Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Värmeproblem 310p
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Värmeproblem 310p (läst 1346 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sweetmisery
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Sweetmisery
Värmeproblem 310p
«
skrivet:
15 oktober 2015, 23:12:51 »
Citera
Jag har nyligen flyttat in i ett hus med en nibe fighter 310p från 2010 och jag fick dålig info om den från företaget som sålde huset.
Jag kör nu med enbart kompressor men tempen på pannan sjunker ner till runt 38 grader under natten. Det är 5 plusgrader enligt pumpen. Bör man starta elpatronen eller är det något som är fel. Lampan för kompressor driften är släckt men kompressorn snurrar och är varm. Har 36 grader på framledningstempen
Har värmekurvan på 10 och förskjutningen på -2
Det är runt 19-20 grader på nedervåningen. Bor i ett 1 1/2 plans kedjehus på 115 m2
Hittar ingen tråd som besvarar liknande fråga.
Loggat
mysman
Ännu inte på något vis
Expert på värmepump
Antal inlägg: 532
Karma +0/-0
NIBE F370 -15, Klimatzon III
mysman
SV: Värmeproblem 310p
«
Svar #1 skrivet:
16 oktober 2015, 08:02:09 »
Citera
Kompressorn går, men lampan är släckt? Den "snurrar" och är "varm". Är det månne fläkten du hör?
Förklara mer vad du ser. Läs av kanal 4 & 5(avluft bl.a)
Annars är det nog hög till att aktivera elpatronen, ja.
«
Senast ändrad: 16 oktober 2015, 08:11:05 av mysman
»
Loggat
Frånluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%,
fläktsynkdrift
55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm)
Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel
Sweetmisery
Nybörjare
Karma +0/-0
Sweetmisery
«
Svar #2 skrivet:
16 oktober 2015, 10:59:38 »
Citera
Efter ett tag tändes lampan, skruvade ut locket på kompressorn och mkt riktigt snurrade det. Avluftstemperatur ligger mellan 4-5
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10192
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
16 oktober 2015, 11:33:32 »
Citera
Skruvade ut locket på kompressorn?? Jag tror inte riktigt jag förstår. Kompressorn är helsvetsad, svart och sitter längst in om man tar bort filterluckan och tittar in. En avluftstemperatur någonstans mellan 1-5 grader är bra. Då ger kompressorn värme som den ska när den går. Väldigt konstigt om lampan för kompressorn är släckt om kompressorn ändå går!? Kompressorn är relativt liten i 310P och därför behöver även elpatronen hjälpa till med värmen när det blir kallare än ca 8°C ute.
Standardinställningen värmekurva 10 med förskjutning -2 passar långt ifrån alltid så man kan också behöva prova sig fram för att hitta en inställning som ger lagom inomhustemp vare sig det är +10 eller -10 grader ute. Själv kör jag nu kurva 8 med förskjutning -1.
«
Senast ändrad: 16 oktober 2015, 13:16:20 av Josth
»
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Sweetmisery
Nybörjare
Karma +0/-0
Sweetmisery
«
Svar #4 skrivet:
16 oktober 2015, 12:59:25 »
Citera
Pumpen menade jag. Den som sitter längst ner
«
Senast ändrad: 16 oktober 2015, 13:02:57 av Sweetmisery
»
Loggat
Sweetmisery
Nybörjare
Karma +0/-0
Sweetmisery
«
Svar #5 skrivet:
16 oktober 2015, 13:01:44 »
Citera
Men då bör jag ha patronen inkopplad nu när det är runt 6 grader på natten/morgonen. Vid vilken temperatur på pannan startar patronen?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10192
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #6 skrivet:
16 oktober 2015, 13:21:19 »
Citera
När elpatronen är aktiverad slår den på vid panntemp (kanal 01) 49°C och slår av vid 52°C. Kompressorn fortsätter sedan värma upp till 54°C om dess värmekapacitet räcker, annars sjunker panntemp tills elpatronen slår på igen osv. Kompressorn styrs av givaren till kanal 08.
Om det blir extremt kallt väder och inställd värmekurva och förskjutning begär en högre temperatur ut till radiatorerna kommer el-patronen att fortsätta vara påslagen ända upp till 60°C (eller 65°C beroende på inställning). Kompressorn slår däremot av vid 54°C för att den inte ska skadas av en för hög temperatur.
«
Senast ändrad: 16 oktober 2015, 13:34:42 av Josth
»
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
BigGitt
Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sjöbo 27500
Antal inlägg: 1830
Karma +17/-26
Kön:
Skåne, Sjöbo
BigGitt
«
Svar #7 skrivet:
17 oktober 2015, 12:03:38 »
Citera
Vi har dragit ner hastigheten på fläkten precis så, att pumpen klarar värme utan elpatron ner till 5 grader utomhus.
Det fungerar perfekt. Vi är bara två vuxna och behöver inte ventilera så mycket.
Loggat
Jag är värdelös på att köra bil!
Glöm inte att jag är amatör.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Värmeproblem 310p
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1109
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
Elvinjo
mikael_norberg
jälldorf
Somn
T Ramsmark
tyke
Börje__
danne824
Breeelin
TS Comfort AB
nmn
lubbis
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info