Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil  (läst 33861 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #105 skrivet: 08 oktober 2016, 20:58:58 »
Delar av eller hela mappningen!
Bränslemängd,laddtryck, luftöverskott vid olika varvtal.
Jag skulle gissa att när programmet triggades så lade man till något fetare blandning för att inte få så mycket nox.
Vilket borde ge att blandningen i övrigt är för mager.
Det stämmer dock inte iheller till fullo eftersom man använder bränslet för att kyla och på så sätt skydda motorn vid vissa varvtal/tryck.
De tester jag har sett när man testat vw's dieslar under verkliga förhållanden så har de inte släppt ut mer nox än konkurrenterna.
I vissa fall tvärt om och varit bättre eller betydligt mycket bättre.
Vad det kommer att innebära får vi nog se.

Tänk på att en dieselmotor ALLTID går med mager blandning, dvs stort luftöverskott. Om man tillför mer bränsle (dvs, på "ottomotorspråk", ger fetare blandning) så ökar effekten helt enkelt. Allt bränsle som tillförs till motorn bränns upp, och en dieselmotor får, till skillnad från en ottomotor, inte i sig mindre luft per arbetstakt för att föraren minskar gaspådraget. Dieseln suger alltid i sig så mycket luft den kan, och det är just det som är en av de viktiga orsakerna till en dieselmotors bättre verkningsgrad på dellast - man slipper de pumpförluster som uppstår när en ottomotor ska suga i sig luft via ett nästan stängt gasspjäll.
Man kan i sammanhanget notera att äldre Mercedes-dieslar (framför allt från 70- och 80-talet) hade ett luftspjäll i insugningsröret som var hopkopplat med gasreglaget, troligen var främsta syftet med det att minska luftflödet genom motorn vid tomgång så att den inte kyldes ut av all kalluft som passerade (på så sätt blev ju motorn snabbare varm efter kallstart och man fick bättre värme i kupén och mindre frätskador i cylinderloppen), men det medförde också att de där motorerna har mycket sämre bränsleekonomi än andra dieslar, även av motsvarande generation och tekniknivå.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #106 skrivet: 09 oktober 2016, 21:49:35 »
Risk att bränsleförbrukningen ökar? Det var nämligen den avgörande faktorn att jag köpte just denna bil.
Ja, men det beror på körstil. Kör du mkt lungt så kanske inte så mycket händer, brukar du däremot utnyttja motorn så borde moment på lägre varvtal kunna bli lägre och den upplevs som slöare. Vid sådan körning stiger även förbrukningen.
En parallell som stödjer detta resonemang är att chiptrimmning av moderna dieslar ofta ger både starkare motor och lägre förbrukning (och skyhögt mer emissioner men vem bryr sig om det..).
Nu måste VW gå åt motsatt håll för att klara testerna, svagare motor och högre förbrukning.
Å andra sidan är det ju som sagt under väldigt lugn körning som testerna görs (resten av mappen kan de ligga kvar med..), så den upplevda skillnaden kanske inte blir så stor.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #107 skrivet: 10 oktober 2016, 09:58:54 »
Svågerns jobb-Caddy har uppdaterats och han märker ingen skillnad, och ingen av hans kollegor med uppdaterade bilar märker nåt heller. Hans privata Tiguan skall uppdateras när den skall in på service.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #109 skrivet: 29 mars 2017, 08:08:56 »
Vilket dravel, att bilarna kan bli farligare att köra. Klarar man inte av att hantera att bilen blir lite slöare ska man gå och lämna tillbaka sitt körkort  >:(
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #110 skrivet: 29 mars 2017, 08:11:24 »
Jag skulle absolut aldrig ha uppdaterat, det borde bara äkta miljövänner göra.
Självklart har VW gjort sina bilar så effektiva och högpresterande som möjligt med sitt fusk, miljön har fått ta skada, men det är för mig uppenbart att förändringarna riskerar försämrar motorns prestanda och förbrukning.
Att dessutom EGR-ventiler och annat får en högre belastning kommer som lök på laxen och gör bilägandet ännu dyrare, troligen.
Är det inte dags att förbjuda dieselbilarna redan nu, sätt ett slutdatum då de inte får säljas längre, men skatta inte ihjäl de som kör med skapligt moderna dieselbilar - det är mitt förslag.
Fast man kunde höja skatten lite på alla dieselbilar, och suventionera plugin-hybrider mer, då skulle vi snart alla köra det allra mesta på el.  tummenupp
« Senast ändrad: 29 mars 2017, 08:14:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #111 skrivet: 29 mars 2017, 12:41:09 »
