Hej!
lånar denna officiella tråd och startar ett litet nytt ämne.

Vi tar det från början!
När vi hade bestämt oss vilken installatör vi skulle anlita så drog arbetet igång. Det kom en Bergsborrare och borrade hålet, installerade kollektorslangen och grävde in till huset.
Sedan kom VVS-installatören och kopplade in pumpen och alla dess röranslutningar. Alla var nöjda och glada och pumpen gick.
Sen började det krångla, pumpen larmade för "lågt brineflöde", vi pratade med installatören som sa att det var luft i markslingan. De tog dit ett externt kärl för att lufta ur systemet.
Efter de luftat så gick panna några dagar och samma felkod kom igen. (nu börjar krånglet)
VVS grabbarna skyllde på bergsborrarna och bregsborrarna skyllde på VVS grabbarna och vi fick stå i mitten och betala dyra elräkningar eftersom pumpen gick på el-patron.
Efter mycket om och men så fick vi ordning på pumpen och den har gått felfritt i 2års tid tills nu... lågt brineflöde igen...Jag började läsa på för att fylla upp min informationsbank så jag kan vara med och diskutera.
Övrig Kuriosa!
När vi tog in offerter så var det bara VVS grabbarna som kom och kolla och de sa att "här kan vi borra hålet". Sen när bergsborrarna kom så sa dom att "här kan vi inte borra" och flyttade hålet till en högre punkt vilket resulterade i att hålet hamnade ovanför pumpen. Det jag har läst mig till är att när de händer så ska det installeras en avluftningsventil på högsta punkten vilket det inte har gjorts.
Nu sitter jag och funderar varför felkoden "lågt Brineflöde" har kommit igen efter 2års tid?
1. Blev det aldrig helt urluftat i markslingan?
2. Är det läckage någon stans så det suger in luft?
3. Är det något i pumpen som är trasigt?
Har ni några andra förslag?
Övrig fråga!
Gäller garantin även vid felaktig installation?
Skulle vara skönt att ha det åtgärdat innan hösten då garantin går ut.
Mvh En less bergvärme-ägare