0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Uppskattningsvis så kräver ert hus >10 kW på årets kallaste dag och det ger inte en CTC 9 kW värmepump när det är kallt ute, långt därifrån.Sånt måste du också titta på, alltså uteffekten vid den temp som du anser vara den normalt sett lägsta som ni utsätts för.
Störst besparing får du med bergvärme eller jordvärme.De sparar i runda slängar 1500 kWh mer/år än en bra dimensionerad luft/vattenvärmepump.
Ditt värmesystem är mer viktigt än pumpvalet. Att lägga extra pengar på en större dyrare pump kan vara sämre än att lägga pengarna på att hålla nere framlednings temperaturen.
Om man läser energimyndighetens test så har en Nibe 1245 samma cop som en Bosch Ehp 11 trots att Niben gör 55 grader och Boschen 45 grader men visst är framledningen viktig. Ofta har man redan radiatorer och då blir det kostsamt att byta och alla gillar inte stora radiatorer.
Men vi skall inte diskutera bergvärme då postaren är intresserad av en Luft Vatten.
Om man läser energimyndighetens test så har en Nibe 1245 samma cop som en Bosch Ehp 11 ...
Om det var mig du menade så har jag inte rekommenderat nånting endast visat på felaktigt påstående ...
Nu hängde jag inte med menar du att en mindre Bosch har bättre cop eller
Notera att trådstartaren skriver "Det som är viktigast för mig är uppvärmningskostnaden"-att han BESTÄMT sig för just luft/vatten framgår inte