0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
USA:s krav är 0,043g/km och Euro 5 som din bil ska klara är 0,18g/km.Dvs Europa tillåter 4-5ggr högre utsläpp än USA.Det betyder att de kan göra mindre justeringar på Europeiska bilar OM de inte klarar 0,18.Svenska journalister gör som vanligt ett uselt jobb, de sätter sig inte in i vad som gäller.
USA:s krav är 0,043g/km och Euro 5 som din bil ska klara är 0,18g/km.Dvs Europa tillåter 4-5ggr högre utsläpp än USA.Det betyder att de kan göra mindre justeringar på Europeiska bilar OM de inte klarar 0,18.Svenska journalister gör som vanligt ett uselt jobb, de sätter sig inte in i vad som gäller.The VW and Audi cars identified as violators had been certified to meet either the US EPA Tier 2 / Bin 5 emissions standard or the California LEV-II ULEV standard.[40] Either standard requires that nitrogen oxide emissions not exceed 0.07 grams per mile (0.043 g/km) for engines at full useful life which is defined as either 120,000 miles (190,000 km) or 150,000 miles (240,000 km) depending on the vehicle and optional certification choices.[41][42]This standard for nitrogen oxide emissions is among the most stringent in the world. For comparison, the contemporary European standards known as Euro 5 (2008 "EU5 compliant",[3] 2009[4]–2014 models) and Euro 6 (2015 models) only limit nitrogen oxide emissions to 0.29 grams per mile (0.18 g/km) and 0.13 grams per mile (0.08 g/km) respectively.[42]
aha....enbart CO2........är det fortfarande max 95 g/km för bensinbil, som gäller?
Ta bilens tjänstevikt minus 1372. Multiplicera med 0,0457. Lägg sedan till 95 för ett bensin eller dieseldrivet fordon, om fordonet kan drivas med biodrivmedel (till exempel etanol eller gas) lägger du istället till 150.Formeln ser ut såhär:95 eller 150 + 0,0457 * (tjänstevikt i kilo – 1372)Är uppgiften i vägtrafikregistret samma eller lägre än summan du har räknat ut så omfattas fordonet av skattebefrielsen.