0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
COCACOLA:Jag fick jobbet med att projektera KB i min famn när borrhålsdjupen redan var satta. Tidigare har jag inte vart med om så långa kollektorer när det har varit flera maskiner med interna köldbärarpumpar. Vi installerar i väldigt centrala delar av stan och det råder platsbrist. Bra exempel du skrev i din sista post.Smurfen.Det är lite intressant det du skriver, för det blir faktiskt billigare för oss att köra på den här lösningen. Anledningarna till det är flera: Vi håller till i Oslo, och här är väldigt sällan som det är 400V in i fastigheterna. Det är 3x230V nästan överallt. Detta medför att vi måste installera transformatorer när vi installerar t.ex en 1345:a då denna är 400V. Däremot får vi 1145 i 3x230V. Själva installationen går snabbare. Det är inbyggd energimätning i varje maskin, så vi slipper montera detta externt. Sen så är det ju inte så dumt att ha 3 kompressorer med lägre effekt som stegar in istället för 2 kraftiga. Då slipper man få så många start och stopp när huset inte har så stor effektbehov på vår/höst. Det ger även en smidig möjlighet att anpassa en av värmepumparnas effekt till varmvattenladdningen.RolandIntressant läsning om värmeöverföringen från brinet och ut till berget, man blir klokare varje dag.Jag kan hålla den här tråden levande ifall det finns intresse i hur lösningen blir och hur driften sen går. Jag misstänker att det i framtiden säkert även kommer att bli tal om att borra ännu djupare, ner mot 400 meter. Men då blir det större dimension på kollektor.. Och säkert en ny tråd :)Tack för hjälpen så här långt, värmepumpsforum levererar som vanligt!
Är energimätning nått som endast finns i 230v modellen av 1145 för i min 1245 finns det inte