0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dessa skitiga kraftverk skulle i så fall placeras nära storstäderna där effektbehovet i så fall skulle uppkomma.Hellre 3% skitig energi än 40% kärnkraft som riskerar allt mänskligt liv i tiotusentals år.
De som skitar ned mest skall väl få bära bördan, varför straffa landsortsbor med skit som storstäderna genererar - det har jag aldrig förstått...
Du argumenterar som en rättshaverist.
Varför väljer man att intervjua Kåberger, som är en rätt extrem vindlobbyist? För att få en oberoende kommentar? Han kommer från Naturskyddsföreningen, numera aktiv i Japan Renewable Energy Foundation, alltså 100% jävig. Varför inte intervjua någon från kärnkraftslobbyn?Svensk media är sällan balanserad.
Du missar analogin:"Varför straffa barnlösa med att bidra till barnbidrag som de inte har något glädje av?" (Jämför med: "Varför straffa landsortsbor med skit som storstäderna genererar").Och service på gamla dar FÅR ingen, den betalar gamlingarna för - oavsett om utföraren är uppväxt med svenskt barnbidrag eller inte (ex. invandrare).Mike, Richard liknar en rättshaverist p.g.a. hans aldrig upphörande vendetta mot sörlänningar, i allmänhet, och storstadsbor, i synnerhet.
Jag vidhåller att besparingar i kombination med sol, vind, våg, vattenkraft och bioenergi mycket väl kan försörja oss med den energi vi kräver.Skulle det i värsta tänkbara scenario krävas olja eller kol för att tillgodose effektbehovet ett antal timmar eller dagar/år så har jag inget större problem med det. (Liknande eltillskott på en värmepump med 60% effekttäckning = 97 % energitäckning)Dessa skitiga kraftverk skulle i så fall placeras nära storstäderna där effektbehovet i så fall skulle uppkomma.Hellre 3% skitig energi än 40% kärnkraft som riskerar allt mänskligt liv i tiotusentals år.
Jag klagar inte på sörlänningar eller storstadsbor som individer, däremot anser jag att vi har ett systemfel som bygger på att beskattningen sker där huvudkontoren ligger - hur man skall ändra på det har jag ingen patentlösning på, men OM det gick att göra så skulle vi ute på landet i vart fall inte behöva få läsa/höra/känna att vi är bidragstagare bara för att det finns vissa utjämningssystem som skall jämna ut de värsta klyftorna som skapats av systemfelet.