Här väljs vid vilken utomhustemperatur trendberäkningen upphör. Under denna gräns används inte trendberäkning för inkoppling av tillsats. Värdet är ställbart mellan 0 och 20 °C.
Denna mytomspunna funktion verkar kunna ställa till det på NIBE'n, speciellt om man ställer den lågt.
( OBS! Utetemp, inte medeltemp)
Det som kan hända är att efter en vanlig dusch så kan vv-laddningen i arbetstanken sjunka långt under startvärdet och sedan börja arbeta sig uppåt med hjälp av kompressorn enbart.
Problemet är att eftersom temperaturskillnaden är ganska stor mellan vv och framledning måste kompressorn få temperaturen i arbetstanken att klättra hela vägen upp till vv, utan tillsats alltså. Det kan röra sig om 15-20 °C, i värsta fall. Med en uppvärming av 2°C/h kan detta ta upp till 10 timmar om det vill sig illa och sjunkande vv.
Ännu värre hamnar man i ett oöverstigligt läge där kompressorn kämpar på för brant och pressas ner mot frosttemperaturer med avbrott/reset som följd, varvid elpatronen tar vid och återställer ordningen.
På min F370 är Trendberäkningen satt till 7°C normalt, och jag skulle inte rekommendera någon att ställa ner denna alls(även om jag har 6°C själv just nu). Funderat tom. att öka denna till 8°C istället, men 7°C är nog egentligen bäst.