Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil  (läst 33928 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #75 skrivet: 29 september 2016, 22:59:54 »
Det är en väldigt stor skillnad på att få fram bra och fiktiva förbrukningsresultat i ett laboratorie och ett annat att lägga in koder i mjukvaran som känner av när utsläppen blir testade och tar upp värdena till normala.
Vid normala tester skulle vw ändå visa upp högre siffror.
Hög effekt och låg förbrukning kommer inte gratis.
De andra monterade in nox fällor och scr, men vw sade att de var bättre och behövde inget sånt i deras motorer.
Tycker det är mycket svagt att inte samtliga vwkunder i världen blev kompenserade.
Skall bli intressant att höra vad kunderna säger när de fått ny mjukvara installerad.

 Bilar med partikelfilter skall inte köras i stadstrafik, sen borde kanske motorvärmare som värmer både kylvätska och olja vara standard på dieslar.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #76 skrivet: 30 september 2016, 08:46:50 »
Jag kör etanol så långt det går. Men framställningen av etanol leder väl till utsläpp och andra problem i sin tur så frågan är om den är så miljövänlig egentligen?
Nej,  inte den som säljs i Sverige. Den allra bästa spriten exporteras dock från Sverige till Tyskland, som verkligen premierar miljön...
Tex etanol tillverkad av livsmedels avfall på St1 raffet i Göteborg.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #77 skrivet: 30 september 2016, 09:02:45 »
Såg i ny teknik att biobränslebranschen hävdar att vi kan vara helt fossilfria innan 2040 om de anpassningar/investeringar som krävs också blir av.
Elbilar är framtiden, eller hybrider med vätgas/el - men elen måste produceras CO2-neutralt om det skall bli bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #78 skrivet: 30 september 2016, 09:07:06 »
Beror på vad man mäter.
Bensinmotorer släpper ut mer CO2 än diesel och detta är det stort fokus på då CO2 förmodas vara den växthusgas som ger mest påverkan på jordens klimat.
Men mäter man NOx eller partiklar så släpper en bensinmotor ut bara bråkdelar av vad en diesel släpper ut.
NOx och partiklar anses värre för närmiljön och människors hälsa än CO2 men antas inte påverka jordens klimat på samma sätt.
Dieselmotorer har numera filter som tar bort en stor del av partiklarna, men det finns fortfarande en massa äldre dieselfordon utan såna filter.

Så för stadstrafik är troligen bensin bättre än diesel, och tvärtom för landsvägstrafik.

Det beror också på vad man eldar i Otto motorn.
Ett förnybart bränsle ger inga CO2 utsläpp alls oavsett motortyp.
Den avgörande skillnaden mellan Ottomotorn och diesel är ju dock att det inte finns någon 99,5%-tig avgasrening för motorer som konstant går med syreöverskott, dvs magert.
Det är därför som det ser omöjligt ut att bygga rena dieselmotorer . Till detta kommer att högre tryck och temp parat med finare spray vid insprutning , som ger just den stora effekthöjningen vi sett de senaste åren hos dieslarna, i praktiken inte minskar utsläppen annat än just rök vid körning på sotande bränslen. De mindre, osynliga mikropartiklarna ökar i stället och de fastnar inte ens i partikelfällorna utan tar sig ända in i hjärnan på folk i stadstrafik.
NOx ökar också så snart man drar lite mer på en växel, kanske struntar i att växla ner utan låter motorn "dra så där gott" ,  just för att den orkar.

Det är därför som utsläppen vid verklig körning och de snälla testerna skiljer sig så mkt hos dieselmotorer.
Det enda som skulle kunna ge motsvarande enorma skillnad i utsläpp hos Ottomotorer är om man kör mkt stor andel fullgas när systemet lämnar stökiometrisk förbränning och inget omvandlas i katten.
Partiklar och NOx blir dock ändå avsevärt lägre än i motsvarande situation för en diesel.
Det finns idag endast ett sätt att få dieseln anständigt ren och det är att köra den på etanol.

