0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jag gjorde en snabb kalkyl .2 plan och huset byggt efter 1980?då ser det ut så hären 4kw vp 130 meter borrning tillförd energi till värmepumpen 5566 kwh och ca 150 kwh på en elpatron cocacola
För miljön och bekymmersfrihet är fjärrvärmen tveklöst bäst.Elpatron kan vara billigare med dagens elpriser.Värmpump med all säkerhet billigast.
Känner inte riktigt igen de priser du nämner. Är inte fjärrvärmepriset 84,5 öre/kWh? Kastat om ett par siffror? Och elnätspriset är väl 27 öre/kWh och inte 29 öre? Eller har du 2016 års priser och räknar med?Sedan räknar du med ab-kostnaden på fjärrvärmen, vilket man ju iofs kan göra, men då måste man också tänka på att den inkluderar "gratis anläggningskostnad", dvs ingen kostnad för service/reparation på fjärrvärmecentralen. Om du jämför med el så måste du då ta med kostnaden för en elpanna och underhåll av denna.Sedan kan du betala 82,000:- till Göteborg Energi och få ner fjärrvärmepriset med lite drygt 25 öre/kWh. Med din låga förbrukning är det ju en tveksam investering då det tar 20 år innan den har betalat sig.Men en bergvärmeanläggning tar ju också ett tag att tjäna in. Om installationen kostar 100,000:- (billigt tror jag), så tar det ändå 9 år (om man räknar med SCOP 3) innan man ens har betalat anläggningen.
en flytande elkasset , ta focus gamla pv 13 eller thermias ctc Nibe med flera uppemot 30 år håller dom brukar va en kontaktor som går efter en ca 20 år ... kostar ca 12 000 kr VVB ringde en äldre herre i veckan ,,,den sattes in 1974, han ville byta den innan den går sönder Att ta 4164 kr i anläggnings hyra per år .. för något som i anskaffningsvärde till kund ligger på ca 15 000 kr(skulle förvåna mig mycket om energibolaget vid stora inköp betalar mer en 10 000 kr st)Det är avkasting på investerat kapital som jag nästan ser som ocker, med dom fina garantier/försäkringar som lämnas från tillverkarna är kunden väldigt trygg .cc
Kan sol el och elpatron eller värmepump vara ett alternativ?
Ja i fallet Göteborg kanske fjärrvärmen inte är det mest miljövänliga...Hur som, sätt in en VP!
Vet inte om jag kan hålla med om miljön, senaste artikeln jag läste var att det var 52% fossilt.Källa: http://cornucopia.cornubot.se/2014/03/goteborgs-fossila-fjarrvarme-14.htmlKänns isf mycket bättre att ta ett avtal med en elleverantör på 100% förnyelsebarenergi.
Fast frågan är då vad händer inom dessa 20 år? Kommer fjärrvärme priset ökat så mycket och ätit upp min investering? Dvs att allt annat är billigare och mer hållbart?..Jag hade fått betala 25602 kr för att köpa loss min gamla anläggning från 2007. Medans hade det varit en nyinstallation hade det kostat 31000kr.