0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En liten membranpump avskiljer syremolekyler från kväve och ser till att syrenivån är ungefär 30% i inblåsningsluften, det är en liten plastslang ungefär som till luftningen i akvarium som för in syremolkylerna,det kan vara bra någonstans i världen men knappast här. problemen i svenska villor om dessa är nybyggda "termosar" handlar oftast om att koldioxidhalten stiger det hjälper dock inte att tillföra syre utan luftväxling är det enda hjälpmedlet.samt det viktigaste luftväxling vintertid för ut fuktig luft som ersätts med nyuppvärmd torr luft. torr luft vintertid kan ibland endast innehålla 15% fuktinnehåll och ökar problemet med allergier och ohälsa från andningsvägarna! Om man ventilerar mindre så kan allergier tillfälligt bli bättre pga att den relativa fuktigheten ökar men på längre sikt mår huset och dom som bor där sämre.Skaffa befuktare och kör med joniseringen men ha fortsatt god luftväxling, och är huset äldre och saknar fuktspärrar är allt vad som sagts om luftväxling inte lika viktigt men vattenbehållare på elementen eller ett akvarium utan täckglas är väldigt bra.
En liten membranpump avskiljer syremolekyler från kväve
Citat från: Bosse-värmepumpsdo skrivet 05 januari 2006, 20:33:29En liten membranpump avskiljer syremolekyler från kväve Så Panasonics pumpar kan skapa grundämnet syre ur grundämnet kväve? Nog för att jag ödmjukt erkänner att jag har mycket att lära men nu fattar jag faktiskt ingenting. Syretillförsel måste rimligen vara att pumpen suger in litet tilluft vid innerdelen, allt annat är alkemi i mina öron.
Membranet är silikonbaserat och fungerar genom att separera syre och kväveatomerna genom att kvävet rör sig två ggr långsammare än syret genom membranet syrenivån är ca 30% i utblåsningsluften och beroende på rumsyta och syrehalt i uteluften kommer nivån inne inne att variera!men jag upprepar att syrenivåproblem i sverige inte är något problem, giftet koldioxid i luften påverkas inte utan vädring är enda hjälpen möjligtvis i konferansrum kan det verka uppiggande med syre men endast om brist finns och då har förmodligen koldioxidhalten redan stigit avsvärt.