Edit: Såg denna artikel nu, kanske Toyota börjar se slutet på dieseleran redan nu:
http://www.nyteknik.se/fordon/toyota-stoppar-europadiesel-6792016
« Senast ändrad: 30 september 2016, 10:42:09 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #79 skrivet: 30 september 2016, 09:11:59 »
Såg i ny teknik att biobränslebranschen hävdar att vi kan vara helt fossilfria innan 2040 om de anpassningar/investeringar som krävs också blir av.
Elbilar är framtiden, eller hybrider med vätgas/el - men elen måste produceras CO2-neutralt om det skall bli bra.
Ja, med rätt politik är det möjligt även tidigare.
Båda lösningarna kommer att behövas.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #80 skrivet: 30 september 2016, 09:25:40 »
Sen finns det ju säkert olika biodrivmedel också, vi får nog inrikta oss på ett rätt stort antal olika drivmedel framöver.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #81 skrivet: 30 september 2016, 09:46:06 »
Sen finns det ju säkert olika biodrivmedel också, vi får nog inrikta oss på ett rätt stort antal olika drivmedel framöver.

Jo, och inte bara biodiesel och gas....
Kunskapsbaserad politik , när får vi det i Sverige? 
Tyskland har kommit mkt längre. ..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #82 skrivet: 30 september 2016, 15:38:17 »
Det är en väldigt stor skillnad på att få fram bra och fiktiva förbrukningsresultat i ett laboratorie och ett annat att lägga in koder i mjukvaran som känner av när utsläppen blir testade och tar upp värdena till normala.
Vid normala tester skulle vw ändå visa upp högre siffror.

VW visar ju upp lägst värden vid verklig körning...
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #83 skrivet: 30 september 2016, 16:33:38 »
Den där undersökningen gällde ju de nya klass 6-kraven om jag fattade allt rätt.
VW har fått på pälsen för sina klass 5 motorer.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13355
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #84 skrivet: 30 september 2016, 16:38:27 »
Dock visar det ju att alla fabrikat har samma problem. Jag tycker också att det är konstigt att VAG har hängts ut som såna syndare och krävts på miljardböter utan att man har gått till botten med systemfelet i branchen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #85 skrivet: 30 september 2016, 16:41:15 »
Ja, VW har varit FÖR mediatränade och gjorde en pudel helt i onödan, de skulle krävt oberoende tester av alla fabrikat innan de erkände.
Det ogina i att fuska med testerna kommer de dock aldrig ifrån, och det är ju kanske inte alla som gjort det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #86 skrivet: 30 september 2016, 17:30:59 »
Volvo får nog skynda sig att ta fram en billig modell av bensindriven V90 om inte försäljningen skall stangera rätt snart.
Tror att de flesta de kommande åren kommer att gå från Diesel till Bensin eller hybrid/bensin.
Om volvo fortsättningsvis tar 50 000 kr mer för billigaste bensinmodellen så riskerar de tappa i försäljning rätt snabbt.

Volvo får ta fram en bllig modell i småbilsklassen som kan konkurera med Ope Corsa, Hyundai i20 eller VW Polo!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2711
  • Karma +5/-1
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #87 skrivet: 30 september 2016, 17:50:00 »
Volvo får ta fram en bllig modell i småbilsklassen som kan konkurera med Ope Corsa, Hyundai i20 eller VW Polo!

Volvos "småbilsklass" har ju blivit större och dyrare med åren. Daf/Volvo 66 => 300-serien => 400-serien => S40/V40, kanske V50.
Men jag tror inte att Volvo egentligen tänker sig att försöka konkurrera i småbils- och lågprisnischen på marknaden, det är nog lättare att hålla sig till det segment man är van vid och känner sina konkurrenter inom.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #88 skrivet: 30 september 2016, 19:06:28 »
Man har testat om det fanns liknande program i andra bilar, men det fanns inte.
Skillnaden mellan utsläppen med och utan triggat testprogram var tydliga.

Volvo satsar inte på småbilar längre.
Sen är inte v90 en efterträdare till v70 i heller.
Man verkar ha gått i från folkbilstänket vilket antingen är brilliant eller ett misstag.
Det förklarar inte varför det inte finns en bensinmotor med ca 200 hk som hade mer normal prissättning.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #89 skrivet: 30 september 2016, 22:04:11 »
Kan rekommendera denna föreläsning om VW:s dieselfusk.

Den är ganska teknisk men väl värd sin tid.
Man får förståelse för hur själva fusket är uppbyggt i styrenheten och det är mer snillrikt än man kan tro av att läsa nyheter på nätet. Dessutom är det inget som VW hittat på utan en "möjlighet" som finns i ECU redan från BOSCH.
VW kan inte ändra motorprogramvara själva, de kan bara ändra de parametrar som styr programmet.
(nu var det ett tag sedan jag såg klippet men vill minnas att det handlade någonstans om 10-20 000 parametrar för motorstyrning)



Se den och förstå vad det faktiskt handlar om.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!