0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag kör etanol så långt det går. Men framställningen av etanol leder väl till utsläpp och andra problem i sin tur så frågan är om den är så miljövänlig egentligen?
Beror på vad man mäter.Bensinmotorer släpper ut mer CO2 än diesel och detta är det stort fokus på då CO2 förmodas vara den växthusgas som ger mest påverkan på jordens klimat.Men mäter man NOx eller partiklar så släpper en bensinmotor ut bara bråkdelar av vad en diesel släpper ut.NOx och partiklar anses värre för närmiljön och människors hälsa än CO2 men antas inte påverka jordens klimat på samma sätt.Dieselmotorer har numera filter som tar bort en stor del av partiklarna, men det finns fortfarande en massa äldre dieselfordon utan såna filter.Så för stadstrafik är troligen bensin bättre än diesel, och tvärtom för landsvägstrafik.
Såg i ny teknik att biobränslebranschen hävdar att vi kan vara helt fossilfria innan 2040 om de anpassningar/investeringar som krävs också blir av.Elbilar är framtiden, eller hybrider med vätgas/el - men elen måste produceras CO2-neutralt om det skall bli bra.
Sen finns det ju säkert olika biodrivmedel också, vi får nog inrikta oss på ett rätt stort antal olika drivmedel framöver.
Det är en väldigt stor skillnad på att få fram bra och fiktiva förbrukningsresultat i ett laboratorie och ett annat att lägga in koder i mjukvaran som känner av när utsläppen blir testade och tar upp värdena till normala.Vid normala tester skulle vw ändå visa upp högre siffror.
Volvo får nog skynda sig att ta fram en billig modell av bensindriven V90 om inte försäljningen skall stangera rätt snart.Tror att de flesta de kommande åren kommer att gå från Diesel till Bensin eller hybrid/bensin.Om volvo fortsättningsvis tar 50 000 kr mer för billigaste bensinmodellen så riskerar de tappa i försäljning rätt snabbt.
Volvo får ta fram en bllig modell i småbilsklassen som kan konkurera med Ope Corsa, Hyundai i20 eller VW Polo!