Hej alla glada,
Har haft stor hjälp av forumet bland annat när jag kompletterade gammalt självdrag med mekanisk frånluft. Tänkte nu även komplettera gaspannan med en luft/luft värmepump om ni anser detta vara vettigt.
Hus: 125 kvm enplans i betong med betongtak och en gnutta isolering ovanpå sen kallvind.
Fönster: tvåglas med yttre glas någon form av isolerglas. Bra kallras när det är på nollan och neråt.
Uppvärmning: Kondenserande gaspanna Vaillant med tvårörsystem till radiatorer från 60-talet med termostater. Radiatorerna balanserade med hjälp av guide i forumet så termostaterna används bara i de rum där solen kan skapa värmetoppar, huvudtempen i huset sköt med ändring av börvärdet på pannan. Pannan har utomhusgivare och det fungerar utmärkt, inga större diffar i tempen.
Använder idag cirka 20000kW/år och då värms även tappvattnet av pannan.
Ventilation: Fresh 90 i sovrummen, utsug i badrum, toalett och tvättstuga till en kanalfläkt som är ansluten till samma skorsten som pannan. Kan reglera kanalfläkten steglöst och brukar köra den på cirka halv kapacitet vilket är runt 45L/sekund.
Har bifogat en bild på planlösning och märkt ut var jag har möjlighet att sätta inomhusdel med en etta och en tvåa, vid entré och fönster matsalsdel.
Vardagsrummet är helt öppet förutom en vägg som går halvvägs ut i rummet till den öppna spisen märkt ÖS på planskissen.
Tänkte eventuellt köra på en pump från Jula med snabbkoppling, anser mig själv som händig så kan absolut montera själv. Vilken pump ska jag köra på tycker ni och var ska innerdel placeras?