Antal personer som röstat: 55
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Istället kan vi producera något mer el än idag för att driva alla vp, men via vp samla in en massa gratisenergi, och på så sätt ersätta vanlig uppvärmning, den enklaste energiformen, som idag framställs av biobränsle, sopförbränning, naturgas, kol och oljekondens. ( sistnämnda då och då via import).
Jag menar att "dumförbränning" för att enbart skapa värme ska fasas ut, ja.Då räcker förnybara bränslen längre, och kan användas till elproduktion, samt till spets-el och möjligen spets-värme.Dessutom räcker vattnet i våra vattenmagasin längre, vilket också ger oss spetsmöjligheter.
Många frågor där, varför ska jag svara på dem?
Varför måste all spets-el vara storskalig?
(Finns mkt små, om man använder förbränningsmotorer istf pannor och turbiner, vilket både är billigare i investering, och ger mer el och mindre restvärme)
(Eller tex naturgas om vi nu skulle ersätta en del kärnkraft med tex gasmotorer kopplade till fjärrvärmenäten.)
Klart vattenmagasinen hjälper, idag och ännu mer om det behövs mindre spets genom att vi har mer lokal elproduktion som kör vp)
Flera nya kraftkablar söderut är dessutom skapade inom nordpol, tex från Norge via Danmark, och import från Tyskland kommer också snart att bli möjlig i större skala.
Detta gör sammantaget att kärnkraftsivrarnas främsta argument, reservkraften och problemen med att nyttja vattenkraften till södra Sverige, blir mindre och mindre värt.
För att många små kan inte reglera ihop för att hålla frekvensen.
Är det inte det smarta elnät går ut på? Känns inte raketkunskap att styra frekvens med modern it-teknik...Sedan tycker jag du resonerar agressivt, statiskt, Biggitt.Dvs, du förutsätter att allt ska fortsätta att vara som det alltid varit.
Kan du titta på detta. Kostar 1.900 miljoner!Vad tycker du?Goggla denna text. Tanka hem PDF2014-11-14. BESLUTSUNDERLAG. Reinvestering i ett nytt kraftvärme- och avloppsreningsverk
Det finns spännande lösningar i horisonten.
Om nu elproduktionen måste vara storskalig för att kunna hålla frekvensen på elnätet, hur gör då Danmark där vindkraftverken vissa dygn står för hela landets elförsörjning samtidigt som man exporterar överskottet?