0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Menar du att det är en större samhällsnytta att sälja elen dyrt till utlandet än att driva vår industri eller att vi ska producera så pass mycket el så att vi både kan driva industrin med billig energi OCH sälja el till utlandet?//Snuppesno
Med tanke på hur många som går på GYM (Speciellt efter nyår när det är som kallast och som dyrast el) så borde det vara lag på att alla maskiner genererade el istället för värme... Kanske nåt att föreslå regeringens utredare.
Nu måste vi få saker rätt här :-)Kärnkraft är i den här debatten liktydigt med jordens undegång och satans påfund MEN det är skillnad på kärnkraft och kärnkraft! Allt är inte samma standard som ryska ubåtar i Murmansk eller Chernobyl.Men eftersom merparten ser rött när någon yppar ordet kärnkraft så kommer den aldrig att utvecklas.Det finns reaktorer som stannar av sig själv om all styrning havererar, det finns även möjlighet att bygga reaktorer som skapar mycket mindre kärnavfall än dagens reaktorer och med halveringstid på några hundra år. För drygt hundra år sedan var folk lika rädda för växelström som en del är för kärnkraft.Nej, låt oss utveckla kärnkraften i stället till en säker kraftkälla!Och glöm inte att utan kärnkraft är solpaneler, vindkraftverk och vattenkrafverk värdelösa och dessutom funnes det inte liv öht utan kärnkraft! :-)
Nja, det är inte kärnkraften i sig som är problemet, det är efterdyningarna. Kostnaden kan också diskuteras, det finns inte avsatta medel för att ta hand om avfallet, mycket p g av räntesänkningen. Om ett haveri skulle inträffa så kan i värsta fall ett område stort som Skåne bli obeboeligt 50-100 år framåt det är illa nog det.
Det där är PRECIS det jag menar i mitt förra inlägg, det är de sakerna alla förknippar med kärnkraft och grundar sina åsikter på.Och sen menade jag att solens energi kommer från kärnkraft, alltså solkraft är kärnkraft hur gärna Richard vägrar inse att det finns en och annan fördel med kärnkraft Jag håller med om och det har jag skrivit i de flesta av mina inlägg, att dagens kärnkraft ska bort och ersättas med modern kärnkraft.Orkar inte googla fram fakta just nu men forskare menar att man kan ersätta Uranet och använda teknik där man använder Thorium i stället, där 98% av bränslet används så det blir knappt något avfall alls och det lilla som ändå blir är inte alls lika farligt som dagens verk skapar dessutom är härdsmälta fysiskt omöjligt med den tekniken.Alltså, ALL kärnkraft är inte så illa som motståndare vill få det till.Själva ordet kärnkraft har fått så dålig klang att folk sparkar bakut på ett irrationellt sätt bara de hör ordet trots att kärnkraft har dödat färre människor per producerad TWh än alla andra energislag.Varför inte släppa på den irrationella rädslan för kärnkraft så forskarna kan fortsätta utveckla en säker kraftkälla åt oss?o//snuppesn
Det finns ett tankeförbud när det gäller kärnkraft, i Västerlandet och speciellt i Sverige. Som bottnar i rädslan för kärnvapen och föreställningar om jordens undergång.Dessa tankar drabbar även rationella och bildade människor som kanske borde förstå bättre.Finns här på forumet såsom överallt annars, ända in i Rosenbad.Påminner om medeltidens rädsla för kätteri. Att jorden inte skulle vara platt. Solen i centrum. Etc.Tankeförbud.Således finns det ett antal andra isotoper än uran 235 som kan användas för att generera energi under kontrollerade former. Att det råkade bli den mindre tillgängliga uran 235 som används i reaktorer har historiska orsaker (kärnvapentillverkning). Så varför inte använda något annat material, t ex torium? Som det finns gott om till ett lägre pris?Som inte ger 'avfall' som måste förvaras under lång tid?https://en.wikipedia.org/wiki/Thorium_fuel_cycle"The thorium fuel cycle claims several potential advantages over a uranium fuel cycle, including thorium's greater abundance, superior physical and nuclear properties, better resistance to nuclear weapons proliferation[1][2][3] and reduced plutonium and actinide production.[3]"Det högaktiva s k 'avfallet' som debatten har fastnat i idag kommer aldrig att långtidslagras, det kommer att användas som bränsle i framtida reaktorer. Det är alldeles för värdefullt för att få ligga i fred.https://en.wikipedia.org/wiki/Fertile_materialSvenskarna har fastnat i en time warp medan vi låter kineser, ryssar och indier utveckla teknologi för framtiden.Vad som är poängen med det har jag svårt att förstå.