0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det i södra Sverige? Då ska du klara dig på 55kw/m2/år inpetat. Du klarar dig säkert fint på en pump som nominellt gör 8-10 kw och vid -15 °C ca 5-7kw . Jag kör en pump på 8 kw som drar som mest 2300 w, det klarar sig fint med mina 20A säkringar. Men om du steppar upp till exvis Daikins Altherma på ca 10-11 kw så får du 3fas. Men jag tycker oron för stora huvudsäkringar är överdriven, det är ofta de som inte själva har en enfaspump som är oroliga/kritiska. I verkligheten fungerar enfas fint, utan gigantiska proppar oavsett vad installationsbeskrivningen säger(tillverkare brukar ta höjd för att friskriva sig från framtiden). Sätter du bara torktumlaren på en annan fas så ordnar det sig. Tycker du ska tänka om vad gäller Estian, för samma pengar får du en Pansonic Aquarea eller liten Daikin. Nibe har en 8 kw split som det inte gnälls för mycket om heller. Eller varför inte en Fujitsu Waterstage, jag är toknöjd, men man får ju inte reka ens egen maskin här haha.
Tack för infon! Men varför ska jag tänka om vad gäller Estian? Vad är det som är dåligt med den maskinen?
Flera av värmepumparna som testades år 2011 hade också svårt att klara av att hålla 55-grader till radiatorerna. Vid +7°C ute var temperaturen på vattnet till radiatorerna inte riktigt +55°C för värmepumpen från Toshiba och vid-15°C ute och samma temperatur till radiatorerna startade inte värmepumpen utan eltillsatsen fick gå på. Det betyder att energibesparingen inte har kunnat beräknas lika noga som för flera av de andra testade värmepumparna.
Kun 1 m, inkl. markstativ...det begrenser utvalget litt.Ctc 406 og 408, samt 510, er vel akkurat 107cm med ben hos meg.410 + og 520 er 117cm.Hvor mange kw pump trenger du, de som går med gass inn opp til 10kw kommer vel under