Hej
Har då och då tittat in här sedan jag körde att den värmepump som kom med mitt då nya radhus var lönt för att vara rätt oberäknelig. Men det har funkat bra, puttrat och gått. Till nu.
I fredags var det dags att rengöra filtret, då brukar jag också kolla säkerhetsventilerna. Den nedre gick bra, men den övre ville inte hoppa tillbaka ordentligt (den låg också högre än den brukar, trycket stod på 2,5) och när den väl hoppade tillbaka läckte det rejält (det kan det ha gjort innan, även om jag tror jag skulle hört att det skakade, vi har en golvbrunn under pumpen så det syns inte)
Jag har funderat och testar olika saker.
Då jag stänger av vatten (stänger vid 46) in slutar det läcka, trycket går ner, panntempen upp till vanlig nivå. Värmesystemet fungerar
Jag har dragit åt 49 så mycket jag kommer åt. Verkar inte hjälpa.
Nu har även plasten runt 47 släppt så jag inte kan motionera nedre säkerhetsventilen - den bara hoppar över metallen under
Verkar det rätt tänkt att det är övre säkerhetsventil som måste bytas?
Hur får jag tag i någon bra facklan (för även om jag är "allmänhändig" har jag så dålig koll på denna typ av maskin, så kanske när jag skaffa hjälp,?)
Vore väldigt tacksam för snabbt svar. Med tre unga vuxna i huset är varmvatten en viktig livskvalitet för oss alla. Själv klarar jag mig så länge huset är uppvärmt