Vilket dravel, att bilarna kan bli farligare att köra. Klarar man inte av att hantera att bilen blir lite slöare ska man gå och lämna tillbaka sitt körkort  >:(
Problemet är väl snarare att man har betalat för en annan bil än den man fick, efter "servicen". Lägre prestanda, högre förbrukning. Alltså borde VAG köpa tillbaka eländet, eller ge en rejäl återbetalning. Gör de inte det, blir det fritt fram att fuska igen.
Som i USA, där de erbjöd lurade ägare marknadsvärde + 5-10000 USD i kompensation.
Sånt kan fogliga svenskar bara drömma om.
Sen hände detta http://jalopnik.com/volkswagen-hoarders-say-theyre-making-huge-profits-off-1791341120
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #112 skrivet: 29 mars 2017, 14:55:23 »
Om det inte var helt tvärtom att man tidigare haft en starkare och snålare bil än den man betalat för  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #113 skrivet: 29 mars 2017, 15:11:22 »
Så oerhört typiskt att man ska ha ekonomisk ersättning och det ordentligt för att man blivit "lurad", har man däremot blivit "lurad"  så att bilen presterar bättre än lovat så får "dom" naturligtvis skylla sig själva att man har betalt "för lite" för den högre kapacitet som bilen har.
Om man sedan betalat "rätt" pris för det man köpt har ju ingen betydelse.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #114 skrivet: 29 mars 2017, 15:17:09 »
Så oerhört typiskt att man ska ha ekonomisk ersättning och det ordentligt för att man blivit "lurad", har man däremot blivit "lurad"  så att bilen presterar bättre än lovat så får "dom" naturligtvis skylla sig själva att man har betalt "för lite" för den högre kapacitet som bilen har.
Om man sedan betalat "rätt" pris för det man köpt har ju ingen betydelse.
Om det inte var helt tvärtom att man tidigare haft en starkare och snålare bil än den man betalat för  Sc:,h
Det är därför VW tvingas betala ut ersättning i USA men inte i Sverige  ::)
« Senast ändrad: 29 mars 2017, 15:19:13 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #115 skrivet: 29 mars 2017, 18:59:02 »
Vad betalar dom ut ersättning för att bilen blir svagare och drar mera bränsle eller för att den är inblandad i en skandal som ev kan sänka värdet på den ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #116 skrivet: 29 mars 2017, 20:28:11 »
Där gav du tre bra anledningar att betala ut ersättning.
Värdeminskningen torde vara den viktigaste.
När det gäller förbrukning och prestanda är vi väl vana med att det inte stämmer alla gånger.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #117 skrivet: 29 mars 2017, 20:39:12 »
Du vet alltså inte vad dom betalar ersättning för ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #118 skrivet: 30 mars 2017, 07:31:33 »
http://jalopnik.com/volkswagen-must-offer-to-buy-back-any-diesel-four-cylin-1782730728
http://jalopnik.com/heres-exactly-how-much-volkswagen-will-pay-you-for-your-1782745097
"Volkswagen has been ordered to buy back any of the affected diesel 2.0-liter four-cylinder cars in the United States as part of its unprecedented $14.7 billion settlement with federal regulators, U.S. Justice Department officials said this morning.
The buyback order will include some 482,000 diesel Volkswagen and Audi cars sold between 2009 and 2015, officials said.
Owners will have the choice between selling their car back to VW, or getting the cars fixed at no cost. Owners with leases can choose to have their leases terminated at no cost. That fix has not been announced yet.
No matter what owners decide to do, they will also receive cash compensation from VW. Most owners will get between $5,100 and up to $10,000, officials said."

Det tycks som att konsumentskyddet är några magnituder starkare i USA än i Sverige.
Undrar vad VW gör med 482000 begagnade bilar.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #119 skrivet: 30 mars 2017, 07:43:13 »
Mmm, det är därför många företag inte vill/vågar lansera sina produkter i USA, en stämning för något kan göra att företaget är utraderat från kartan över en natt.
Sjukt är vad det är.

Däremot borde bilägarna kompenseras, självklart, men USA:s system är sjukt.
Det riktiga vore egentligen att VW fick betala värdeminskningen till bilägarna, och böterna till de olika nationer/stater vars miljö de gjort sämre p.g.a. sitt fusk.
Bilägarna skall inte få betalt för att VW skitar ned mer än de påstår.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!