Jag har helt nytt värmesystem med Kopparrör och plast (Golvvärme) i hela huset. Borde inte kunna bli jätte mycket smuts eller?
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19213
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #5 skrivet:
29 oktober 2015, 10:34:19 »
Citera
Jag brukar kolla filtret 1 gång per år och då är det inte mycket smuts och jag har gammalt system med delvis järnrör sen anläggningen gått en stund blir det nog inte så mycket mera skräp.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29878
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #6 skrivet:
29 oktober 2015, 18:55:19 »
Citera
Jag har kollat filtret en gång sen 2004, det fanns inte mycket där.
Bättre att hålla koll på temperaturerna så ser man när flödet börjar avta.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Nibe
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1152
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
ch85st
MMET
classeboy
Rick80
David_L
dadid
T Ramsmark
Rickard
25fOCUS
sigge01
tipo874
RobertG
Josth
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info